Guest Avmønstret# Startet 1.August.2019 Link til dette innlegget Startet 1.August.2019 (redigert) Har en plan om å oppgradere egen sikkerhet et par hakk og har landet på at jeg ønsker meg en VHF som jeg har festet i vesten når jeg seiler alene. Har også bruk for en ordentlig bærbar vhf for bruk i cockpit så dette er litt "begge deler jatakk". Har pr i dag høyttaler fra stasjonær VHF i cockpit og en eldre bærbar VHF og ser i praksis at det er den bærbare som blir brukt når jeg seiler pluss at den har sin faste plass på vesten og ungene bruker den når de er ute i jolla for å ha kontakt med oss. Mine krav pr. nå (basert på at jeg ikke kan mye om VHF): - Den må da ha "alarmknapp/DSC", men jeg blir forvirret når jeg ser at noen har DSC, men ikke GPS mottak, mens noen har begge deler. Vil det si at de med kun DSC ikke sender posisjon om jeg trykker "nødknappen", og hva er da poenget? Eller er det noe jeg ikke forstår? - Og.... AIS? Er det noen bærbare VHF som også sender AIS posisjon dersom jeg trykker DSC/MOB knapp? - Den må være vanntett - Ville helst hatt USB lading, men ser ingen som også har DSC.. syns det er noe dritt med sære egenløsninger ifht lading på smådingser. - Helst standbytid over døgnet, ser også ut til å være vanskelig - Minst mulig, men samtidig mulig å betjene med kalde pølsefingre - KISS, keep it simple stupid. Jeg har innsett at min tid hvor jeg elsket å trykke små knapper og rote rundt i kryptiske menyer på små dingser er over. Jeg vil ha det enkelt. Det må gjerne være avansert, men betjeningen må være enkel. Finnes det noen bærbar VHF i nærheten av dette, og er det noe jeg syns er smart som er dumt, og noe smart jeg ikke har tenkt på? Takk for innspill! Redigert 1.August.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Skal du bare seile i badetemperatur, eller også om vinteren? Om vinteren bruker jeg en EPIRB til ditt formål. I cockpit har jeg struket kabel så jeg forlenger den stasjonære vhf dit, og har glede av antennen i masta. Ser noen fordeler med din plan, men ser noen med mitt opplegg også... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Dostum Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Hei Jeg bruker icom vhf ic-m93d. Den har DSC som sender din GPS posisjon. Den kan også motta andre sin posisjon hvor du får på displayet en kompass-pil som viser retning. Den er vanntett, og du kan få kjøpt lading til 12v (sigarettenner uttak). Jeg har hatt den i 2 år og er fornøyd, men den har mer en nok menyer som jeg ikke har satt meg inn i. Men som radio er den ypperlig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Erik skrev 25 minutter siden: Skal du bare seile i badetemperatur, eller også om vinteren? Om vinteren bruker jeg en EPIRB til ditt formål. I cockpit har jeg struket kabel så jeg forlenger den stasjonære vhf dit, og har glede av antennen i masta. Ser noen fordeler med din plan, men ser noen med mitt opplegg også... Sommer/høst/vår i trafikkerte områder stort sett. Var innom tanken på en personlig epirb, har vanlig epirb fra før og synd det blir litt overkill. Pluss at Jeg ønsker en ordentlig bærbar da :-) Jeg vil ha en dings som først og fremst gir min posisjon i sjøen lokalt og en eller annen form for nødsignal. Dostum skrev 24 minutter siden: Hei Jeg bruker icom vhf ic-m93d. Den har DSC som sender din GPS posisjon. Den kan også motta andre sin posisjon hvor du får på displayet en kompass-pil som viser retning. Den er vanntett, og du kan få kjøpt lading til 12v (sigarettenner uttak). Jeg har hatt den i 2 år og er fornøyd, men den har mer en nok menyer som jeg ikke har satt meg inn i. Men som radio er den ypperlig. Å få sendt posisjon er ett must. Men en bærbar uten GPS men med dsc, sender d n ikke posisjon? Hva er da poenget..? Det betyr at AIS på vhfen ikke tilfører noe i en nødssituasjon? Jeg håpet at jeg skulle dukke opp i kartet til båter med mottaker... Men da må VHF ha sender selvsagt ja....ok. Har fjernet alle sigarettenneruttak med ett unntak, deilig å bli kvitt. Ønsker å komme vekk fra d n løsningen en gang for alle egentlig ,..... Virket som det må gjøres en del kompromiss her ja.. