Østli Startet 29.Juli.2019 Del på Facebook Startet 29.Juli.2019 Har kjøpt et nytt Optima Redtop som startbatteri. forbruksbatterier er standard syre batterier. Det sitter en Waeco PerfectChargeJU2512 lader i båten. Denne har ingen bryter for AMG eller GEL batteri. Det virker som Optima batteriet ikke tar lading. Må jeg bytte lader? Hva kan ellers være årsaken? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.Juli.2019 Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Det er vel ikke Waeco laderen som er tilkoblet her? Ser det går tykke kabler ut fra laderen mens det er tynne tilkoblet batteriet. Har du sett i manualen om AGM? Det er vel noen Dip switcher på laderen hvor du justerer akkurat dette. Sitér dette innlegget Link to post
Gutenberg Svart 29.Juli.2019 Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Kjenner ikke laderen din, men AGM-batteruer må ha elektronisk lader. Ellers kan de bli ødelagt. Sjekk databladet for batteriet ditt for spesifikasjoner. Jeg benytter en PowerLine 4.5A til mitt Optima Bluetop. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juli.2019 Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Her finner du link til bruksanvisningen for laderen din: https://www.manualslib.com/manual/1100500/Waeco-Perfectcharge-Iu1512.html?page=2#manual Hvis du ikke kobler riktig, får du heller ingen lading. Og det sitter noen dip switcher der. Virker i utgangspunktet til å være en grei lader det der. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.Juli.2019 Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Etter manualen er det dip switch 1 og 2 som regulerer spenningen. Men hold tunga rett i munnen og følg databladet for batteriet. Mener å huske at OPTIMA krevde noen innstillinger ulikt andre agm batterier. Litt på siden men jeg mener optima sier landstrømlader på maks 10A og 6-12 timer . Men på dynamo er det ingen begrensninger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juli.2019 Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Du har nok rett @Kjellg. Personlig blir jeg svett av slikt. Tror jeg hadde koblet Optimabatteriet vekk fra den generelle landstrømladingen. Heller kjøpt en liten enkel lader kun for Optima. Og latt Waeco konsentrere seg om forbruksbanken. En kompis har overladet sine AGM, og hele batteribanken er sterkt redusert. Han vil tilbake til vanlige blybatterier med kork. Da slipper han å tenke på akkurat dette. Optima er himla bra batterier, synd å ødelegge det med overlading. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 29.Juli.2019 Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Antagelig trenger du ikke, til vanlig, noe landstrømslader i det hele til startbatteriet ditt.. Bekymre deg heller for dynamoregulering og ladestrømsfordeling om du har mixed kjemi i bankene dine. Sitér dette innlegget Link to post
Østli Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Kjellg skrev for 10 timer siden: Det er vel ikke Waeco laderen som er tilkoblet her? Ser det går tykke kabler ut fra laderen mens det er tynne tilkoblet batteriet. Har du sett i manualen om AGM? Det er vel noen Dip switcher på laderen hvor du justerer akkurat dette. De tynne du ser er nok bare til en midlertidig ekstern lader jeg har koblet til nå. (for og ikke kjøre Redtop’n tom) Kjellg skrev for 9 timer siden: Etter manualen er det dip switch 1 og 2 som regulerer spenningen. Men hold tunga rett i munnen og følg databladet for batteriet. Mener å huske at OPTIMA krevde noen innstillinger ulikt andre agm batterier. Litt på siden men jeg mener optima sier landstrømlader på maks 10A og 6-12 timer . Men på dynamo er det ingen begrensninger. Dette er litt Gresk for meg dessverre ?? Hvordan justerer jeg spenningen på switch 1 og 2. Og kan jeg justere spenningen uten at dette blir feil med tanke på forbruksbatterier mine som er syre? SamH skrev for 9 timer siden: Antagelig trenger du ikke, til vanlig, noe landstrømslader i det hele til startbatteriet ditt.. Bekymre deg heller for dynamoregulering og ladestrømsfordeling om du har mixed kjemi i bankene dine. Det å koble fra startbatteriet og landstrømladeren høres i grunn lurt ut i mine ører. Men dette med dynamoregulering høres komplisert ut. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Da ville jeg heller gjort som @Hulda sier, kjøpe deg en liten lader på maks 10A som er beregnet på AGM. Tenker rundt 4-5A er godt nok. Sansynligvis vil du ikke trenge å lade det i sesongen, men kan være greit å ha når du skal legge båten i opplag. Koble av polene og la det lade noen få timer. Du kan gjerne gi laderen noen timer før du skal sette ut båten igjen, men ifølge manualen så trenger du det strengt tatt ikke. Du kan med fordel sjekke spenningen på batteriet noen ganger i løpet av sesongen. Til det trenger du et multimeter eller kanskje du allerede har et voltmeter i konsollet eller i plotteren? La batteriet stå stille 1 døgn uten at du lader det eller kjører motor. Er spenningen da 12.8V eller høyere så er batteriet toppladet. Du vil sannsynligvis se over 12.9V. Kos deg videre i sesongen med et kjempegodt batteri Sitér dette innlegget Link to post
Østli Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Kjellg skrev 1 time siden: Da ville jeg heller gjort som @Hulda sier, kjøpe deg en liten lader på maks 10A som er beregnet på AGM. Tenker rundt 4-5A er godt nok. Sansynligvis vil du ikke trenge å lade det i sesongen, men kan være greit å ha når du skal legge båten i opplag. Koble av polene og la det lade noen få timer. Du kan gjerne gi laderen noen timer før du skal sette ut båten igjen, men ifølge manualen så trenger du det strengt tatt ikke. Du kan med fordel sjekke spenningen på batteriet noen ganger i løpet av sesongen. Til det trenger du et multimeter eller kanskje du allerede har et voltmeter i konsollet eller i plotteren? La batteriet stå stille 1 døgn uten at du lader det eller kjører motor. Er spenningen da 12.8V eller høyere så er batteriet toppladet. Du vil sannsynligvis se over 12.9V. Kos deg videre i sesongen med et kjempegodt batteri Takker for svar. Da kobler jeg ut landstrømladeren fra startbatteriet. Den lille laderen du snakker om regner jeg med du tenker en slik som på bilde. Eller tenkte du tilkoblet dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.