Jump to content

Gardena kobling v. Sjøvannsfilter?


Knallipadden

Recommended Posts

Har en eldre saltvannskjølt motor. Jeg syns det er litt styr å kjøre motoren med ferskvann siden jeg da enten må henge ned i en trang motor brønn for å skru av slanger eller må løpe fram og tilbake for å finne riktig vanntrykk på hageslange når jeg spyler opp i ferskvannsfilteret. Har jeg for kraftig trykk renner det over og for lite kan impelleren ryke. Jeg lurer derfor på om det er noen som har erfaring med å lage en gardena kobling ved siden av filteret? Da er det kjappere og enklere å kjøre ferskvann gjennom motoren. Jeg kan også gjøre det oftere hvis jeg vet båten ikke blir brukt på en stund. Hva bruker folk eventuelt og hvordan er sikkerheten i forhold til lekkasje? 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Hulda skrev 23 minutter siden:

Har du sinkanoder i motoren vil disse kunne passivere i ferskvann.

Hmm... Jeg kjører ferskvann gjennom sjøvannsinnsuget hver høst, og deretter frostvæske. Bør jeg sku ut anodene hver vår og pusse dem litt med pussepapir før jeg sjøsetter båten?

Og ja, en Y-kopling med en kuleventil og en slange som du kan stikke ned i en bøtte eller kanne er en veldig god idé. Jeg kjører bare ferskvann igjennom et par ganger i året. Ved høstopplag og våren før sjøsetting. Har bare slange i riktig diameter som jeg kopler rett inn på sjøvannsfilteret (der sjøvannet vanligvis kommer inn. Men skulle jeg gjort dette ofte hadde jeg laget som nevnt over.
 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det hadde sikkert vert marked for ei hurtigkobling ala gardena for å kunne nappe av innsugsslange på bunnventilen , sitter jo som svarte etter litt bruk?  

Ang anoder, eg har ikkje fagleg kunnskap om slik, men båter besøker vassdrag og sluser på tur, er på land til spyling, motorer gjennomspyles jevnlig osv. Eg har aldri sett nokon står å pusser anodene før sjøsetting for å fjerne passivisering. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Big Horn skrev 49 minutter siden:

Vil påstå at de aller fleste fritidsbåter får sug i seg mer eller mindre ferskvann i løpet av en sesong, så tror også at faren for passivisering er mer teoretisk enn praktisk. Har vært både i Glomma, ved uløpet til Drammenselva og flere turer opp Skienselva, og videre opp til Dalen uten noe senvirkninger.

6 måneder hver gang?

Link to post

Her ser du et eksempel på hvordan jeg lagde til en Y-kobling på hovedinntaket ifm enkel ferskvannskjøring av en saltvannskjølt Yanmar 3QM. 


1990759632_Yanmar3qm.jpg.1a0fc00a0e0517210e3bb9b45be6b44d.jpg

 

Dette er noe jeg har lagd til på samtlige av båtene jeg har hatt i mitt eie så langt, en glimrende måte å forhindre groe/korrosjon i kjølesystemet, samt at vinterkonservering blir betydelig enklere/rensligere :wink:

Redigert av Draco2400Styling (see edit history)
Link to post

Først må du måle indre diameter på slangen du har fra inntak til sjøvannsfilteret. 

 

Evt bare ytre diameter på rørstuss som er i sjøvannsfilteret.

 

Når vi vet indre diameter så kan vi hjelpe deg med innkjøpsliste hos feks Biltema. ?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Guest Avmønstret#
mons skrev for 4 timer siden:

Hvis man har spylepumpe ombord kan en slik kobling berge deg hvis impelleren ryker eller sjøvannsinntaket tettes. Bare å koble på spylepumpe med passende trykk så er kjølingen brukbar.

 

Eller om man trenger en pumpe for å få vann ut av båten :-)

Link to post

Ha ha. Min motor suger litt mer vann på 1000 o/min enn vannslangen klarer å levere på full øs. 

 

Hele poenget her uansett at denne koplingen må være før sjøvannsfilter og sjøvannspumpen, ellers er jo en del av hensikten ikke oppnådd. 

 

Forsøker meg på handleliste (men du må finne diameter selv):

 

1x T-stykke

 

3x Passende nipler på samtlige sider til sjøvannsslanger. (Kanskje gjenger mot kuleventil)

 

6x rustfrie slangeklemmer (2 per side). Alternativt 3 stk av den typen på bildet. Trenger bare 4 (2) stk hvis det er gjenger mellom T-stykket , kulekopling og gardenakopling)

 

1x slangebit mellom T-stykke og kuleventil (Evt skru kuleventil fast i T-stykket )

 

1x rørleggerhamp (hvis skru fast)

1x hampfett (hvis skru fast)

 

1x kuleventil

 

1x gardenakopling med gjenger som passer på kuleventil

 

Det er mange veier til løsning her. Den jeg nok hadde likt best selv er T-stykke montert med slangeklemmer inn på sjøvannsslangen mellom kuleventil ved skroggjennomføring, og ny kuleventil skrudd i T-stykket, så skrudd gardenakopling. 

 

Så står du jo fritt til å montere en slange ned til ferskvannstanken som kan koples til gardenakoplingen hvis du vil kjøre ferskvann rett fra tanken. Eller slange fra gardenakoplingen til en kanne med vann, etc.

 

På min motor måtte jeg nok brukt 3/4 " Gardena og ikke 1/2". Den suger såpass med vann. 

 

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Ha ha. Min motor suger litt mer vann på 1000 o/min enn vannslangen klarer å levere på full øs. 

 

På min motor måtte jeg nok brukt 3/4 " Gardena og ikke 1/2". Den suger såpass med vann. 

 

Det fungerer fint med 1/2», ingen must at sjøvannspumpa må få alt den klarer å svelge unna for å ferskvannspyle systemet. Impeller vil jo være våt hele tida uansett og hvor mye den får vil jo variere med systemet utenfor båten uansett hvor stort du installerer ombord. Hageslanger som montert på marinaanlegg flest er jo oftest bare 1/2».

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...