Benji Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Pinkvin skrev for 2 timer siden: Men det er nå enda en "aktør" her. Nødknappen til RS, som jeg har bestilt, går på 2G nettet. Kystnært på Østlandet, hvor jeg stort sett ferdes, vil den ha overlegen "rekkevidde" ifht en VHF- basert løsning. Er litt usikker på hvordan prosessen er videre i "systemet" når jeg trykker knappen, men kanskje noen som vet? Skal ikke uttale meg om nødknappen til RS for den kjenner jeg ikke til, men du har kjøpt en, og vet ikke hvordan den virker videre, da lurer jeg på hvor sikker du tror du er. Hadde ikke turt å kjøpe ett slikt produkt uten å vite hvordan det virker videre. Kjenner jeg RS rett er det sikkert bra, men å kjøpe det uten å vite hvem det varsler. VHF langs kysten fanger garantert opp dit signal, om du sender distress via DSC. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 (redigert) Sitat: Nødknappen er festet i et armbånd som du kan ha rundt håndleddet eller festes til vesten. Hvis det skulle oppstå en nødsituasjon, er det svært enkelt å trykke på nødknappen. Du får bekreftelse på at nødsignalet er mottatt hos offentlige myndigheter og at hjelpen er på vei. Offentlig redningstjenester kan se din nøyaktige posisjon og at du er i nød. Så vil de sende den raskeste og mest hensigsmessige redningsressurs, som redningsskøyte, redningshelikopeter eller andre. Teknologien er da mobilteknologi hvis jeg forstår det rett, og resten sier seg selv? sitat fra rsaktiv.no Redigert 11.August.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Benji skrev 1 time siden: VHF langs kysten fanger garantert opp dit signal, om du sender distress via DSC. Gjør det det, hvis jeg plasker i vannflaten og er 4 nm eller lenger fra kysten og det ikke er andre båter i nærheten? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Benji Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Grand Banks jr skrev 3 minutter siden: Gjør det det, hvis jeg plasker i vannflaten og er 4 nm eller lenger fra kysten og det ikke er andre båter i nærheten? Ja for Kystradioen sine basestasjoner står så høyt at de fanger det opp. Ingen ting er 100% , men bedre enn VHF langs kysten får du ikke i dag Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Mix Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Benji skrev 4 minutter siden: Ja for Kystradioen sine basestasjoner står så høyt at de fanger det opp. Og DSC distress call har lengre rekkevidde nettopp fordi det er digitalt og squelch ikke er innvolvert på DSC. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Benji skrev 1 time siden: Skal ikke uttale meg om nødknappen til RS for den kjenner jeg ikke til, men du har kjøpt en, og vet ikke hvordan den virker videre, da lurer jeg på hvor sikker du tror du er. Vel, har bestilt den. Har skumlest manual, som logisk nok ikke er et teknologisk dypdykk eller beskriver prosessen "bak" det som skjer. Benji skrev 1 time siden: Hadde ikke turt å kjøpe ett slikt produkt uten å vite hvordan det virker videre. Kjenner jeg RS rett er det sikkert bra, men å kjøpe det uten å vite hvem det varsler. Ok Benji skrev 1 time siden: VHF langs kysten fanger garantert opp dit signal, om du sender distress via DSC. Som nevnt tidligere i tråden... jeg ble vel i grunnen mer forvirret enn betrygget om at det vil fungere hvis jeg ligger i sjøen. Må jeg ta en prat med vann i ørene...Blir signalet oppfattet som MOB eller ikke... og hva betyr nå det i videre prosess. Er det programeringen av VHFen som bestemmer hva som skjer om jeg trykker på knappen? Syns det ble mer uavklart enn avklart om en bærbar VHF med "knapp" er noe å satse på mtp å bruke båten alene og evt fall i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Nødknappen gir enkel lyskode på at alarmen er løst ut, dvs rødt blinkende lys, og en får retursignal på at alarm er mottatt, dvs blått lys. Det er en god "feature" å få vite at de har fått beskjed. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 MOB har fra rundt 2010 hvert å regne som nød. Altså man kan trykke på distressknappen på VHF radioen. Ett distressignal på DSC bruker betraktelig mindre båndbredde enn tale, og det når lengre. NB Kystradio nord og sør som fanger dette opp, sitter også samlokalisert med HRS nord og sør, kommer vel ikke stort nærmere de som styrer redning da. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Benji skrev 1 time siden: MOB har fra rundt 2010 hvert å regne som nød. Altså man kan trykke på distressknappen på VHF radioen. Ett distressignal på DSC bruker betraktelig mindre båndbredde enn tale, og det når lengre. NB Kystradio nord og sør som fanger dette opp, sitter også samlokalisert med HRS nord og sør, kommer vel ikke stort nærmere de som styrer redning da. Finnes det en eller annen form for dekningskart som viser hvor langt ut kystradioen vil klare å fange opp signaler fra feks vannflata eller 10 meters mast, 20 meters osv? Er jo veldig kjekt med dekningskart for 2G så en vet sånn ganske greit hvor utstyret en bruker har dekning eller ikke. Med VHF så vet vi ikke... eller? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Tror dessverre det ikke finnes ett slikt kart, men at VHF har bedre dekning langs kysten er jeg ikke i tvil om. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Fant denne. Her kan man beregne rekkevidde for VHF. Vanlig samtale. Bare legger inn link her. Ikke helt on topic kanskje mtp distress. Jeg har ikke funnet info om høyde på mottakerantenner. http://www.arcticpeak.com/radiopages/radio_horizon.htm Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Grand Banks jr skrev 22 minutter siden: Fant denne. Her kan man beregne rekkevidde for VHF. Vanlig samtale. Bare legger inn link her. Ikke helt on topic kanskje mtp distress. Jeg har ikke funnet info om høyde på mottakerantenner. http://www.arcticpeak.com/radiopages/radio_horizon.htm Den var ikke dum. Da trenger en "bare" å vite posisjon og høyde på Kystradioen sine antenner :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Benji skrev 27 minutter siden: Tror dessverre det ikke finnes ett slikt kart, men at VHF har bedre dekning langs kysten er jeg ikke i tvil om. Vel.. det tror jeg kan være en tøff uttalelse ;-) Men vi vet jo ikke så... Telenor sin 2G dekning, som "nødknappen" bruker: https://www.telenor.no/privat/dekningskart/?gclid=Cj0KCQjw-b7qBRDPARIsADVbUbXl5AY4Ow1w0yqdHOIof2R-JN4WirFpFrmvB3CujZKa86duEzzM1mYaAt6ZEALw_wcB&s_kwcid=AL!285!3!347506737580!e!!g!!telenor dekningskart&ef_id=Cj0KCQjw-b7qBRDPARIsADVbUbXl5AY4Ow1w0yqdHOIof2R-JN4WirFpFrmvB3CujZKa86duEzzM1mYaAt6ZEALw_wcB:G:s#map --- Men uansett så er jo 1:1 funksjonaliteten til VHF det viktigste. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 (redigert) Pinkvin skrev On 11.8.2019 at 18.25: Finnes det en eller annen form for dekningskart som viser hvor langt ut kystradioen vil klare å fange opp signaler fra feks vannflata eller 10 meters mast, 20 meters osv? Er jo veldig kjekt med dekningskart for 2G så en vet sånn ganske greit hvor utstyret en bruker har dekning eller ikke. Med VHF så vet vi ikke... eller? Benji skrev On 11.8.2019 at 18.40: Tror dessverre det ikke finnes ett slikt kart, men at VHF har bedre dekning langs kysten er jeg ikke i tvil om. Har heller ikke sett noe dekningskart fra vannflata med håndholdt ! kikker man litt på GMDSS.....så får man en liten hint. i GMDSS har man delt in Jorden i A-områden, A1-A4..........A1= VHF dekning, definisjon om jeg husker rett er en VHF-radio med 25W sender og antennen på 4m ! A2 = MF område 60W sender. A3 = område utenfor disse og A4 område som ikke dekkes av geostasjonære satelitter/ i prinsipp polarområden.