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) Vi har forsøkt to håndholdte radioer med DSC, men begge var svake i lyden. Sikkert helt OK om det er stille rundt, men er ikke sterke nok i lyd til å bli hørt ved for eksempel kjøring med påhengsmotor. Tiltenkt bruk var i skjærgårdsjeep og kajakk. Det er helt sikkert forskjell på hvor godt man hører, men fungerte ikke for oss (subjektivt). Både Cobra HH600 og Standard Horizon HX890 opplevde vi som svake i lyden. Til sammenligning har vi en Standard Horizon HX751 som er sterk og klar. Neste blir vel å teste iCom, som nevnt over. Redigert 1.August.2019 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) At en VHF har DSC (Digital selective calling) uten GPS betyr at du kan bruke den til å kalle opp en annen VHF som du vet MSSI nummeret til, men ikke til nødknapp (distress). For at VHF'en skal kunne sende distress signal over DSC, så må den ha GPS posisjonen din, og MSSI nummeret lagret. En distress meldig fra VHF vil vises på plotter dersom de er koblet sammen. Redigert 1.August.2019 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Det selges vel ikke bærbare DSC VHF uten det er innbygd GPS? Hensikten med DSC er bl.a. den VHFen vet din pisisjon. Når det gjelder bærbar DSC så er det så mange menyer og små knapper å trykke på, så jeg ser for meg den blir problematisk å betjene med hansker eller kalde fingre. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
janet Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 synes dette høres veldig ut som epirb på vesten jeg, i hvert fall hva personlig sikkerhet angår så kan du legge til den gjenværende årstiden også, vinter Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Jeg ville hatt en PLB jeg, ikke VHF Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) Tror ikke det finnes noen bærbar vhf med AIS. Icom m93d er vanntett med ipx7, og har gps, glonass etc. Den flyter og har mob funksjon slik at den i følge det jeg har lest skrur seg på i vann, lyset kommer på i vann og du med ett trykk kan sende dsc mob call. Dersom enheten ikke har posisjon enda, sendes signalet når den har posisjon, du trenger ikke trykke send om igjen. Jeg synes den oppnår posisjon ganske raskt, men jeg har ikke testet mob funksjonen. Den er avansert så det holder for min del, men enkel å bruke etter min mening. God lyd. Stort minus for proprietær ladekabel. Forøvrig høres det ut som du leter like mye etter en personlig epirb. Redigert 1.August.2019 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) Jeg har en sånn inni blås-opp vesten : https://ctmarine.no/produkt/vhf-1/sikkerhet-2/ocean-signal-mob1-med-ais-og-dsc-varsling-1 . Den sender AIS signal (fremstår som SOS - symbol på (noen) AIS -mottakere) og kan gjøre MMSI oppkall om du programmerer et nr. Jeg har også en SH håndholdt vhf m/ gps og distressknapp, men tar ikke den med på fordekket. Fordelen er at båten blir varslet om du går over bord, og har søkeposisjon umiddelbart, og andre båter i området. Soloseilere på havet må vel ha noe satellittbasert Redigert 1.August.2019 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Vi har også slike i vestene våre med alarmsystem ombord. Men seiler man alene er det PLB med satelitt som gjelder