Ravis Startet 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2019 Askeladden C61, 2018 modell Tittelen sier det meste og jeg har tenkt å tette gjennomføringen selv med Tec 7. Båten er ny og dette er ikke godt nok. Jeg vil sove i kabinen uten å puste inn bensindamp, men hvorfor er det bensinlukt overhode? Er ikke dette et tett system hvor ventileringen skjer ut i egen ventil i skroget? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Ikke spør her hvorfor det er bensinlukt. Spør prodsenten/forhandleren. Reklamasjonssak, dette er jo livsfarlig. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Dette er potensielt eksplosjonsfarlig. Du må ikke bruke båten om det lukter bensin helt til kabinen... Siden båten er såpass ny er det produsenten/forhandler som skal ta seg av problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 (redigert) Shit.... Takk takk ? Det blir en tlf og to i morgen.. Redigert 30.Juli.2019 av Ravis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Bare tro på meg: bensin gasser, og lukter det bensin, så er det noe som ikke er tett. Jeg hadde bare gått ut av båten og bedt produsenten hente den for egen risiko. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Bare for å avklare: Har du noen ting i båten som du har brukt ved fylling? Trakt, bensinkanne eller liknende? Ikke sølt noe bensin i båten? Bare så det er sikkert at gassen kommer fra tank og ikke noe annet. Sørg for god lufting så gassen ikke får bygget seg opp dersom den kommer fra tank/ slanger/ koplinger. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ravis Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Jeg har ikke trakt eller bensinkanne, nei. Det er ikke sånn at hele kabinen stinker, men sniffer man litt til venstre når man stikker hodet inn i kabinen kjennes bensinlukta med en gang Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Sånn skal det ikke være. Reklamasjon. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Tittet litt på reklamen. Du forteller ikke hvilken versjon C61 du har. Spiller for så vidt mindre rolle.Regner med at alle har 140 liter fast installert bensintank. Uten at jeg vet det. Hvis du lukter bensin, er det nærliggende å tro at det er en lekkasje der. Det er feil 1. Dernest er det lekkasje fra tankrom til oppholdsrom. Det er feil 2. Hvordan elektrisk anlegg er lagt opp, vet jeg ikke. Trolig vil du ha en tennkilde som kan sette av brann/eksplosjon. Dette er veldig farlig. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Satt og tenkte på det samme. Det må jo sannsynligvis også dreie seg om en bensintank som lekker og da har man vel en farlig situasjon. Da jeg skulle sjekke dieselslangen på "Gamle Ada" etter overtakelse så knakk den tvers av slik at dieselen rant ned i båten, men det var diesel, så bortsett fra litt "u-lukt", så var ikke dette det helt store. Litt stress var det nok allikevel. Med bensin så blir det jo litt annerledes. Da kan det hele ganske hurtig stå i lys lue og en slik lekkasje er vel noe man bør rette/tette snarest mulig. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Her ser det ut som Polakkene ikke har fulgt prosedyrene!! dette var slurvete! Ta det opp med Askeladden! dette kan i værstefall være katastrofalt!! men gjenomføringa er neppe synderen her Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ravis Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Når jeg tenker etter, så leverte jeg båten inn igjen på ettersommeren i fjor. Nivåmåleren på taken viste ikke i nærheten av riktigt. Da tok forhandler og kalibrerte den igjen, som han sa. Ikke vet jeg hva han gjorde, men det lukta ikke før det. Kan det tenkes at de ikke har skrudd skikkelig til et sted? De henter båten i morgen kl 0800 Det er tørt overalt i rommet under kalesjegarasjen Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Askeladdener en seriøs aktør og de ordner opp som regel! få høre konklusjonen etter jobben er utført.. er litt interessert i C61/C65 selv. ønsker egentlig P66 men redd den blir for høy for naustet Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ravis Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 29 minutes ago, -morten- said: Askeladdener en seriøs aktør og de ordner opp som regel! få høre konklusjonen etter jobben er utført.. er litt interessert i C61/C65 selv. ønsker egentlig P66 men redd den blir for høy for naustet Fikk svar fra høyeste hold der. Ikke verst. Anbefaler Askeladden ut i fra hva hvordan jeg opplever den på sjøen. Alt er fast. Ingen knirk. Lite lyd. Skulle ønske jeg hadde hatt råd til C76... Aldeles perfekt til å krysse fjorden her. Går fint med C61 og. Har kryssa fjorden i dorgefart kun en gang dette året pga høye bølger Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Har Askeladd nr. 2 og med mindre noen kommer med noe veldig mye bedre så blir neste båt det også. Det er ingen over eller ved siden av når det gjelder ombordstiging på C serien i det segmentet.. Liker det interiøret og materialvalg, samt zipwake Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kalle Well Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Har selv C76 og er veldig fornøyd med den ? Er det noe ordnet Askeladden opp umiddelbart. Jeg hadde ikke engang giddet å legge noe ut her engang når du garanti på båten. Da er det bare rett til produsent. Her blir det bare synsing og troing ? Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Det var bra jeg la ut her, jeg har så lite peiling at jeg kun tenkte å tette med Tec 7 selv, så denne var verdifull Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Men føler du at du har et problem med en båt med garanti er det jo bare å gå rett til forhandleren. Sånn tenker ihvertfall jeg ? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Enig. Det var bra. Når det lukter bensin, så skal alle alarmer gå av på full styrke. Dette er for opplysning, selv om det er litt flaut: Guttungen hadde en drøm om å tenne på bål med bensin engang. Det er et par sesonger siden. Bålet ble bygget gradvis gjennom dagen på en holme. Det ble ganske stort etterhvert. Det var vindstille, og vi skulle kose oss på land med bål, grilling, og med at guttungen på 16 fikk oppfyllt drømmen sin. Jeg hadde fyrt opp grillen i en 6-7 meters avstand fra bålet mens guttungen tømte bensin på bålet, og lagde en fin liten antenningsstripe bort slik at det skulle være "trygt" å tenne på. Han gikk med en 10 liters kanne. Plutselig tok hele verden fyr, og han sto midt i det. Dampen hadde drevet bort til grillen. Svidde øyebryn, null hår igjen på bena (shorts). Det latet til at alt hadde gått bra, men så begynte det å svi. Ringte 113, fortalte om forbrenning av ben fra ankler opp til godt over knærme. De satt meg umiddelbart over til ambulansetjenesten som møtte oss på land der vi raste inn med RIBen i 30 knop. På vei inn til sykehuset klarte de ikke å smertestille ham til tross for 7 doser med morfin, så de satte på blålys og gav gass. Dere kan jo bare forestille dere hvordan det var å ringe eks-kona for å fortelle henne at hun måtte komme til sykehuset, for resten av min nye familie og barna lå igjen på en holme med båten som ingen av de kunne kjøre. Det ble 2 mnd etterbehandling med plukking av død hud med pinsett på sykehus etter dette. Det var snakke om å fly ham til Haukeland, men det slapp vi. Den påfølgende sommeren måtte han gå med langbukse for ikke å få sol på huden. Idag ser det helt fint ut. Heldigvis. Dette var forøvrig det året jeg ble kåret til "Årets Pappa" i negativ forstand. Bensin er ikke noe man skal spøke med. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
-morten- Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) 8 hours ago, Ravis said: Det var bra jeg la ut her, jeg har så lite peiling at jeg kun tenkte å tette med Tec 7 selv, så denne var verdifull Tror ikke det er den gjenomføringa der som er hovedproblemet! Lekkasjen og dampen kommer fra noe.. men den slurvete gjenomføringa kan være en konsekvens.. Redigert 1.August.2019 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kenneth82 Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Godt å høre at Askeladden ordner opp. Dette er femte tråden om Askeladden-båter og bensinlukt - gi gjerne en oppdatering hvor lukten kom fra. Kan være nyttig for flere ser det ut til... https://baatplassen.no/i/search/?q=askeladden bensinlukt&updated_after=any&sortby=relevancy&search_and_or=and Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Kalle Well skrev for 9 timer siden: Jeg hadde ikke engang giddet å legge noe ut her engang når du garanti på båten. Da er det bare rett til produsent. Her blir det bare synsing og troing ? En underlig holdning. Trolig har det fra produsent også vært synsing og troing. Ellers hadde det ikke vært bensinlukt, og lukten hadde ikke spredd seg. For hver eneste som presenterer sine problemer her, gjerne basert på synsing og troing, er det trolig (basert på synsing og troing) mange som reflekterer over problematikken og lærer et og annet. Personlig har jeg lært en masse innen elektro. Og denne læringen er fullstendig uavhengig av om et produkt er innenfor reklamasjonsperioden eller ikke. Trådstarter, i dette tilfellet, reflekterte vel ikke engang at dette kunne være en reklamasjon, eller at båten plutslig var en bombe. I hvert fall en har lært noe positivt. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 1 minute ago, Hulda said: En underlig holdning. Trolig har det fra produsent også vært synsing og troing. Ellers hadde det ikke vært bensinlukt, og lukten hadde ikke spredd seg. For hver eneste som presenterer sine problemer her, gjerne basert på synsing og troing, er det trolig (basert på synsing og troing) mange som reflekterer over problematikken og lærer et og annet. Personlig har jeg lært en masse innen elektro. Og denne læringen er fullstendig uavhengig av om et produkt er innenfor reklamasjonsperioden eller ikke. Trådstarter, i dette tilfellet, reflekterte vel ikke engang at dette kunne være en reklamasjon, eller at båten plutslig var en bombe. I hvert fall en har lært noe positivt. Korrekt Hulda! Det er også masse erfaring her på forumet og folk som har vært ute en vinterdag før.. Tips kan man jo også gi til en produsent! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Grand Banks jr Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Nettopp. Jeg har lært mye om mye her på BP. Fra å ikke ha ungene diltende over baugen, til mye elektrisk, og mye om drev og VP motorer. (Og jeg har ikke drev engang.) Pga synsing og mening fra andre og meg. Vedr. denne saken vet jeg ikke om jeg selv hadde tenkt i retning av reklamasjon, selv om jeg er utdannet i kjøpslov og forbrukerkjøpslov. For jeg liker å fikse på ting selv (til en viss grad). Er mitt "strikketøy" det. Dessuten kommer det jo frem gjennom denne synsingen og erfaringsutvekslingen at Askeladden pleier å ta godt vare på kundene sine. Så vinn vinn vinn altså. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ravis Svart 1.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Forhandler har nå sjekka uten å finne noe. Teorien er at jeg fylte bensin til topps i røret og at det da spruter ut ei stråle ut ventilen. Der henger jo fenderen min, og den var i cockpit når det lukta. Sjekker videre i dag. Ingen lukt så langt i dag Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.