Knallipadden Startet 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2019 (redigert) Har en eldre saltvannskjølt motor. Jeg syns det er litt styr å kjøre motoren med ferskvann siden jeg da enten må henge ned i en trang motor brønn for å skru av slanger eller må løpe fram og tilbake for å finne riktig vanntrykk på hageslange når jeg spyler opp i ferskvannsfilteret. Har jeg for kraftig trykk renner det over og for lite kan impelleren ryke. Jeg lurer derfor på om det er noen som har erfaring med å lage en gardena kobling ved siden av filteret? Da er det kjappere og enklere å kjøre ferskvann gjennom motoren. Jeg kan også gjøre det oftere hvis jeg vet båten ikke blir brukt på en stund. Hva bruker folk eventuelt og hvordan er sikkerheten i forhold til lekkasje? Redigert 30.Juli.2019 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Y kobling før filter, og ein beta slange du kan putte i ei bøtte så den får suge sjølv ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Bøtteprinsippet til @Sjeldenutpåer utmerket. Faren ved å kjøre trykk rett innpå er også at manifolden kan fylle seg opp og vannet renne inn gjennom eksosventilene. Har du sinkanoder i motoren vil disse kunne passivere i ferskvann. Da har du ingen korrosjonsbeskyttelse. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 (redigert) Hulda skrev 23 minutter siden: Har du sinkanoder i motoren vil disse kunne passivere i ferskvann. Hmm... Jeg kjører ferskvann gjennom sjøvannsinnsuget hver høst, og deretter frostvæske. Bør jeg sku ut anodene hver vår og pusse dem litt med pussepapir før jeg sjøsetter båten? Og ja, en Y-kopling med en kuleventil og en slange som du kan stikke ned i en bøtte eller kanne er en veldig god idé. Jeg kjører bare ferskvann igjennom et par ganger i året. Ved høstopplag og våren før sjøsetting. Har bare slange i riktig diameter som jeg kopler rett inn på sjøvannsfilteret (der sjøvannet vanligvis kommer inn. Men skulle jeg gjort dette ofte hadde jeg laget som nevnt over. Redigert 30.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Du bør skru ut anodene FØR du kjører inn ferskvann. Bare la pluggen stå i over vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Det hadde sikkert vert marked for ei hurtigkobling ala gardena for å kunne nappe av innsugsslange på bunnventilen , sitter jo som svarte etter litt bruk? Ang anoder, eg har ikkje fagleg kunnskap om slik, men båter besøker vassdrag og sluser på tur, er på land til spyling, motorer gjennomspyles jevnlig osv. Eg har aldri sett nokon står å pusser anodene før sjøsetting for å fjerne passivisering. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Knallipadden Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Noen som kan vise y kobling og beta slange prinsippet? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Vil påstå at de aller fleste fritidsbåter får sug i seg mer eller mindre ferskvann i løpet av en sesong, så tror også at faren for passivisering er mer teoretisk enn praktisk. Har vært både i Glomma, ved uløpet til Drammenselva og flere turer opp Skienselva, og videre opp til Dalen uten noe senvirkninger. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Jeg stikker slangen ned i vannfilteret med full øs når jeg ferskvannskjører motoren. Har krana til inntaket åpen, så renner overskytende vann ut der. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Big Horn skrev 49 minutter siden: Vil påstå at de aller fleste fritidsbåter får sug i seg mer eller mindre ferskvann i løpet av en sesong, så tror også at faren for passivisering er mer teoretisk enn praktisk. Har vært både i Glomma, ved uløpet til Drammenselva og flere turer opp Skienselva, og videre opp til Dalen uten noe senvirkninger. 6 måneder hver gang? Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 (redigert) Her ser du et eksempel på hvordan jeg lagde til en Y-kobling på hovedinntaket ifm enkel ferskvannskjøring av en saltvannskjølt Yanmar 3QM. Dette er noe jeg har lagd til på samtlige av båtene jeg har hatt i mitt eie så langt, en glimrende måte å forhindre groe/korrosjon i kjølesystemet, samt at vinterkonservering blir betydelig enklere/rensligere . Redigert 30.Juli.2019 av Draco2400Styling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
