Code0 Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Bitteliten skrev for 4 timer siden: Derfor ais sart som løses ut automatisk. Og plb i lomma om ais sarten ikke gir reaksjon. er sånn vi har tenkt i hvertfall ? +1 Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 (redigert) janet skrev for 2 timer siden: du har ikke engang grep om helt enkle facts rundt maritim kommunikasjon mitt råd til deg; slutt med din private synsing om hvordan ting burde være - gå heller til kilden der tjenesten er definert - les og lær over og ut Var det ikke bedre om du avslørte disse enkle facts, til glede for alle på forumet? stand by Redigert 2.August.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 6 hours ago, janet said: tja, svaret er nei mann over bord = nød i GMDSS (men du behøver selvsagt ikke trekke i snoren/trykke på knappen om du ikke har lyst) mann over bord = pan pan case i VHF radiotelefoni, mann over bord er ikke en nød/distress/mayday situasjon dette er ferdig vurdert og definert slik av de som har spesifisert og definert tjenestene dette er verdt å huske på at VHF radiotelefoni er gammelt, vitsen med denne er å trygge båt/last og ikke folk og fe - sjømenn er billige mens båter og last er dyre Du er nok inne på noe prinsipielt der, når jeg tok GOC så lærte man at et mayday oppkalla fordret fare for "skip og mannskap" Så er spørsmålet, om man seiler aleine og faller over bord, hva er det da? :) Praktisk har nok dette mindre betydning i forhold til kystradioens rutiner. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Vesterskog skrev 1 minutt siden: Du er nok inne på noe prinsipielt der, når jeg tok GOC så lærte man at et mayday oppkalla fordret fare for "skip og mannskap" Ikke når du tok GOC.........GOC/ROC er GMDSS......... Du tenker på tidligere sertifikat......da skulle både skip og mannskap vare i fare for ett mayday..... i samband med att GMDSS blev innført.....så holder det med att mannskap eller skip er i fare for ett mayday hvis jeg nå ikke husker helt feil.... men går en besetningsmedlem i sjøen, under kontrollerte forhold, så trykker man ikke på Distress-knappen....... dvs da man har full kontroll på besetningsmedlemmet i vannet........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jannmar Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Vesterskog skrev 27 minutter siden: Så er spørsmålet, om man seiler aleine og faller over bord, hva er det da? :) Nød/mayday. (Men ikke om bruker VHF-en og ber om hjelp, og er så uheldig at janet tar i mot anropet. Da blir du ønsket en fortsatt god dag, og god tur videre). Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 1 hour ago, Gunga Din said: Ikke når du tok GOC.........GOC/ROC er GMDSS......... Du tenker på tidligere sertifikat......da skulle både skip og mannskap vare i fare for ett mayday..... i samband med att GMDSS blev innført.....så holder det med att mannskap eller skip er i fare for ett mayday hvis jeg nå ikke husker helt feil.... men går en besetningsmedlem i sjøen, under kontrollerte forhold, så trykker man ikke på Distress-knappen....... dvs da man har full kontroll på besetningsmedlemmet i vannet........ Jeg har ikke tatt noe før GOC. Men du har sikkert rett. Det var nok det du sa vi lærte Poenget er uansett at er man aleine ombord og har Mob så er det plutselig litt mer enn Mob. Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Men, nå som det er varmt i vannet. Kan ikke en av dere hoppe på vann et par steder i Oslofjorden med håndholdt VHF og se om dere får kaldt opp kystradioen.. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 ydalir skrev for 7 timer siden: Men, nå som det er varmt i vannet. Kan ikke en av dere hoppe på vann et par steder i Oslofjorden med håndholdt VHF og se om dere får kaldt opp kystradioen.. Eller en båt i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Ok, sålangt har vi vel fått på det rene at det finnes en VHF som sender distress med posisjon vha ett trykk på 3 sekund. Den (kan??) også sende "ekstra" at det handler om en MOB situasjon. Og at den aktiverer forhåndsprogramert "distress" automatisk om den ramler i sjøen. Men det er da forvirrende forstår jeg, godt egentlig. For om jeg havner i sjøen og sender MOB så blir det nesten like naturlig å søke opp og prøve å få kontakt med seilbåten min, med antagelse om at det er noen ombord, mens båten går for autopilot "pokker i vold" fra der jeg ligger i sjøen å dupper... og det vil jo være bortkastet tid.... Men evt programmere den for "fall i sjøen" så det ikke fremstår som en "ordinær MOB" også? -------- Så det er kanskje ikke så enkelt som å kjøpe en VHF med distressknapp, trykke som fanden om en ramler i sjøen og forvente at alt går "som planlagt"? Jeg var litt "der" i tankegangen, glad jeg spurte her inne :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 PLB er egentlig det eneste som du med sikkerhet kan bruke slik du har tenkt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Bitteliten skrev for 3 timer siden: PLB er egentlig det eneste som du med sikkerhet kan bruke slik du har tenkt. Ja det har jeg forstått, men jeg trenger ny bærbar VHF og lurer på hvilke av de som har funksjoner som gir best mulig personlig sikkerhet. Og det var jo definitivt ikke så ukomplisert som jeg trodde. Ikke noen åpenbar "trykk knappen" løsning i VHF verden, selv om der virket sånn ved første øynekast. --- Litt spent på hva de her på forumet som virkelig kan VHF kommer frem til... er denne "trykke knappen" løsningen egentlig noe å stole på innen VHF? Er det funksjonaliteten til selve apparatet som er mangelfull eller er ikke rutinene innen VHF til stede for "trykk en knapp" løsningene? Må si jeg ikke helt vet hva jeg skal tro..... Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 janet skrev On 2.8.2019 at 17.42: det er helt åpenbart, basert på hva du skriver, at du overhodet ikke vet hva du snakker om, du er lang langt ute på feil jorde, men tydeligvis er det ingen hindring for deg re utbasunering av dine feilaktige synspunkter du har ikke engang grep om helt enkle facts rundt maritim kommunikasjon mitt råd til deg; slutt med din private synsing om hvordan ting burde være - gå heller til kilden der tjenesten er definert - les og lær over og ut Hva med å dele litt om av din store visdom her da store orakel så vi andre idioter her kan lære litt ? Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 https://youtu.be/LbLyk2RVqOQ https://youtu.be/8vlkUzzsdP https://www.yachtingmonthly.com/sailing-skills/stay-deck-avoid-mob-51411 Ovenfor er to videoer og en artikkel om sikkerhetssele/line ombord i seilbåt (Jackline/Jackstay). Vet de fleste seilere tenker på slikt og er godt forberedt, men også i motorbåt er dette viktig å tenke på. Sitat og oversettelse fra nederste vedlagte link; "Ved å bruke en sikkerhetssele i tøft vær og når du seiler alene, kan du holde deg på båten uansett hva som skjer. Bruk av sikkerhetssele/line gir deg en effektiv måte å holde deg festet på båten med din snor. Og i tilfelle noen faller over bord, må du vite (og bør øve på forhånd) en effektiv metode for raskt å snu båten rundt og stoppe den ved siden av personen. Lære og praktisere Crew-over bord (COB) manøvrer. Hvis du seiler offshore eller til og med i kystnære områder om natten eller når det er tåke, installere et billig AIS-system på båten for å unngå kollisjoner med skip. Når du ferdes i kald sjø / kaldt vær, er det spesielt viktig å ta spesielle forholdsregler. Fordi du kan ha bare minutter å reagere og fordi nedkjøling raskt påvirker både vurderingsevne og fysikk." Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
janet Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Jannmar skrev On 2.8.2019 at 19.51: Var det ikke bedre om du avslørte disse enkle facts, til glede for alle på forumet? stand by beklager at jeg blåste meg opp bekager sent tilsvar, har vært heller busy et par dager skal prøve å si noe forhåpentligvis forståelig rundt maritim vhf radiotelefoni og gmdss ----- det er en del forskjeller på disse to det skyldes dels at de er nedfelt på forskellig tid, til forskjellig formål og med ulik mental ballast hos de som har begått disse tjenestene en av forskjellene er dette med at mann-over-bord er panpan i telefoni men distress/nød/mayday type i gmdss/dsc der er andre også men orker ikke lete dem opp i farta det er helt vanlig at folk protesterer høylydt på at mob ikke er distress/mayday i radiotelefoni disse to tjenestene er nedfelt i mellomstatelige overenskomster, det er omlag 190 suverene stater bak, de aller fleste, kanskje alle, medlem av FN, men ikke nødvendigvis medlem av FN dette med MOB og nød kan selvsagt endres, enkel match det i og for seg men det krever enighet om det blant over 50% av de av disse 190 landene som deltar på relevant traktatkonferanse de som måtte ønske å grave ned i dette, tjenestene er spesifisert i ITU radio regulations, en mega blekke i 4 bind og 6 språk, def. er spredt på 2 bind, prosedyre i et og kanalisering/frekvenser/guards i et annet jeg sa vel ikke at maritim radiotelefoni er gammeldags, men jeg sa at det var gammelt, og det er det, det er LENGE siden den tjenesten ble nedfelt i dag har nærmest enhver snekke over 25 fot med respekt for seg selv langt flere radiobaserte tjenester enn det en gjennomsnittelig moderne 10 000 tonner hadde før i verden mental ramme er handelsskip i nød, redde båt og last - det er det som koster penger sjømenn koster ikke penger nå, om man ser litt praktisk på det, MOB fra et handelsskip, hva gjør man? kreves leting/søk, RADIO, spør om hjelp fra omkringliggende fartøy ser man det; stopper sjarken - setter på brekket - setter ut en båt eller 2 - leter/plukker opp ser man det ikke så er det greit - kjør videre, da har man heller ikke noe å snakke i radioen om. det er faktisk ikke mye å hente på å alarmere kysten man hadde ikke en haug med redningsskøyter og helikopetere med mega høy hastighet som kunne komme kjapt før i verden det er en del mer å si om dette, men det får være