tenker jeg. Da varsles HRS direkte En bærbarVHF har rekkevidde fra antenna til horisonten sett fra antenna. det er ikke lange rekkevidden når man ligger i vannet Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) Dette er interessant. Jeg fisker en del, alene, hele vinteren. Ofte utenfor indre lei, og gjerne utenfor de ytterste øyene her i skjærgården, og har tenkt å anskaffe en bærbar VHF. Har en 'speedsjark" på 16", og har alltid på flytedrakt når det er kaldt i vannet. Så selv om dere snakker om seiling, så er vi i "samme båt". Med unntak av at jeg nok er nærmere kysten. Hvor god dekning har en bærbar VHS når man ligger i vannskorpa? I nm eller km. (Klarer ikke helt å se for meg hvor langt det er selv om jeg befant meg ofte i vannskorpa før høstværet slo til...) Redigert 1.August.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 shipahoy skrev for 4 timer siden: En distress meldig fra VHF vil vises på plotter dersom de er koblet sammen. Akkurat det jeg vil ha. Trykker knappen og melding og posisjon går ut. Helt topp. Code0 skrev 1 time siden: Jeg har en sånn inni blås-opp vesten : https://ctmarine.no/produkt/vhf-1/sikkerhet-2/ocean-signal-mob1-med-ais-og-dsc-varsling-1 . Den sender AIS signal (fremstår som SOS - symbol på (noen) AIS -mottakere) og kan gjøre MMSI oppkall om du programmerer et nr. Jeg har også en SH håndholdt vhf m/ gps og distressknapp, men tar ikke den med på fordekket. Fordelen er at båten blir varslet om du går over bord, og har søkeposisjon umiddelbart, og andre båter i området. Soloseilere på havet må vel ha noe satellittbasert Har vanlig sattelittnødgreie, eprib, registrert på båten. Seiler så lite i områder uten trafikk osv at en personlig satelittgreie blir i overkant. Er nazi med sikkerhetsline osv når jeg er i områder med lite trafikk. Løsningen er mer med tanke på "hverdagslig" seiling når jeg tross alt har vesten på og at jeg da har noe fremfor ingenting om jeg ramler på sjøen. Pluss en ok ny bærbar VHF da ,,;-) arkmarin skrev for 4 timer siden: Når det gjelder bærbar DSC så er det så mange menyer og små knapper å trykke på, så jeg ser for meg den blir problematisk å betjene med hansker eller kalde fingre. Tenkte ikke noe sånt, må være en knapp å trykke, ferdig. Er det ikke sånn "distress" virker på nye VHF? Har bare gamle greier ombord :-) så dette kan jeg lite om. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 På min håndholdte VHF er DSC en stor knapp! synes det er greit å ha med en VHF med tanke på også at andre båter kan trenge hjelp! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Ok, for å gjøre det enkelt. Jeg vil ha en med stor distressknapp som sender min posisjon. Ett trykk. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Det er 1 knapp for DSC på min Standard Horizon HX850. Er vel ny og bedre versjon nå HX870 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 -morten- skrev 8 minutter siden: Det er 1 knapp for DSC på min Standard Horizon HX850. Er vel ny og bedre versjon nå HX870 Perfekt. Da må jeg ikke prate eller fikle med noe mer, med mindre jeg ønsker selv for å slå tiden i hjel mens jeg fryser i hjel ;-)? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 OBS : Det er forskjell på DSC - Digital Selective Calling, og Distress . Du kan ha DSC uten å ha Distress, men du må ha DSC for å ha distress. Du kan også ha Distress uten GPS, men da sier bare meldingen hvem du er (MMSI nr) ikke hvor du er. Fordelen med en PLB er at den fortsetter å sende etter at du er bevistøs. Du kan også ta den med deg på fjellet (der har vel VHF'en begrenset nytteverdi..) Jeg bruker en sånn : https://seatronic.no/sikkerhet/nodpeilesender-sart/nodpeilesender/gme-mt410-plb-med-gps Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ida Marie III Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Jeg må også vurdere et slikt kjøp... Høyttaleren på min håndholdte Cobra sluttet å virke i sommer... Den sender ut, alle hører meg fint, og jeg ser den tar i mot ..? men ingen lyd... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Erik skrev for 2 timer siden: OBS : Det er forskjell på DSC - Digital Selective Calling, og Distress . Du kan ha DSC uten å ha Distress, men du må ha DSC for å ha distress. Du kan også ha Distress uten GPS, men da sier bare meldingen hvem du er (MMSI nr) ikke hvor du er. Fordelen med en PLB er at den fortsetter å sende etter at du er bevistøs. Du kan også ta den med deg på fjellet (der har vel VHF'en begrenset nytteverdi..) Jeg bruker en sånn : https://seatronic.no/sikkerhet/nodpeilesender-sart/nodpeilesender/gme-mt410-plb-med-gps Veldig god avklaring. Jeg må altså ha en som har GPS og distressknapp. PLB er flotte greier men jeg trenger også ny bærbar VHF, så to fluer i en smekk :-) Og så gidder jeg ikke ett abo til og det greiene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) Å sammenligne plb med vhf med dsc er i beste fall en total misforståelse av hva de to tingene er og hva effekten er. Redigert 1.August.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) Kan i hverfall anbefale den til Icom (IC-M93D), men mest behagelig å montere / plassere VHFen i en koppholder eller stropp e.l. , og kjøpe en mikrofon som tillegg (Monofon HM-165). Mikrofonen er også vanntett og vil flyte om uhellet er ute. Tipper også at VHFen til Standard Horizon (HX870E) er meget godt egnet. Sistnevnte er jo også et undermerke av japanske Yaesu . Redigert 1.August.2019 av krabbelars (see edit history) Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
SamH Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Det øyeblikket en ligger i sjøen, da er horisonten fort vekk nærmeste bølgetopp.. Og dere vil ha VHF? Really? Bitteliten har hinta litt, jeg hinter litt til.. Kjøp en PLB. https://www.mrtsos.com/plbs-explained/what-is-a-personal-locator-beacon-plb 600,- ekstra abb i året er aldri en vurdering når du ligger alene i vannet og håper på hjelp .. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 SamH skrev 6 minutter siden: Det øyeblikket en ligger i sjøen, da er horisonten fort vekk nærmeste bølgetopp.. Og dere vil ha VHF? Really? Bitteliten har hinta litt, jeg hinter litt til.. Kjøp en PLB. https://www.mrtsos.com/plbs-explained/what-is-a-personal-locator-beacon-plb 600,- ekstra abb i året er aldri en vurdering når du ligger alene i vannet og håper på hjelp .. Om du hinter til meg så misforstår du. Jeg trenger ny håndtholdt VHF, men ønsker en som også er vanntett (det er ikke den jeg har nå) og som faktisk kan ha noe for seg om jeg ramler i fjorden når jeg er utpå en liten tur. Og med fjorden mener jeg til vanlig Singlefjorden, langt inne i landet mellom Hvaler og Sverige, med plenty "båtær" og øyne på alt som skjer på fjorden. Når jeg bruker båten der så bruker jeg vest, men sjeldent sikkerhetssele osv. Så i stedet for å ha ingenting vil jeg ha "noe" om jeg skulle ramle uti. Blir ingen PLB til den bruken, så enkelt er det :-) Så jeg lurer rett og slett på hvilken bærbare VHF som gir enklest og best mulig "distress" i en situasjon der en har ramlet i sjøen. Syns det må være greit å spørre om uten at det blir tatt "helt ut". Det handler ikke om de 600,-, det handler bare om at jeg ikke gidder å ha enda en abo- tjeneste å betale/forholde meg til fordi jeg ønsker en VHF med distress knapp i vesten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.