VP44 Startet 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2019 Vurder å kjøpe seilbåt med Volvo MD 2020. 2005 modell. Noe spesielle problemer feil man bør se etter? Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 20 serien til Volvo er enkle gode motorer som finnes i båter og anlegsutstyr verden rundt. Det jeg liker best, er at de er enkelt bygd opp med forholdvis standard komponenter som starter,dynamo,filter osv. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 (redigert) Er ikke dette en marinisert Perkins? Familien hadde en slik i en HR 31 der jeg var "teknisk sjef" i et par år. Den motoren fungerte fint. Om det er seildrev sjekk at olja er bytta og at det har fått motorolje slik det skal (det var en historie der med at VP feilspesifserte gearolje i stedet for motorolje). Oljen i drevet må skiftes ved at bunnpluggen i drevet tas ut. Redigert 31.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Bra motorer dette, men begynner å dra på åra. Spesielt med tanke på at de ikke lenger var i produksjon i 2005. Siste modell av 2020D ble produsert i 2002. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Har en sånn i min båt, min motor ble levert i 2003 med ca 1300timer på telleren nå. Renset varmeveksler og da fant jeg ut at eksosbend var dårlig, så har byttet det. (delekost var rundt 4000,- og tok 10min å bytte). Tror jeg fikk tilbake ett par HK som har vært på beite en stund, det gamle var veldig kokset igjen og rustent innvendig (helt fint utvendig). Kjølingen på motor var ikke til å kjenne igjen, nå kommer det kjølevann hele tiden ut av eksos og ikke hvert 2.-3. sekund som før når båten stod på tomgang. Hadde en oljelekkasje/svetting, kom litt fra skruene på bunnpanne. Strammet og funnet i orden. (Tror jeg kunne tørnet dem med kun hånd så det er noe som sikkert bør strammes innimellom). Har nå en liten svetting bak vannpumpen, så skal bytte alle sim-ringer og pakninger der. Tror ikke det er store jobben men har ikke hatt tid enda, og det er kun svetting. Ingen lekkasje. Om det er seildrev så sjekk når belgen er byttet sist. Skal iflg Volvo byttes hvert 7.år, byttet min etter 13år og den var like fin. Det er den sikkert til den plutselig gir seg og fyller båten med vann ;) Har hørt om folk som har kjørt 20år + på dem. Delekostnaden var ca 3500,- og 2-mann greier det på en dag om man kan skru. Vi brukte 2 dager og hadde god tid. Men motor måtte ut i min båt. Å bytte den på ett verksted så har jeg hørt priser fra 18-30.000,- Sjekk også om forsikringen godtar om du bytter selv om den ikke allerede er byttet, var diskusjon om det i en annen tråd. Sjekk også at det ikke er vann i olje på drevet, er noen sim-ringer på propellaksel som kan lage grader i akslingen så de ikke tetter lenger. Sim-ringer byttes normalt i forbindelse med bytte av belg. Dette er enkle motorer og jeg tror at så lenge jeg vedlikeholder motoren min så går den i mange år til... tror jeg.. Og alt ovenfor ser jeg på som vanlig på en 16år gammel motor. Den ser fortsatt ut som ny utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 @Dreuf. på "vår" MD2020 var det også svetting bak vannpumpa. Det havna under motoren ved å følge kjølevannsslangen. Det viste seg å være pakningen på svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post
VP44 Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Takk for gode svar. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 (redigert) Bitteliten skrev for 10 timer siden: Er ikke dette en marinisert Perkins? Familien hadde en slik i en HR 31 der jeg var "teknisk sjef" i et par år. Den motoren fungerte fint. Om det er seildrev sjekk at olja er bytta og at det har fått motorolje slik det skal (det var en historie der med at VP feilspesifserte gearolje i stedet for motorolje). Oljen i drevet må skiftes ved at bunnpluggen i drevet tas ut. Det var ATF som var spesifisert for VP sine seildrev. Dette ble endret til 15/40 i en senere servicebulletinfra VP. Vet ikke hvem som laget disse basismotorene men f. eks D2-serien er basert på japanske Shabaura, marinisert av Perkins og malt grønn av VP. Redigert 31.Juli.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 (redigert) Vurdér å bytte til eksosbend/albue i stål. Det får du ikke hos Volvo Penta. Ellers er det mye som måtte byttes etter 1000 timer med pent og riktig bruk: Dyser, simringer i sjøvannspumpe, fødepumpen for diesel. Eksosalbuen står for tur, den svake konstruksjonen er blitt med over på D1-motoren. Motoren er enkel, starter lett og soter lite fra eksosen når den får jobbe uanstrengt, men flere av delene og deres bolter og muttere sitter påfallende vanskelig tilgjengelig, trangt eller attpåtil hindres av andre deler. Noen av glødepluggene får du ikke demontert uten å fjerne høytrykkspumpen. Kan Yanmar være like klønete konstruert, tro? Redigert 7.August.2019 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Bitteliten skrev On 31.7.2019 at 12.32: Er ikke dette en marinisert Perkins? Oljen i drevet må skiftes ved at bunnpluggen i drevet tas ut. Det er en Japansk Shibaura Diesel. Dukker opp i en mengde forkledninger. Sort som Perkins, grønn som Volvo Penta, rød som Jacobsen, gul som Caterpillar osv osv. Noen av 20XX motorene er utstyrt med 130S drev. Da kan oljen på drevet skiftes uten å ta båten på land. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.