Jump to content

Hydrofoil på 4hk utenbordsmotor?

enslagsgjest

Recommended Posts

Blir ikke de hydrofoilvingene i største laget for en 4-hester? Mener på jeg har sett hydrofoilvinger beregnet for motorer mellom 5-15hk, vil tro de vil passe bedre. Er jo også snakk om litt økt motstand her.

Hvis poenget er å få jolla opp i plan kan gjerne en forlengelsesarm fungerer like greit? Jolla mi, en rib på 9’, brukes en del med en 5hk totakts Yamaha. For å komme greit opp i plan med denne kjøpte jeg en slik forlengelsesarm, fungerer bra. Når jeg sitter midt i jolla kommer den fint opp i plan og får en toppfart på gode 13 knop med ren bunn og tom mage. Planer helt ned til 8 knop så lenge jeg sitter litt framfor midten og styrer, men da skal det ikke mye til før den faller gjennom.

Tenker disse personene skal være svært lette folk for å få til å plane greit med en 4-hester, verken med eller uten hydrofoilvinger. Tror effekten av motoren blir litt for begrenset, dessverre.

Merker forskjell både på hvor fort jolla mi smetter opp i plan og toppfarten jeg klarer oppnå med 5-hesteren hvis jeg har full bensintank og 25-literspøsen bredfull med makrell i tillegg til meg selv. Men skal det samtidig sies at jeg veier litt over 0,1t, så 5-hesteren har jo nok å stri med fra før?

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Guest Avmønstret#

Jeg har 5 hk på gummijolle. Byttet til en lettere propell for flere år siden som gjør at den lettere går i plan. Med meg, rundt 0,1 tonn, 10 ltr bensin osv så stopper farten på rundt 12knop med den propellen. Men det er fort nok i massevis i gummijolla ;-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...