Bitteliten
Dette er det enkelt å forholde seg til. Vi har passert mange plattformer på våre ca 2000nm over Nordsjøens siste 2 sesonger. Alle har 500m sikkerhetssone. er man relativt nære blir man gjerne oppropt - og man har en hyggelig prat med vaktfartøyet eller vaktsentralen på land. Merk at sikkerhetssonen gjelder alt av installasjoner også ubemannede satelitt platformer og lastebøyer
AIS er et "must" når man krysser Nordsjøen. Både for egen del for å bli sett og fordi du ser andre og kan forholde deg til de på en god måte. Det er ikke sjelden at vi kaller opp andre fartøyer for å avklare deres intensjon når vi ser at CPA feks er under 1/2 nm. For platformene er det også mye enklere å forholde seg til oss når de kan rope på oss med båtnavn. Engelsek kanal på natta uten AIS er for oss utenkelig.
Første gang vi passerte en platform var Ekofisk i fjor. da lå vi på god avstand - men da jeg fant ut at jeg skulle bruke ene platformen for å kalibrere heading på radar på 2 nm avstand var de raske med å rope på oss for å avklare vår intensjon :-).
Jeg opplever tonen mellom båter, skip og plattformer som profesjonell, høflig og god.