Jump to content

Beste bærbare VHF for egen sikkerhet/MOB?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har en plan om å oppgradere egen sikkerhet et par hakk og har landet på at jeg ønsker meg en VHF som jeg har festet i vesten når jeg seiler alene. Har også bruk for en ordentlig bærbar vhf for bruk i cockpit så dette er litt "begge deler jatakk". Har pr i dag høyttaler fra stasjonær VHF i cockpit og en eldre bærbar VHF og ser i praksis at det er den bærbare som blir brukt når jeg seiler pluss at den har sin faste plass på vesten og ungene bruker den når de er ute i jolla for å ha kontakt med oss. 

Mine krav pr. nå (basert på at jeg ikke kan mye om VHF):

- Den må da ha "alarmknapp/DSC", men jeg blir forvirret når jeg ser at noen har DSC, men ikke GPS mottak, mens noen har begge deler. Vil det si at de med kun DSC ikke sender posisjon om jeg trykker "nødknappen", og hva er da poenget? Eller er det noe jeg ikke forstår?

- Og.... AIS? Er det noen bærbare VHF som også sender AIS posisjon dersom jeg trykker DSC/MOB knapp? 

- Den må være vanntett

- Ville helst hatt USB lading, men ser ingen som også har DSC.. syns det er noe dritt med sære egenløsninger ifht lading på smådingser. 

- Helst standbytid over døgnet, ser også ut til å være vanskelig

- Minst mulig, men samtidig mulig å betjene med kalde pølsefingre

- KISS, keep it simple stupid. Jeg har innsett at min tid hvor jeg elsket å trykke små knapper og rote rundt i kryptiske menyer på små dingser er over. Jeg vil ha det enkelt. Det må gjerne være avansert, men betjeningen må være enkel. 

Finnes det noen bærbar VHF i nærheten av dette, og er det noe jeg syns er smart som er dumt, og noe smart jeg ikke har tenkt på?

Takk for innspill!

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Hei

Jeg bruker icom vhf ic-m93d. Den har DSC som sender din GPS posisjon. Den kan også motta andre sin posisjon hvor du får på displayet en kompass-pil som viser retning. Den er vanntett, og du kan få kjøpt lading til 12v (sigarettenner uttak). Jeg har hatt den i 2 år og er fornøyd, men den har mer en nok menyer som jeg ikke har satt meg inn i. Men som radio er den ypperlig.

Guest Avmønstret#
Erik skrev 25 minutter siden:

Skal du bare seile i badetemperatur, eller også om vinteren? Om vinteren bruker jeg en EPIRB til ditt formål. I cockpit har jeg struket kabel så jeg forlenger den stasjonære vhf dit, og har glede av antennen i masta.  Ser noen fordeler med din plan, men ser noen med mitt opplegg også...

Sommer/høst/vår i trafikkerte områder stort sett. Var innom tanken på en personlig epirb, har vanlig epirb fra før og synd det blir litt overkill. Pluss at Jeg ønsker en ordentlig bærbar da :-)

Jeg vil ha en dings som først og fremst gir min posisjon i sjøen lokalt og en eller annen form for nødsignal.

Dostum skrev 24 minutter siden:

Hei

Jeg bruker icom vhf ic-m93d. Den har DSC som sender din GPS posisjon. Den kan også motta andre sin posisjon hvor du får på displayet en kompass-pil som viser retning. Den er vanntett, og du kan få kjøpt lading til 12v (sigarettenner uttak). Jeg har hatt den i 2 år og er fornøyd, men den har mer en nok menyer som jeg ikke har satt meg inn i. Men som radio er den ypperlig.

Å få sendt posisjon er ett must. Men en bærbar uten GPS men med dsc, sender d n ikke posisjon? Hva er da poenget..?

Det betyr at AIS på vhfen ikke tilfører noe i en nødssituasjon? Jeg håpet at jeg skulle dukke opp i kartet til båter med mottaker... Men da må VHF ha sender selvsagt ja....ok. 

Har fjernet alle sigarettenneruttak med ett unntak, deilig å bli kvitt. Ønsker å komme vekk fra d n løsningen en gang for alle egentlig 

,.....

Virket som det må gjøres en del kompromiss her ja..