enslagsgjest Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Hva med y kobling til ferskvannstanken? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Knallipadden Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Ser bra ut den koblingen. Hvor får jeg kjøpt den eller hvilke deler trenger jeg for å lage noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Sånt kjøper jeg hos Biltema, Hydroscan, Tess eller andre. Kommer an på hvor du befinner deg i verden. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Hvis man har spylepumpe ombord kan en slik kobling berge deg hvis impelleren ryker eller sjøvannsinntaket tettes. Bare å koble på spylepumpe med passende trykk så er kjølingen brukbar. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Knallipadden Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Jeg bor i Bergen, men er grønn på hvilke deler j3r trenger for å lage den ventilen der. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 (redigert) Først må du måle indre diameter på slangen du har fra inntak til sjøvannsfilteret. Evt bare ytre diameter på rørstuss som er i sjøvannsfilteret. Når vi vet indre diameter så kan vi hjelpe deg med innkjøpsliste hos feks Biltema. ? Redigert 31.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 mons skrev for 4 timer siden: Hvis man har spylepumpe ombord kan en slik kobling berge deg hvis impelleren ryker eller sjøvannsinntaket tettes. Bare å koble på spylepumpe med passende trykk så er kjølingen brukbar. Eller om man trenger en pumpe for å få vann ut av båten :-) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 (redigert) Smart. Jeg har en 124 hk lensepumpe i båten ?? Har aldri tenkt på det før... Redigert 31.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mons Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Lensepumpe er litt utenfor tråden, men det virker. Forutsatt at koblingen er før impelleren. Kikk i eksosen så ser du hvor mye vann det er snakk om å pumpe slik. Ville heller montert en ekstra el-pumpe enn å risikere at kjølingen ryker i en kritisk situasjon. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Ha ha. Min motor suger litt mer vann på 1000 o/min enn vannslangen klarer å levere på full øs. Hele poenget her uansett at denne koplingen må være før sjøvannsfilter og sjøvannspumpen, ellers er jo en del av hensikten ikke oppnådd. Forsøker meg på handleliste (men du må finne diameter selv): 1x T-stykke 3x Passende nipler på samtlige sider til sjøvannsslanger. (Kanskje gjenger mot kuleventil) 6x rustfrie slangeklemmer (2 per side). Alternativt 3 stk av den typen på bildet. Trenger bare 4 (2) stk hvis det er gjenger mellom T-stykket , kulekopling og gardenakopling) 1x slangebit mellom T-stykke og kuleventil (Evt skru kuleventil fast i T-stykket ) 1x rørleggerhamp (hvis skru fast) 1x hampfett (hvis skru fast) 1x kuleventil 1x gardenakopling med gjenger som passer på kuleventil Det er mange veier til løsning her. Den jeg nok hadde likt best selv er T-stykke montert med slangeklemmer inn på sjøvannsslangen mellom kuleventil ved skroggjennomføring, og ny kuleventil skrudd i T-stykket, så skrudd gardenakopling. Så står du jo fritt til å montere en slange ned til ferskvannstanken som kan koples til gardenakoplingen hvis du vil kjøre ferskvann rett fra tanken. Eller slange fra gardenakoplingen til en kanne med vann, etc. På min motor måtte jeg nok brukt 3/4 " Gardena og ikke 1/2". Den suger såpass med vann. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Chiefengineer Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Grand Banks jr skrev 1 time siden: Ha ha. Min motor suger litt mer vann på 1000 o/min enn vannslangen klarer å levere på full øs. På min motor måtte jeg nok brukt 3/4 " Gardena og ikke 1/2". Den suger såpass med vann. Det fungerer fint med 1/2», ingen must at sjøvannspumpa må få alt den klarer å svelge unna for å ferskvannspyle systemet. Impeller vil jo være våt hele tida uansett og hvor mye den får vil jo variere med systemet utenfor båten uansett hvor stort du installerer ombord. Hageslanger som montert på marinaanlegg flest er jo oftest bare 1/2». Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Jeg har 19 mm innvendig på slangen :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.