Jannmar
Pinkvin skrev for 12 timer siden:Leste manualen til... begge tror jeg. Ingen som, etter hva jeg forstår, sender posisjon via distress med ett trykk på "distress". Og da er noe av mitt poeng borte egentlig. Var noen "trykke- trykke- trykke" greier, og det gir ingen mening hvis en ligger sjøen.
Radioen sender distress ved 1 trykk på knappen. Da mottar kystradioen nødsignal og din posisjon.
Kystradioen vil straks kontakte deg på VHF-en for å få nærmere informasjon fra deg om hva slags nød du er i.
Om du ikke svarer, vet jo fremdeles kystradioen at du er i nød, og vil iverksette full pakke med alle redningsetater.
Det er selvfølgelig en fordel om du er i stand til å svare. Om du er i stand til å trykke inn distress-knappen, er du også normalt i stand til å snakke. Og det er slett ingen "trykke-trykke-trykke" greier. Det er bare å holde "snakke-knappen" inne og snakke i vei.
Når det gjelder rekkevidden handler det ikke om horisonten, som mange påstår her. Det handler om antennen som skal motta ditt signal, og den kan være plassert høyere enn horisonten. Rekkevidden er uansett ikke så dårlig som mange gir inntrykk av. La oss si det slik: Om du ser en båt, er den i stand til å motta ditt signal. Da kan du sende "Mayday", si hvor du er ( det vet man jo normalt, i alle fall omtrent, om man ikke er helt på bærtur), og håpe på at den båten/båtene du ser vil svare deg.