wilma Startet 30.Juli.2019 Del på Facebook Startet 30.Juli.2019 (redigert) Er fersk og lykkelig eier av en 2007 Scand Atlantic. I denne sitter det en uttrekkbar kjøl/fryseboks. Skulle nylig nyte en iskald lollipop, bare for å finne ut at den var en blanding av slush og flytende. Dette var en test, så har foreløpig ikke tapt mer enn en pakke is. Termostaten er vridd helt mot høyre, men det virker som om boksen bare går på halv effekt, vrir jeg termostaten andre vei går den et stykke tilbake før det sier klikk og kompressoren stopper. Noen tips? Er det bare å bite i det sure eple og kjøpe ny, eller er det håp? Redigert 30.Juli.2019 av wilma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Og hvilket fabrikknavn og modell har denne boksen? Står det Dometic eller Waeco, er disse ofte forbundet med feil på termostaten. Om boksen reagerer på termostaten, men har dårlig effekt, kan det være mangel på kjølemedium. Da er en kjølerep. rette instans. Jeg var hos en kjølerep. med bilen. Kostet 1800 kr. å evakuere air cond. og fylle med nytt medium. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 wilma skrev for 4 timer siden: Er fersk og lykkelig eier av en 2007 Scand Atlantic. I denne sitter det en uttrekkbar kjøl/fryseboks. Du er sikker på det ikke er kjøleboks du har? Sitér dette innlegget Link to post
Boddvar Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Har Atlantic selv. Denne har kombinert frys/kjøl. Problemet vårt (og mange andres) var at boksen ble for kald. Vi har byttet termostat slik at den kun fungerer som kjøleboks. Vet ikke type skuff vi har, men kompressor er Danfoss BD35 om jeg husker rett. Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
Landcrab Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 wilma skrev for 14 timer siden: Er fersk og lykkelig eier av en 2007 Scand Atlantic. I denne sitter det en uttrekkbar kjøl/fryseboks. Skulle nylig nyte en iskald lollipop, bare for å finne ut at den var en blanding av slush og flytende. Dette var en test, så har foreløpig ikke tapt mer enn en pakke is. Termostaten er vridd helt mot høyre, men det virker som om boksen bare går på halv effekt, vrir jeg termostaten andre vei går den et stykke tilbake før det sier klikk og kompressoren stopper. Noen tips? Er det bare å bite i det sure eple og kjøpe ny, eller er det håp? Kan ikke så mye teknisk om disse kjøleskuffene i Scand båtene, men en lite tips er at de trekker sykt mye strøm hvis du skal bruke den som fryser. Om du kun skal fryse ned en liten lollipop er det mye bedre å bruke fryseboksen i toppen av kjøleskapet. Vi bruker kjøleskuffen som "kjøleskap", skrur termostaten (nesten) helt ned så blir det ca 6 grader nedi der. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Hulda skrev for 12 timer siden: Og hvilket fabrikknavn og modell har denne boksen? Står det Dometic eller Waeco, er disse ofte forbundet med feil på termostaten. Om boksen reagerer på termostaten, men har dårlig effekt, kan det være mangel på kjølemedium. Da er en kjølerep. rette instans. Jeg var hos en kjølerep. med bilen. Kostet 1800 kr. å evakuere air cond. og fylle med nytt medium. pipe skrev for 11 timer siden: Du er sikker på det ikke er kjøleboks du har? Boddvar skrev for 10 timer siden: Har Atlantic selv. Denne har kombinert frys/kjøl. Problemet vårt (og mange andres) var at boksen ble for kald. Vi har byttet termostat slik at den kun fungerer som kjøleboks. Vet ikke type skuff vi har, men kompressor er Danfoss BD35 om jeg husker rett. Landcrab skrev 1 time siden: Kan ikke så mye teknisk om disse kjøleskuffene i Scand båtene, men en lite tips er at de trekker sykt mye strøm hvis du skal bruke den som fryser. Om du kun skal fryse ned en liten lollipop er det mye bedre å bruke fryseboksen i toppen av kjøleskapet. Vi bruker kjøleskuffen som "kjøleskap", skrur termostaten (nesten) helt ned så blir det ca 6 grader nedi der. Hulda skrev for 12 timer siden: Og hvilket fabrikknavn og modell har denne boksen? Står det Dometic eller Waeco, er disse ofte forbundet med feil på termostaten. Om boksen reagerer på termostaten, men har dårlig effekt, kan det være mangel på kjølemedium. Da er en kjølerep. rette instans. Jeg var hos en kjølerep. med bilen. Kostet 1800 kr. å evakuere air cond. og fylle med nytt medium. Det er Danfoss kompressor. Har også vært inne på tanken med for lite kjølemedium men ser ingen ventiler for fylling, skal sjekke litt nærmere. pipe skrev for 11 timer siden: Du er sikker på det ikke er kjøleboks du har? Det er en kombinert kjøl/fryseboks, ganske sikker på det. Boddvar skrev for 10 timer siden: Har Atlantic selv. Denne har