Vi har forsøkt to håndholdte radioer med DSC, men begge var svake i lyden. Sikkert helt OK om det er stille rundt, men er ikke sterke nok i lyd til å bli hørt ved for eksempel kjøring med påhengsmotor. Tiltenkt bruk var i skjærgårdsjeep og kajakk.

Det er helt sikkert forskjell på hvor godt man hører, men fungerte ikke for oss (subjektivt).

Både Cobra HH600 og Standard Horizon HX890 opplevde vi som svake i lyden.

Til sammenligning har vi en Standard Horizon HX751 som er sterk og klar.

Neste blir vel å teste iCom, som nevnt over.

Redigert av Fusebox (see edit history)

At en VHF har DSC (Digital selective calling) uten GPS betyr at du kan bruke den til å kalle opp en annen VHF som du vet MSSI nummeret til, men ikke til nødknapp (distress).

For at VHF'en skal kunne sende distress signal over DSC, så må den ha GPS posisjonen din, og MSSI nummeret lagret.

En distress meldig fra VHF vil vises på plotter dersom de er koblet sammen.

Redigert av shipahoy (see edit history)

Tror ikke det finnes noen bærbar vhf med AIS.

Icom m93d er vanntett med ipx7, og har gps, glonass etc. Den flyter og har mob funksjon slik at den i følge det jeg har lest skrur seg på i vann, lyset kommer på i vann og du med ett trykk kan sende dsc mob call.  Dersom enheten ikke har posisjon enda, sendes signalet når den har posisjon, du trenger ikke trykke send om igjen.

Jeg synes den oppnår posisjon ganske raskt, men jeg har ikke testet mob funksjonen. Den er avansert så det holder for min del, men enkel å bruke etter min mening. God lyd. Stort minus for proprietær ladekabel. 

Forøvrig høres det ut som du leter like mye etter en personlig epirb.

Redigert av PerUlv (see edit history)

Jeg har en sånn inni blås-opp vesten https://ctmarine.no/produkt/vhf-1/sikkerhet-2/ocean-signal-mob1-med-ais-og-dsc-varsling-1 . Den sender AIS signal (fremstår som SOS - symbol på (noen) AIS -mottakere) og kan gjøre MMSI oppkall om du programmerer et nr. Jeg har også en SH håndholdt vhf m/ gps og distressknapp, men tar ikke den med på fordekket. Fordelen er at båten blir varslet om du går over bord, og har søkeposisjon umiddelbart, og andre båter i området. Soloseilere på havet må vel ha noe satellittbasert

Redigert av Code0 (see edit history)

Dette er interessant. Jeg fisker en del, alene, hele vinteren. Ofte utenfor indre lei, og gjerne utenfor de ytterste øyene her i skjærgården, og har tenkt å anskaffe en bærbar VHF.

Har en 'speedsjark" på 16", og har alltid på flytedrakt når det er kaldt i vannet.

Så selv om dere snakker om seiling, så er vi i "samme båt". Med unntak av at jeg nok er nærmere kysten.

Hvor god dekning har en bærbar VHS når man ligger i vannskorpa? I nm eller km.

(Klarer ikke helt å se for meg hvor langt det er selv om jeg befant meg ofte i vannskorpa før høstværet slo til...)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Guest Avmønstret#
shipahoy skrev for 4 timer siden:

En distress meldig fra VHF vil vises på plotter dersom de er koblet sammen.

Akkurat det jeg vil ha. Trykker knappen og melding og posisjon går ut. Helt topp.

Code0 skrev 1 time siden:

Jeg har en sånn inni blås-opp vesten https://ctmarine.no/produkt/vhf-1/sikkerhet-2/ocean-signal-mob1-med-ais-og-dsc-varsling-1 . Den sender AIS signal (fremstår som SOS - symbol på (noen) AIS -mottakere) og kan gjøre MMSI oppkall om du programmerer et nr. Jeg har også en SH håndholdt vhf m/ gps og distressknapp, men tar ikke den med på fordekket. Fordelen er at båten blir varslet om du går over bord, og har søkeposisjon umiddelbart, og andre båter i området. Soloseilere på havet må vel ha noe satellittbasert

Har vanlig sattelittnødgreie,  eprib, registrert på båten. Seiler så lite i områder uten trafikk osv at en personlig satelittgreie blir i overkant. Er nazi med sikkerhetsline osv når jeg er i områder med lite trafikk. 

