laeluks Startet 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2019 Hei Jeg har en 2006 Askeladden 605 Explorer med Mercury Optimax 115 hk som to ganger i år har kuttet strømmen slik at jeg får dødt skip. Ingenting slår inn av instrumenter når jeg prøver å starte. Første gangen var i april. Da var jeg i godt driv og ved tilting av motoren kuttet plutselig alt, og det var ikke liv. Måtte få slep i havn, og etter å ha sprayet hovedstrømbryter med elektrospray, startet den et par dager senere. Etter dette har alt virket ok uten noen form for tull inntil i dag. Var ute med ungdommene og kjørte tube. Stoppet motoren hver gang det var skifte av folk på tuben for å redusere risikoen for føtter i propellen, og startet på nytt når nye ungdommer var klare. Etter siste runde var det igjen helt dødt. Ikke noe liv å merke... Spray med elektrospray hjalp ikke og slep i havn måtte til. Noen som har vært borti tilsvarende og kan si noe om årsak? Har en mistanke om at strømbryteren må skiftes. Forhåpentligvis er det den enkleste og rimeligste løsningen. Se bilde av bryteren. Noen som har en idé? Sitér dette innlegget Link to post
laeluks Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Kan legge til at det ved måling er rikelig med strøm på batteriet. Her er også et bilde undersiden av bryteren. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Min erfaring med brytere i maritimt miljø, er at det er forbruksvare. Så jeg kan forstå at det er bryteren som har takket for seg. Husker enda da ble reddet av å plastbestikk ombord, og kunne tjuvkoble meg forbi hovedbryteren i hine, hårde dager. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Har skiftet Hovedstrømsbryter to ganger på min 2002 mod. ser bra ut, men er overslag og kontakt brudd inni bryteren. Fikk strømkutt for et par helger siden! fikk heldigvis ut anker før vi driv inn i fjæra.. Skifta bryter og sikkring som gikk, og alt i orden.. Kjøpte en litt dyrere bryter denne gangen. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
laeluks Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Takker for svar. Da går jeg for å skaffe en ny bryter. Noen anbefaling? Bør vel være trygg på at den gir nok startstrøm? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Har hatt en som er veldig enkel og billig tidligere, nå kjøpte jeg på anbefaling en som kostet tre ganger mere.. helt lukket, får se om den er bedre eller varer lengre.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
jerognal Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Hovedbrytere er forbruksvare på båt. Før eller siden svikter de...... kan tappe batteri over tid selv om strømmen er av, eller svikte totalt som i ditt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 8 minutes ago, jerognal said: Hovedbrytere er forbruksvare på båt. Før eller siden svikter de...... kan tappe batteri over tid selv om strømmen er av, eller svikte totalt som i ditt tilfelle. etter strømkutt nå sist virka det som det var overslag.. strømmen virka enten den stod av eller på.. så det var nok grunnen til stopp og sikkringsbrudd hos meg Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.