GMDSS påbegynt midt på sent på 1970 tallet, mulig tidlig 80 tall det opprinnelige initiativ til gmdss/dsc kom fra privat sektor i IMO sfæren, ie rederstanden IMO jobber ikke med radiotjenester, relevante medlemsstater brakt dette opp i ITU som jobbet frem GMDSS/DSC. Hvorfor GMDSS? Hva var vitsen/tanken? Spare penger, forenklet opplegg for radiokommunikasjon, ikke lenger behov for telegrafist 1 stilling og 1 lønning spart. Der har du GMDSS. (merk, det betyr ikke at GMDSS er en dårlig tjeneste) Det har ganske lenge vært tanken at nød-mikket i maritim radiotelefoni skal ut og fullstendig overtas av gmdss/dsc, husker ikke slutt datoen men i krattet 2005 eller 2010 eller noe slikt. (nedfelt i traktat dette) Men det ble endret/droppet, da det gikk opp for folket at det var en forsvinnende liten del av verdens flåte som hadde egnet radioutstyr eller penger til å anskaffe egnet radioutstyr, tenk; fiskebåtflåten i Kina, VietNam, Indonesia etc etc så enn så lenge, vhf kanal 16 er fortsatt generell nød/kalle kanal Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 tenkte jeg skulle hive på en bit til, kuriositet - kanskje mayday, korrekt uttale er mede ikke mejdej altså mede mede mede bla ba bla bla i det hele tatt, alle BUZZ ordene ska uttales som om man leser fransk mede sekyrite silans med nasal a etc etc åffer det? det var prisen man måtte betale for at Frankrike og store deler av Francophone skulle akseptere at nød-snakket skal foregå på engelsk Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 (redigert) janet skrev 1 time siden: tenkte jeg skulle hive på en bit til, kuriositet - kanskje mayday, korrekt uttale er mede ikke mejdej altså mede mede mede bla ba bla bla i det hele tatt, alle BUZZ ordene ska uttales som om man leser fransk mede sekyrite silans med nasal a etc etc åffer det? det var prisen man måtte betale for at Frankrike og store deler av Francophone skulle akseptere at nød-snakket skal foregå på engelsk Var en lang drøfting i en annen tråd der en eller annen amerikansk variant har begynt å gjøre seg gjeldende, noe som avvek totalt fra pensum i VHF sertifikatet, men som enkelte mente var "eneste rette" (da den amerikanske varianten)..... osv i god BP stil ;-) Husker jeg hvilket ord det var.... ikke tale om. "Merde". Redigert 4.August.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Endte med å bestille nødknappen til RS. Litt usikker på om jeg gidder å kjøpe håndholdt VHF med nødknapp da... om jeg bare skal beholde den den jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Kjøp en VHF i tillegg, ellers kan du ikke hjelpe andre. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 TS har stasjonær VHF. Her er det snakk om hva han trenger for å sikre seg selv når han seiler alene og evt faller over bord. Da hjelper ikke stasjonær VHF... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
shipahoy Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Da er det greit Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 (redigert) Jeg er enig med @Bitteliten for behovet TS har helt klart en PLB. Rekkevidden for en håndholdt VHF blir neppe særlig god i vannet. janet skrev On 2.8.2019 at 14.40: t mann over bord = pan pan case i VHF radiotelefoni, mann over bord er ikke en nød/distress/mayday situasjon dette er ferdig vurdert og definert slik av de som har spesifisert og definert tjenestene dette er verdt å huske på at VHF radiotelefoni er gammelt, vitsen med denne er å trygge båt/last og ikke folk og fe - sjømenn er billige mens båter og last er dyre Hvis du har en MOB du ikke vet om du greier å finne igjen eller det er det minste tvil om at vedkommende er i livsfare eller ikke sender du selvsagt Mayday / distress DSC. Redigert 11.August.2019 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Krimart skrev for 1 time siden: Jeg er enig med @Bitteliten for behovet TS har helt klart en PLB. Rekkevidden for en håndholdt VHF blir neppe særlig god i vannet. Hvis du har en MOB du ikke vet om du greier å finne igjen eller det er det minste tvil om at vedkommende er i livsfare eller ikke sender du selvsagt Mayday / distress DSC. det er blitt slik etterhvert at folk sender hva man vil, imidlertid er panpan det korrekte, (jeg snakker nå ikke om VHF/GMDSS/DSC kommunikasjon) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Finner du ikke MOBen så er det Mayday. Ikke PanPan. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 shipahoy skrev for 3 timer siden: Kjøp en VHF i tillegg, ellers kan du ikke hjelpe andre. Har hatt VHF, både stasjonær og håndholdt hele tiden. Men uten "nødknapp". Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Men det er nå enda en "aktør" her. Nødknappen til RS, som jeg har bestilt, går på 2G nettet. Kystnært på Østlandet, hvor jeg stort sett ferdes, vil den ha overlegen "rekkevidde" ifht en VHF- basert løsning. Er litt usikker på hvordan prosessen er videre i "systemet" når jeg trykker knappen, men kanskje noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.