Jump to content

Mercurys Optimax 115 hk kutter strømmen - "dødt skip"

laeluks

Recommended Posts

Hei 

Jeg har en 2006 Askeladden 605 Explorer med Mercury Optimax 115 hk som to ganger i år har kuttet strømmen slik at jeg får dødt skip. Ingenting slår inn av instrumenter når jeg prøver å starte.

Første gangen var i april. Da var jeg i godt driv og ved tilting av motoren kuttet plutselig alt, og det var ikke liv. Måtte få slep i havn, og etter å ha sprayet hovedstrømbryter med elektrospray, startet den et par dager senere.

Etter dette har alt virket ok uten noen form for tull inntil i dag.

Var ute med ungdommene og kjørte tube. Stoppet motoren hver gang det var skifte av folk på tuben for å redusere risikoen for føtter i propellen, og startet på nytt når nye ungdommer var klare. Etter siste runde var det igjen helt dødt. Ikke noe liv å merke... Spray med elektrospray hjalp ikke og slep i havn måtte til.

Noen som har vært borti tilsvarende og kan si noe om årsak?

Har en mistanke om at strømbryteren må skiftes. Forhåpentligvis er det den enkleste og rimeligste løsningen. Se bilde av bryteren.

Noen som har en idé?

20190414_143250.jpg

Har skiftet Hovedstrømsbryter to ganger på min 2002 mod.  ser bra ut, men er overslag og kontakt brudd inni bryteren.  Fikk strømkutt for et par helger siden! fikk heldigvis ut anker før vi driv inn i fjæra..  Skifta bryter og sikkring som gikk, og alt i orden..  Kjøpte en litt dyrere bryter denne gangen.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

8 minutes ago, jerognal said:

Hovedbrytere er forbruksvare på båt. Før eller siden svikter de...... kan tappe batteri over tid selv om strømmen er av, eller svikte totalt som i ditt tilfelle.

etter strømkutt nå sist virka det som det var overslag.. strømmen virka enten den stod av eller på.. så det var nok grunnen til stopp og sikkringsbrudd hos meg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...