(om jeg nå husker rett ) (En av grundene i GMDSS-systemet er att ett fartøy skall kunne sende ett nødmeddelande ship-shore med to helt ulike system.) Med seilbåt og din antenn i masttoppen, så kommer du att ha dekning en bit utenfor det rosa området... På denne bilden har Stockholm radio i mørke blå farge lagt ut sin radiohorisont fra de forskjellige mastene https://stockholmradio.se/wp-content/uploads/2019/05/VHF-kartan-Norden-2019.pdf eller på denne siden under bildene resp mast og radiohorisont i M til det får man då addere sin egen radiohorisont https://stockholmradio.se/for-abonnenter/kartor-och-kanalplan/ Har ikke funnet noen internetside for de motsv norske mastene men har du tilgang til Admiralty List of Radio Signals......så står alle verdens kystradiostasjoner der. Redigert 13.August.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kaptein Plast Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Til info vil den nye standarden for EPIRB gi kvittering, men de er nok ikke klare før 2022. Jeg hadde tatt med en VHF og AIS-SART, selv om VHF'en (som flere kommer inn på )ikke er veldig nyttig før båten er i området. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 Bitteliten skrev On 11.8.2019 at 11.00: Finner du ikke MOBen så er det Mayday. Ikke PanPan. og det står hvor i definisjonen av maritim radiotelefoni? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 GMDSS pakken / maritim radiotelefoni med prosedyrer, frekvenser, kanalisering etc er oppe til revisjon i denne måneden revisjonene eller de nye traktatdelene vil gissningsvis trå i kraft fra 1 januar neste år eller 1 januar 2021 Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Krimart Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 janet skrev for 4 timer siden: og det står hvor i definisjonen av maritim radiotelefoni? Hvis du er i det minste tvil om at MOB vil bli reddet er det en en potensiell livstruende situasjon, og derfor MAYDAY. https://www.rya.org.uk/newsevents/e-newsletters/up-to-speed/Pages/maydays-and-pan-pan.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 (redigert) Pinkvin skrev On 11.8.2019 at 12.25: Men det er nå enda en "aktør" her. Nødknappen til RS, som jeg har bestilt, går på 2G nettet. Kystnært på Østlandet, hvor jeg stort sett ferdes, vil den ha overlegen "rekkevidde" ifht en VHF- basert løsning. Egentlig er seg litt kritisk til denne nødknappen, for det første kreves jo GSM dekning og kan man stole på det? For det andre er det knyttet til medlemskap i RS, noe som gir meg litt dårlig smak i munnen i alle fall. Jeg mener en PLB med GPS og satellittkommunikasjon er det beste valget og eneste som gir signal direkte til redningsmyndigheter. Så du mener du GSM er bedre "dekkning" enn VHF kystnært på østlandet, har du noe dokumentasjon på det? Uansett, som tidligere nevnt er det to forskjellige typer nødmeldinger, VHF gir melding til alle i nærheten med VHF-radio. Pinkvin skrev On 11.8.2019 at 12.25: Er litt usikker på hvordan prosessen er videre i "systemet" når jeg trykker knappen, men kanskje noen som vet? https://www.rsaktiv.no/start/ Sitat Når du har aktivert nødknappen, vil et rødt lys begynne å blinke. Dette indikerer at alarmen er løst ut. Det vil sendes et varsel om posisjon hvert 10. minutt. På fullt batteri vil varsel sendes i opptil 4 timer. 2. Alarmen vil først sendes til Nokas som er vår førstelinje. Du vil få bekreftelse om at alarmen er mottatt ved at et konstant BLÅTT lys på nødknappen. 3. Nokas vil via SafeTRX finner ut hvem og hvor du er, og vil først prøve å kontakte deg eller pårørende som du har oppført i SafeTRX. 4. Hvis Nokas ikke får kontakt eller ikke år tilbakemelding om at du er trygg, melder de fra til offentlig redningstjeneste (HRS). 