Jump to content

Linesetting, tips? Fikk bare pigghå..

ossy94

Recommended Posts

Heisann!!

Var ute og satta lina i går kveld, rundt kl 24, tror den er 180m med 75 kroker, og når jeg trakk lina i dag rundt 08, fikk jeg bare pigghå.. Vet disse er freda, så slapp alle sammen uti igjen. Men utrolig kjedelig å bare få pigghå. Er det noe jeg har gjort feil? Satta lina på feil plass? Tror jeg fikk i overkant av 20 pigghåer. Satta lina på rundt 60-70m. Vet ikke om hva slags bunn det var der. Agna lina med makrell biter. Satta lina like ved Sjernarøy, ut mot Nedstrandsfjorden. Er det noen som har noen tips? Takker for svar! ?

Redigert av ossy94 (see edit history)

Det er snodig at de er fredet. De herjer her også.  Fiskerne klager på dem. Smaker godt også. Tok en på pilk og hadde revet opp et skikkelig stygt kjøttsår. Den hadde jeg ikke hjerte til å hive ut igjen til langvarig lidelse og død, så den ble middag.

Imøteser tips jeg også.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

De fleste som setter line har erfart er det pigghå er det ingenting annet når den sorten er i området.

Sakset fra SNL:

Norsk fiske etter pigghå har tidligere ligget på 1000-5000 tonn pr. år; i 2009 var fangsten på 544 tonn. Som følge av lavt bestandnivå er pigghåen fredet og alt fiske etter pigghå er nå forbudt i norske farvann.

Vern

I 2010 vurderte det internasjonale råd for havforskning ICES at bestanden av pigghå var på et historisk lavt nivå. Dette førte til at pigghå ble plassert på den norske Rødlisten som kritisk truet (CR) i 2010. Kategorien kritisk truet innebærer at man antar med mer enn 50 % sannsynlighet at arten vil dø ut innen tre generasjoner.

I 2015 ble situasjonen vurdert å være noe bedre, ved at en økning i total biomasse og rekruttering er observert. Pigghå er derfor fra 2015 flyttet fra kategorien kritisk truet til sterkt truet (EN).

Redigert av Gudrun (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...