Løsningen er mer med tanke på "hverdagslig" seiling når jeg tross alt har vesten på og at jeg da har noe fremfor ingenting om jeg ramler på sjøen. Pluss en ok ny bærbar VHF da ,,;-)

arkmarin skrev for 4 timer siden:

Når det gjelder bærbar DSC så er det så mange menyer og små knapper å trykke på, så jeg ser for meg den blir problematisk å betjene med hansker eller kalde fingre.

Tenkte ikke noe sånt, må være en knapp å trykke, ferdig. Er det ikke sånn "distress" virker på nye VHF? 

Har bare gamle greier ombord :-) så dette kan jeg lite om.

OBS : Det er forskjell på DSC - Digital Selective Calling, og Distress . Du kan ha DSC uten å ha Distress, men du må ha DSC for å ha distress. 

Du kan også ha Distress uten GPS, men da sier bare meldingen hvem du er (MMSI nr) ikke hvor du er.

Fordelen med en PLB er at den fortsetter å sende etter at du er bevistøs. Du kan også ta den med deg på fjellet (der har vel VHF'en begrenset nytteverdi..)

Jeg bruker en sånn https://seatronic.no/sikkerhet/nodpeilesender-sart/nodpeilesender/gme-mt410-plb-med-gps

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Guest Avmønstret#
Erik skrev for 2 timer siden:

OBS : Det er forskjell på DSC - Digital Selective Calling, og Distress . Du kan ha DSC uten å ha Distress, men du må ha DSC for å ha distress. 

Du kan også ha Distress uten GPS, men da sier bare meldingen hvem du er (MMSI nr) ikke hvor du er.

Fordelen med en PLB er at den fortsetter å sende etter at du er bevistøs. Du kan også ta den med deg på fjellet (der har vel VHF'en begrenset nytteverdi..)

Jeg bruker en sånn https://seatronic.no/sikkerhet/nodpeilesender-sart/nodpeilesender/gme-mt410-plb-med-gps

Veldig god avklaring. Jeg må altså ha en som har GPS og distressknapp.

PLB er flotte greier men jeg trenger også ny bærbar VHF, så to fluer i en smekk :-) Og så gidder jeg ikke ett abo til og det greiene. 

Kan i hverfall anbefale den til Icom (IC-M93D), men mest behagelig å montere / plassere VHFen i en koppholder eller stropp e.l. , og kjøpe en mikrofon som tillegg (Monofon HM-165). Mikrofonen er også vanntett og vil flyte om uhellet er ute. Tipper også at VHFen til Standard Horizon  (HX870E) er meget godt egnet. Sistnevnte er jo også et undermerke av japanske Yaesu .

Redigert av krabbelars (see edit history)

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Guest Avmønstret#
SamH skrev 6 minutter siden:

Det øyeblikket en ligger i sjøen, da er horisonten fort vekk nærmeste bølgetopp.. Og dere vil ha VHF? Really?
Bitteliten har hinta litt, jeg hinter litt til.. Kjøp en PLB. https://www.mrtsos.com/plbs-explained/what-is-a-personal-locator-beacon-plb
600,- ekstra abb i året er  aldri en vurdering når du ligger alene i vannet og håper på hjelp ..

Om du hinter til meg så misforstår du. Jeg trenger ny håndtholdt VHF, men ønsker en som også er vanntett (det er ikke den jeg har nå) og som faktisk kan ha noe for seg om jeg ramler i fjorden når jeg er utpå en liten tur. Og med fjorden mener jeg til vanlig Singlefjorden, langt inne i landet mellom Hvaler og Sverige, med plenty "båtær" og øyne på alt som skjer på fjorden.  Når jeg bruker båten der så bruker jeg vest, men sjeldent sikkerhetssele osv. Så i stedet for å ha ingenting vil jeg ha "noe" om jeg skulle ramle uti. Blir ingen PLB til den bruken, så enkelt er det :-) 

Så jeg lurer rett og slett på hvilken bærbare VHF som gir enklest og best mulig "distress" i en situasjon der en har ramlet i sjøen. Syns det må være greit å spørre om uten at det blir tatt "helt ut". 

Det handler ikke om de 600,-, det handler bare om at jeg ikke gidder å ha enda en abo- tjeneste å betale/forholde meg til fordi jeg ønsker en VHF med distress knapp i vesten. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...