kombinert frys/kjøl. Problemet vårt (og mange andres) var at boksen ble for kald. Vi har byttet termostat slik at den kun fungerer som kjøleboks. Vet ikke type skuff vi har, men kompressor er Danfoss BD35 om jeg husker rett. Ønsker hovedsaklig å bruke den som fryseboks. Det er jo Danfoss kompressor og det ser ut som det er mulig å få tak i ny. Landcrab skrev 1 time siden: Kan ikke så mye teknisk om disse kjøleskuffene i Scand båtene, men en lite tips er at de trekker sykt mye strøm hvis du skal bruke den som fryser. Om du kun skal fryse ned en liten lollipop er det mye bedre å bruke fryseboksen i toppen av kjøleskapet. Vi bruker kjøleskuffen som "kjøleskap", skrur termostaten (nesten) helt ned så blir det ca 6 grader nedi der. Vi har et 300 Ah lithium batteri som forbruksbatteri, så vi har strøm for flere dager i uthavn. Og med landstrøm er det jo uansett greit. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Disse systemene er gjerne 'sealed units', det er i teorien ingen lekkasjepunkter og derfor ingen lekkasjer. Men om det skulle ha oppstått en lekkasje, er det ikke problem for en kjølemontør å sette på en nippel for evakuering og etterfylling. Der som vanligvis skjer med disse enhetene er at termostaten konker. Veldig ofte, når termostaten konker, går enheten på maks kjøling. Kompressoren stopper ikke. Mulig at det har skjedd hos deg, og at det er satt inn en annen termostat som ikke kjører temperaturen like langt ned. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Jeg har montert denne termostaten i mitt kjøleskap, har nå jevn temperatur i kjøleboksen uansett omgivelsetemperatur. Opplevde ikke det med original termostat som føler temperaturen på fordamperen. https://www.ebay.com/itm/12-24-110-220V-STC-1000-Temperature-Controller-Temp-Sensor-Thermostat-Control/153147624896?hash=item23a84f4dc0:m:m--DPqHtsNbONp8lmjXIXew Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Normalt ble Atlantic levert med frys/kjøl fra isotemp fra Thermomarine hvis kompressor går men ikke kjøler nok må den etterfylle med kjølemedie mener det er R134 i den de er levert med nippelen for fylling originalt vanskelig å finne ny boks som passer i benken Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 8.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2019 larshans1 skrev On 31.7.2019 at 14.27: Jeg har montert denne termostaten i mitt kjøleskap, har nå jevn temperatur i kjøleboksen uansett omgivelsetemperatur. Opplevde ikke det med original termostat som føler temperaturen på fordamperen. https://www.ebay.com/itm/12-24-110-220V-STC-1000-Temperature-Controller-Temp-Sensor-Thermostat-Control/153147624896?hash=item23a84f4dc0:m:m--DPqHtsNbONp8lmjXIXew mawilu skrev On 31.7.2019 at 16.36: Normalt ble Atlantic levert med frys/kjøl fra isotemp fra Thermomarine hvis kompressor går men ikke kjøler nok må den etterfylle med kjølemedie mener det er R134 i den de er levert med nippelen for fylling originalt vanskelig å finne ny boks som passer i benken Termostaten klikker ut/inn i ca midtposisjon, så jeg oppfatter det som at termostaten i seg selv virker. Men etter midtposisjon virker det ikke som kompressoren har mer å gi..Da går den omtrent hele tiden. Det begynner såvidt å fryse litt, juice og slikt blir slush, dette passer nok med posisjonen termostaten klikker ut/inn på. Så jeg mistenker kompressoren/fyllmengde med kjølemedium. Ser at man får kjøpt kompressor som sannsynligvis passer, lurer litt på om jeg går for den løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Byomsen Svart 8.August.2019 Del på Facebook Svart 8.August.2019 (redigert) Hei Her kan det være flere grunner, men noe som er helt gratis å prøve er å rengjøre kondensatoren.(Condensing unit) Er denne full av støv så klarer den ikke å kvitte seg med tilstrekkelig varme. Kondensatorviften er også relativt rimelig å erstatte, gitt at den ikke snurrer. Dette systemet er tilsvarende som du antagelig har i båten, du mangler dog fordamperviften Redigert 8.August.2019 av Byomsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 9.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2019 Byomsen skrev for 12 timer siden: Hei Her kan det være flere grunner, men noe som er helt gratis å prøve er å rengjøre kondensatoren.(Condensing unit) Er denne full av støv så klarer den ikke å kvitte seg med tilstrekkelig varme. Kondensatorviften er også relativt rimelig å erstatte, gitt at den ikke snurrer. Dette systemet er tilsvarende som du antagelig har i båten, du mangler dog fordamperviften Takk for tips, skal sjekke neste gang jeg er i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.