Krimart
Pinkvin skrev On 11.8.2019 at 12.25:Men det er nå enda en "aktør" her. Nødknappen til RS, som jeg har bestilt, går på 2G nettet.
Kystnært på Østlandet, hvor jeg stort sett ferdes, vil den ha overlegen "rekkevidde" ifht en VHF- basert løsning.
Egentlig er seg litt kritisk til denne nødknappen, for det første kreves jo GSM dekning og kan man stole på det? For det andre er det knyttet til medlemskap i RS, noe som gir meg litt dårlig smak i munnen i alle fall. Jeg mener en PLB med GPS og satellittkommunikasjon er det beste valget og eneste som gir signal direkte til redningsmyndigheter.
Så du mener du GSM er bedre "dekkning" enn VHF kystnært på østlandet, har du noe dokumentasjon på det? Uansett, som tidligere nevnt er det to forskjellige typer nødmeldinger, VHF gir melding til alle i nærheten med VHF-radio.
Pinkvin skrev On 11.8.2019 at 12.25:Er litt usikker på hvordan prosessen er videre i "systemet" når jeg trykker knappen, men kanskje noen som vet?
SitatNår du har aktivert nødknappen, vil et rødt lys begynne å blinke. Dette indikerer at alarmen er løst ut. Det vil sendes et varsel om posisjon hvert 10. minutt. På fullt batteri vil varsel sendes i opptil 4 timer.
2. Alarmen vil først sendes til Nokas som er vår førstelinje. Du vil få bekreftelse om at alarmen er mottatt ved at et konstant BLÅTT lys på nødknappen.
3. Nokas vil via SafeTRX finner ut hvem og hvor du er, og vil først prøve å kontakte deg eller pårørende som du har oppført i SafeTRX.
4. Hvis Nokas ikke får kontakt eller ikke år tilbakemelding om at du er trygg, melder de fra til offentlig redningstjeneste (HRS).
5. Offentlig redningstjeneste vil da sette inn nødvendige ressurser for å hjelpe deg. Dette kan være redningsskøyte, redningshelikopter eller andre fartøy.