Guest Avmønstret# Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 krabbelars skrev 1 time siden: Kan i hverfall anbefale den til Icom (IC-M93D), men mest behagelig å montere / plassere VHFen i en koppholder eller stropp e.l. , og kjøpe en mikrofon som tillegg (Monofon HM-165). Mikrofonen er også vanntett og vil flyte om uhellet er ute. Tipper også at VHFen til Standard Horizon (HX870E) er meget godt egnet. Sistnevnte er jo også et undermerke av japanske Yaesu . Leste manualen til... begge tror jeg. Ingen som, etter hva jeg forstår, sender posisjon via distress med ett trykk på "distress". Og da er noe av mitt poeng borte egentlig. Var noen "trykke- trykke- trykke" greier, og det gir ingen mening hvis en ligger sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Jeg har to bærbare en Icom m93d.......har GPS o Distress programerbar med MMSI og ATIS...... og en eldre Icom m1 Euro V.....liten kjekk Vhf men savner gps/Distress Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Gunga Din skrev 6 minutter siden: Jeg har to bærbare en Icom m93d.......har GPS o Distress programerbar med MMSI og ATIS...... Manualen sier følgende om distressprosdyren med m93d: USING DIGITAL SELECTIVE CALLING (Ch 70) DISTRESS CALL PROCEDURE 1. While lifting up the key cover, hold down [DISTRESS] for 3 seconds until you hear 3 short beeps and then one long beep. 2. Wait for an acknowledgment on Channel 70 from a coast station. • After the acknowledgement is received, Channel 16 is automatically selected. 3. Hold down [PTT], then transmit the appropriate information as listed to the left. Som jo bare er å glemme om en ligger i sjøen... Eller er det en annen mulig metode? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Det som står er at du fjerner dekselet på distress-knappen og holder den inne i 3 s. Enklere får du det ikke med VHF... Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Pinkvin skrev 16 minutter siden: Manualen sier følgende om distressprosdyren med m93d: USING DIGITAL SELECTIVE CALLING (Ch 70) DISTRESS CALL PROCEDURE 1. While lifting up the key cover, hold down [DISTRESS] for 3 seconds until you hear 3 short beeps and then one long beep. 2. Wait for an acknowledgment on Channel 70 from a coast station. • After the acknowledgement is received, Channel 16 is automatically selected. 3. Hold down [PTT], then transmit the appropriate information as listed to the left. Som jo bare er å glemme om en ligger i sjøen... Eller er det en annen mulig metode? hvis du ikke klarer å trykke på "hjelp jeg dør" knappen dersom du ligger i sjøen, så: EPIRB på vesten Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Code0 Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Vhf og mannoverbord er to forskjellige ting, men trådstarter vil spare 4000 kr. Det er jo lurt det, inntil du faller i vannet, noe som skjer veldig skjelden. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) Pinkvin skrev 58 minutter siden: Eller er det en annen mulig metode? Trykk på knappen og vent. Trenger du noen annen metode? Redigert 1.August.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) https://seatronic.no/standard-horizon-hx890-handholdt-vhf-med-gps-og-dsc Ser den har MOB funksjon. Det er vel også sånn at om du trykker distress knappen i 5 sek så sender den gps posisjon og MMSI nummer til kystradiostasjonen. Om du ikke definerer distress før du trykker på distressknappen så sender den ut bare at du er i nød med gps posisjon,... men sier ikke hva slags nød. Redigert 1.August.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tidtakeren Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 MorganX skrev 24 minutter siden: Om du ikke definerer distress før du trykker på distressknappen så sender den ut bare at du er i nød med gps posisjon,... men sier ikke hva slags nød. Hvordan vil kystradioen respondere på et slikt uspesifisert distress-signal? La oss si nødsignalet heller ikke lar seg verifisere via taleanrop på VHF fordi mann ikke klarer å snakke i bølgene eller fordi den håndholdte senderen kun har rekkevidde til neste bølgetopp. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) De responderer som om du er i nød og sender ut det som trengs for å redde deg, men de vet jo ikke hva slags nød du er i. Om du spesifiserer distress signalet er det jo lettere å få riktig hjelp for å redde/hjelpe deg. Sikkert andre her på forumet som har mere greie på det enn meg. Redigert 1.August.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 shipahoy skrev for 1 time siden: Det som står er at du fjerner dekselet på distress-knappen og holder den inne i 3 s. Enklere får du det ikke med VHF... Jeg leser at jeg må 1. Fjerne deksel 2. Trykke 3 Og holde lenge nok 4 Lytte på bekreftelsessignal, om jeg har trykket lenge nok. Hvordan er forholdene for å lytte der og da? 5. Vente på bekreftelse fra kanal 70.... Hvem, hva, hvordan? På skjermen, lyd... Hvordan? 