5. Offentlig redningstjeneste vil da sette inn nødvendige ressurser for å hjelpe deg. Dette kan være redningsskøyte, redningshelikopter eller andre fartøy. Redigert 7.November.2019 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 janet skrev for 5 timer siden: og det står hvor i definisjonen av maritim radiotelefoni? MOB har vært Mayday siden januar 2010 om jeg ikke husker feil fra siste GOC kurs Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Benji Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 Krimart skrev 13 minutter siden: Egentlig er seg litt kritisk til denne nødknappen, for det første kreves jo GSM dekning og kan man stole på det? For det andre er det knyttet til medlemskap i RS, noe som gir meg litt dårlig smak i munnen i alle fall. Jeg mener en PLB med GPS og satellittkommunikasjon er det beste valget og eneste som gir signal direkte til redningsmyndigheter. Så du mener du GSM er bedre "dekking" enn VHF kystnært på østlandet, har du noe dokumentasjon på det? Uansett , som tidligere nevnt er det to forskjellige typer nødmeldinger der VHF gir til alle i nærheten med VHF-radio. https://www.rsaktiv.no/start/ Kunne sikkert sagt mye her, men det virker dessverre "tungvint" den varslingsveien der. VHF m/DSC og det tar 5 sekunder og de vet hvor du er, og de som tar i mot, sitter vegg i vegg med HRS i Norge + alle de som er innenfor dekkningsområdet for dit DSC signal - det er raskere, og sikrere. Men ære være at de prøver på noe annet - men fra mitt synspunkt, så ser det ut til å bli for mange varslingsveier her - (mange ledd) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Gunga Din Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 MOB ligger også forprogramert med som alternativ under Distress call (=Mayday) om man vill gjøre ett manuelt DSC-call. tror også det kom rundt 2009/10..............kan også ha vart tidl ser att MOB ligger med under Distress i SMCP (IMO) reden år 2000...... (urgency = PAN PAN,........Safety of a vessel (other than distress)) https://www.segeln.co.at/media/pdf/smcp.pdf (innen skulle både skip og besetning vare i fare....nå holder det med det ene eller andre) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
janet Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 Krimart skrev for 1 time siden: Hvis du er i det minste tvil om at MOB vil bli reddet er det en en potensiell livstruende situasjon, og derfor MAYDAY. https://www.rya.org.uk/newsevents/e-newsletters/up-to-speed/Pages/maydays-and-pan-pan.aspx det der er ingen autoritativ kilde ikke veldig godt skrevet, de blander sammen gmdss/dsc og gammel maritim vhf radiotelefoni Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Krimart Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 janet skrev 6 minutter siden: det der er ingen autoritativ kilde ikke veldig godt skrevet, de blander sammen gmdss/dsc og gammel maritim vhf radiotelefoni Janet, jeg skjønner at du troller. Men MOB er utvilsomt potensielt livstruende. Mange seilere og sjøfolk har blitt borte eller druknet på havet etter å ha falt ut av båten så jeg synes du skal finne deg andre emner enn dette for å spre desinformasjon. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 Gunga Din skrev 13 minutter siden: MOB ligger også forprogramert med som alternativ under Distress call (=Mayday) om man vill gjøre ett manuelt DSC-call. tror også det kom rundt 2009/10..............kan også ha vart tidl ser att MOB ligger med under Distress i SMCP (IMO) reden år 2000...... (urgency = PAN PAN,........Safety of a vessel (other than distress)) https://www.segeln.co.at/media/pdf/smcp.pdf (innen skulle både skip og besetning vare i fare....nå holder det med det ene eller andre) jada, men dette er gmdss/dsc ikke tjatetjate kanal 16 Benji skrev 1 time siden: MOB har vært Mayday siden januar 2010 om jeg ikke husker feil fra siste GOC kurs hentet fra ITU Radio Regulations? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.