6. Holde inne ptt... Ny knapp og prate Kan godt tenkes du har stålkontroll når du havner i sjøen. Jeg ser en drøss med mulige måter å kløne dette til på. Men du mener det bare er å trykke knappen. Hva skjer da? Misforstår jeg manualen eller er det ett trykk, ferdig? Code0 skrev 1 time siden: Vhf og mannoverbord er to forskjellige ting, men trådstarter vil spare 4000 kr. Det er jo lurt det, inntil du faller i vannet, noe som skjer veldig skjelden. Kutt ut da. Må da for pokker være lov å sondere hvilken håndholdt som passer meg best uten at du skal definere mine behov! MorganX skrev 13 minutter siden: De responderer som om du er i nød og sender ut det som trengs for å redde deg, men de vet jo ikke hva slags nød du er i. Om du spesifiserer distress signalet er det jo lettere å få riktig hjelp for å redde/hjelpe deg. Takk, nyttig informasjon :-) MorganX skrev 48 minutter siden: https://seatronic.no/standard-horizon-hx890-handholdt-vhf-med-gps-og-dsc Ser den har MOB funksjon. Det er vel også sånn at om du trykker distress knappen i 5 sek så sender den gps posisjon og MMSI nummer til kystradiostasjonen. Om du ikke definerer distress før du trykker på distressknappen så sender den ut bare at du er i nød med gps posisjon,... men sier ikke hva slags nød. Jeg tolket den MOB funksjonen for bruk ombord da den tok posisjonen og "pekte" dit etterpå. De som mottar distress kan de skille mellom distress med gps og se at Det faktisk er mob, eller er de funksjonene bare koblet i sammen? Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 På Icom`en er Funksjonen "Float’n Flash" nok den aller enkleste, som automatisk sender distress med tid og posisjon når noen presser distress-knappen. De kaller det også "MOB Auto Set Function". Men som det påpekes så må man evt. opplyse om type distress selv , selv om dette også lar seg forhåndsprogrammere hvis man kan vite slikt på forhånd? Sitater The IC-M93D floats and flashes on the water. Pressing the distress button while Float’n Flash is working will transmit the MOB distress signal, rather than the plain undesignated one for better protection of sailors. If the IC-M93D EURO falls into the water, the radio floats and an emergency LED light is automatically activated, even when the unit is turned OFF. In addition, the MOB auto set function automatically sets the nature of the Distress button). The position and time* of the radio/person in the water is transmitted. Se etter ca. 1 minutt på videoen også (link under) https://youtu.be/o0i5SNQHgJ0 Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 krabbelars skrev 14 minutter siden: På Icom`en er Funksjonen "Float’n Flash" nok den aller enkleste, som automatisk sender distress med tid og posisjon når noen presser distress-knappen. De kaller det også "MOB Auto Set Function". Men som det påpekes så må man evt. opplyse om type distress selv , selv om dette også lar seg forhåndsprogrammere hvis man kan vite slikt på forhånd? Sitater The IC-M93D floats and flashes on the water. Pressing the distress button while Float’n Flash is working will transmit the MOB distress signal, rather than the plain undesignated one for better protection of sailors. If the IC-M93D EURO falls into the water, the radio floats and an emergency LED light is automatically activated, even when the unit is turned OFF. In addition, the MOB auto set function automatically sets the nature of the Distress button). The position and time* of the radio/person in the water is transmitted. Se etter ca. 1 minutt på videoen også (link under) https://youtu.be/o0i5SNQHgJ0 Da må det bli den, tusen takk :-) Koster som en PLB, men dekker flere av behovene mine. Supert. Da blir det kos med å lese manual. Takk for hjelpen folkens, ble matnyttig tråd dette syns jeg. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 (redigert) Det er bare å trykke å holde lenge nok så blir nødmeldingen sendt. Det er akkurat det samme på IC-M93D. Begge har beskyttelsedeksel for at du ikke skal tyrkke med en feiltagelse. Så må du vente til den er ferdig med å sende distress før du kan bruke den til å snakke i. Slik er det for alle VHF'er. Ser nå at på IC-M93D så trenger du ikke holde inne i 3 s hvis den har oppdaget at du er i vannet. Det var lurt Har noe testet om touch-knappene på denne fungerer når du ligger i sjøen? Redigert 2.August.2019 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 (redigert) Jeg tok nok feil. Du må nok uansett holde knappen inne i 3 sekunder på IC-M93D, men den velger man-over-board som distress-type hvis den har registrert at du er i vannet. Redigert 2.August.2019 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 (redigert) Pinkvin skrev for 12 timer siden: Leste manualen til... begge tror jeg. Ingen som, etter hva jeg forstår, sender posisjon via distress med ett trykk på "distress". Og da er noe av mitt poeng borte egentlig. Var noen "trykke- trykke- trykke" greier, og det gir ingen mening hvis en ligger sjøen. Radioen sender distress ved 1 trykk på knappen. Da mottar kystradioen nødsignal og din posisjon. Kystradioen vil straks kontakte deg på VHF-en for å få nærmere informasjon fra deg om hva slags nød du er i. Om du ikke svarer, vet jo fremdeles kystradioen at du er i nød, og vil iverksette full pakke med alle redningsetater. Det er selvfølgelig en fordel om du er i stand til å svare. Om du er i stand til å trykke inn distress-knappen, er du også normalt i stand til å snakke. Og det er slett ingen "trykke-trykke-trykke" greier. Det er bare å holde "snakke-knappen" inne og snakke i vei. Når det gjelder rekkevidden handler det ikke om horisonten, som mange påstår her. Det handler om antennen som skal motta ditt signal, og den kan være plassert høyere enn horisonten. Rekkevidden er uansett ikke så dårlig som mange gir inntrykk av. La oss si det slik: Om du ser en båt, er den i stand til å motta ditt signal. Da kan du sende "Mayday", si hvor du er ( det vet man jo normalt, i alle fall omtrent, om man ikke er helt på bærtur), og håpe på at den båten/båtene du ser vil svare deg. Redigert 2.August.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 shipahoy skrev for 4 timer siden: Jeg tok nok feil. Du må nok uansett holde knappen inne i 3 sekunder på IC-M93D, men den velger man-over-board som distress-type hvis den har registrert at du er i vannet. Det er smart. Da er det gitt info om at det handler om en mann i sjøen, også om en ikke er i stand til å ta en prat etter knappen er trykket. 3 sekunders trykk er enkelt nok til at det kan fungere. Med VHFrn festet oppå skulder vil også lyset fra vhfen kunne fungere om det er mørkt. ......... Har ikke mange fall i sjøen, men er litt forundret om en tror en vil klare så mye vettugt i en sånn situasjon uten trening. Har ramla i iskaldt vann et par ganger, da er alt panikk, hyperventilering og egentlig et spørsmål om når du besvimer eller mister bevisstheten. Å håndtere noe mer enn å trykke en knapp da syns jeg er urealistisk. Og så er det alle situasjonene som er bedre da, hvor en faktisk har litt tid og muligheter. Men tror panikken ville herja fælt med meg om jeg så båten seile fra meg uansett varme i sjøen. Satser på å aldri få oppleve det ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Derfor ais sart som løses ut automatisk. Og plb i lomma om ais sarten ikke gir reaksjon. er sånn vi har tenkt i hvertfall ? Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 når jeg ser på trådens tittel og flere av innleggene her så aner det meg at man snakker om 2 ulike radiotjenester i samme åndedret -den tradisjonelle maritime VHF radiotelefonitjenesten -og den nyere (nå etterhvert gamle) GMDSS DSC VHF tjenesten disse er 2 distinkte radiotjenester med noe ulike prosedyrer eksempelvis, mann over bord er en DISTRESS/NØD situasjon i GMDSS, men er IKKE nød i VHF radiotelefoni Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
shipahoy Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 janet skrev 8 minutter siden: eksempelvis, mann over bord er en DISTRESS/NØD situasjon i GMDSS, men er IKKE nød i VHF radiotelefoni Den forstod jeg ikke. Det blir vel en vurderingssak om det er nød eller ikke uansett? Hvis den som faller overbord ser at de som er igjen i båten klarer fint å redde han, så vil han vel ikke trykke på distress-knappen, selv om mann over bord er definert som en Distress type? Hvis noen faller overbord, og de som er i båten ikke klare å redde personen, så er det vel en nødssituasjon uavhengig av om du må sende MAYDAY melding over VHF, eller om du har en GMDSS-sender? Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 shipahoy skrev 3 minutter siden: Den forstod jeg ikke. Det blir vel en vurderingssak om det er nød eller ikke uansett? Hvis den som faller overbord ser at de som er igjen i båten klarer fint å redde han, så vil han vel ikke trykke på distress-knappen, selv om mann over bord er definert som en Distress type? Hvis noen faller overbord, og de som er i båten ikke klare å redde personen, så er det vel en nødssituasjon uavhengig av om du må sende MAYDAY melding over VHF, eller om du har en GMDSS-sender? tja, svaret er nei mann over bord = nød i GMDSS (men du behøver selvsagt ikke trekke i snoren/trykke på knappen om du ikke har lyst) mann over bord = pan pan case i VHF radiotelefoni, mann over bord er ikke en nød/distress/mayday situasjon dette er ferdig vurdert og definert slik av de som har spesifisert og definert tjenestene dette er verdt å huske på at VHF radiotelefoni er gammelt, vitsen med denne er å trygge båt/last og ikke folk og fe - sjømenn er billige mens båter og last er dyre Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Jannmar Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 janet skrev 1 time siden: mann over bord = pan pan case i VHF radiotelefoni, mann over bord er ikke en nød/distress/mayday situasjon dette er ferdig vurdert og definert slik av de som har spesifisert og definert tjenestene Og hvor har du det fra? Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Jannmar skrev 30 minutter siden: Og hvor har du det fra? vel, dette er ganske velkjent for folk som har greie på VHF radiotelephony og GMDSS men ellers, fra dokumentene der disse 2 tjenestene er definert/nedfelt (det er ca 190 suverene stater bak dette, men du må gjerne være uenig - ikke noe feil med det) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Jannmar Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 janet skrev for 2 timer siden: når jeg ser på trådens tittel og flere av innleggene her så aner det meg at man snakker om 2 ulike radiotjenester i samme åndedret -den tradisjonelle maritime VHF radiotelefonitjenesten -og den nyere (nå etterhvert gamle) GMDSS DSC VHF tjenesten disse er 2 distinkte radiotjenester med noe ulike prosedyrer eksempelvis, mann over bord er en DISTRESS/NØD situasjon i GMDSS, men er IKKE nød i VHF radiotelefoni janet skrev for 2 timer siden: eksempelvis, mann over bord er en DISTRESS/NØD situasjon i GMDSS, men er IKKE nød i VHF radiotelefoni Tror det rabler litt for deg her. GMDSS er et sett med internasjonalt godkjente prosedyrer. GMDSS består av en rekke systemer og utstyrstyper. VHF radiotelefoni er en del av dette systemet (avhengig av hvilket farvann du befinner deg i). La en ting være klinkende klart. Det er ingenting, absolutt ingenting, som overgår nytten av direkte og kontinuerlig verbal kontakt mellom nødstedt, redningsetater og andre fartøyer. Så å påstå at VHF radiokommunikasjon er "gammeldags" faller på sin egen urimelighet. Om du gir kystradioen beskjed over VHF om mann over bord, og sier du må ha hjelp, er det en nødsituasjon og det blir satt i verk tiltak i henhold til dette. På samme måte er det en nødsituasjon om du trykker inn distressknappen, kystradioen kontakter deg, og du gir beskjed om mann over bord og at du må ha hjelp. Om du bare trykker distressknappen, og ikke har mulighet til å svare når kystradioen kontakter deg, blir dette også selvfølgelig definert som en nødsituasjon. Om mann over bord melding i VHF radiotelefoni skulle bli definert som pan-pan, inntil kystradioen får beskjed om situasjonens alvorlighetsgrad, spiller ingen praktisk rolle. Dette er ting de vil spørre etter, og sier du at du trenger hjelp så er det en nødsituasjon. Dette handler ikke om å være uenig. Det handler om fakta. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Jannmar skrev 1 minutt siden: Tror det rabler litt for deg her. GMDSS er et sett med internasjonalt godkjente prosedyrer. GMDSS består av en rekke systemer og utstyrstyper. VHF radiotelefoni er en del av dette systemet (avhengig av hvilket farvann du befinner deg i). La en ting være klinkende klart. Det er ingenting, absolutt ingenting, som overgår nytten av direkte og kontinuerlig verbal kontakt mellom nødstedt, redningsetater og andre fartøyer. Så å påstå at VHF radiokommunikasjon er "gammeldags" faller på sin egen urimelighet. Om du gir kystradioen beskjed over VHF om mann over bord, og sier du må ha hjelp, er det en nødsituasjon og det blir satt i verk tiltak i henhold til dette. På samme måte er det en nødsituasjon om du trykker inn distressknappen, kystradioen kontakter deg, og du gir beskjed om mann over bord og at du må ha hjelp. Om du bare trykker distressknappen, og ikke har mulighet til å svare når kystradioen kontakter deg, blir dette også selvfølgelig definert som en nødsituasjon. Om mann over bord melding i VHF radiotelefoni skulle bli definert som pan-pan, inntil kystradioen får beskjed om situasjonens alvorlighetsgrad, spiller ingen praktisk rolle. Dette er ting de vil spørre etter, og sier du at du trenger hjelp så er det en nødsituasjon. Dette handler ikke om å være uenig. Det handler om fakta. det er helt åpenbart, basert på hva du skriver, at du overhodet ikke vet hva du snakker om, du er lang langt ute på feil jorde, men tydeligvis er det ingen hindring for deg re utbasunering av dine feilaktige synspunkter du har ikke engang grep om helt enkle facts rundt maritim kommunikasjon mitt råd til deg; slutt med din private synsing om hvordan ting burde være - gå heller til kilden der tjenesten er definert - les og lær over og ut Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.