Gunga Din Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 janet skrev 5 minutter siden: jada, men dette er gmdss/dsc ikke tjatetjate kanal 16 SMCP er tjatetjate eller telefoni, som det heter på radiospråk......ikke digitalt eller CW SMCP er just hur vi bør tjate i marin VHF iflg IMO......for att misforståelse skall undvikes Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
janet Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 Krimart skrev 5 minutter siden: Janet, jeg skjønner at du troller. Men MOB er utvilsomt potensielt livstruende. Mange seilere og sjøfolk har blitt borte eller druknet på havet etter å ha falt ut av båten så jeg synes du skal finne deg andre emner enn dette for å spre desinformasjon. dette er ikke trolling og er heller ikke desinformasjon gå til kilden og sjekk selv, kilden, (den eneste autoritative), er ITU Radio Regulations man må se litt på bakgrunnshistorien her; GMDSS/DSC er et relativt moderne påfunn fra 1970 årene og så vel dagens lys, fysisk, en eller annen gang i løpet av 1980 årene maritim radiotelefoni - snakke snakk i de kanaliserte maritime båndene - er gammelt som alle haugene, ikke like gammelt som toget og ikke fra før Ålesund brant men fra 1930 årene en gang tenker jeg hva angår NØD så var fokus helt og holdent på å sikre skip og last (det er det som koster penger) sikring av sjømenn lavt fokus (sjømenn er lavkost), derfor MOB-pan pan da GMDSS ble født fant man det naturlig å behandle mann i drinken som nød og MAYDAY i overenskomstene hvor disse tjenestene er definert så har de vært definert på forskjellige steder og relativt uavhengige av hverandre man har en eller annen gang i løpet av de siste 10 årene fått samlet det hele under felles overskrift, GMDSS, tror jeg altså både DSC og snakke snakk siden hele pakka er gjenstand for revisjon denne måneden så vil jeg anta at det gjøres noe strømlinjeforming man har selvsagt lenge vært klar over forskjellene i behandling av mann-i-drinken i gmdss/dsc og snakke-snakk men viljen til å gjøre noe med det har vært stor mangelvare, hvorfor det? fordi hele opplegget med vhf-16 og nød skulle begraves for godt det har vært satt flere dødsdatoer, den siste var et eller annet sted i krattet 2005 om jeg ikke husker feil vhf-16-distress begraves - gmdss/dsc tar over som eneste nød-greie - worldwide siden dødsdatoen ble satt har man forstått at en overgang fra vhf-16 snakke snakk til gmdss/dsc er langt langt frem i tid om man skal opprettholde et bredt tilbudt om handtering av nødtrafikk talt i antall fartøy med radio ombord er det kun en liten del av verdens flåte som har dsc og som har penger til å kjøpe en dsc dings, tenk alle fiskebåtene i Afrika, Indonesia, Brasil, Chile, America Central, hele sydøst Asia, øystatene i Pacific skikkelig hensyntagen til denne delen av verdens flåte slipper man ikke unna i en stor internasjonal organisasjon < så skal jeg ha en øl> Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 Gunga Din skrev 21 minutter siden: SMCP er tjatetjate eller telefoni, som det heter på radiospråk......ikke digitalt eller CW SMCP er just hur vi bør tjate i marin VHF iflg IMO......for att misforståelse skall undvikes jada, jeg hva SMCP er, har til og med boken i hylla tor jeg men du begynner med å si: " MOB ligger også forprogramert med som alternativ under Distress call (=Mayday) om man vill gjøre ett manuelt DSC-call. " Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 Benji skrev for 1 time siden: Kunne sikkert sagt mye her, men det virker dessverre "tungvint" den varslingsveien der. VHF m/DSC og det tar 5 sekunder og de vet hvor du er, og de som tar i mot, sitter vegg i vegg med HRS i Norge + alle de som er innenfor dekkningsområdet for dit DSC signal - det er raskere, og sikrere. Men ære være at de prøver på noe annet - men fra mitt synspunkt, så ser det ut til å bli for mange varslingsveier her - (mange ledd) tungvindt? ja, enig - mange kokker mye søl vil jeg tro jeg mener å huske (de siste 10 årene) 2 anledninger der absolutt hele GSM nettet til Telenor har vært i dass kan ikke huske hvor lenge flere ganger har store deler av nettet vært i bøtta ække noe å satse liv og helse på det der distress over dsc er mega kjapt og favner veldig bredt Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 Har innsett at nødknappen var et bomkjøp. Har båten ved grensa og mye av bruken min er i Sverige. RS har ikke noen avtale med svenskene... Dernest er utførelsen av selve dingsen elendig til å være noe som skal fungere i nød. Og forsåvidt generelt også. Og jeg måtte tegne ekstra abo i tillegg til totalmedlem. Kommer til å avvikle hele greia ;-) Og vente på VHF med garantert MOB funksjonalitet som også lader med helt ordinær USB kabel. Er møkk lei ulike ladeøsninger på ditt og datt ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 janet skrev 1 time siden: jada, men dette er gmdss/dsc ikke tjatetjate kanal 16 hentet fra ITU Radio Regulations? Burde jeg jo huske - ikke minst da jeg senest i fjord underviste i ROC. Mulig det var i ITU sitt regelverk, men ja det ER vedtatt at det er MAyday ved MOB - og det har vært det noen år. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
janet Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 Har akkurat myst litt i gjeldende RR (Radio Regulations) fra 2016. Der er mye av ryddearbeidet gjort. dsc og snakke snakk/VHF kanal 16 systematisert under felles overskrift GMDSS (handtering av nød-og-sånn i MMS, maritime mobile service som det heter) men kunne ikke finne et pip om hvilke events som faller innunder distress-urgency-safety, står nok et annet sted inn i bindet jeg myste i (det er mange tusen sider til sammen - mye å titte i) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Gunga Din Svart 8.November.2019 Link til dette innlegget Svart 8.November.2019 Janet tror jeg funnet en del.... besluttet om skip eller person i fare togs på WRC 2007 i Geneve se 79 lengst ned på siden http://search.itu.int/history/HistoryDigitalCollectionDocLibrary/4.132.43.en.100.pdf er det, det du leter etter ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
janet Svart 9.November.2019 Link til dette innlegget Svart 9.November.2019 sendte en elektrisk-post til Kystradioen for et par dager siden og spurte om de kunne informere om hvor i norsk rett det står at man må ha førerkort etc ..... har ikke fått svar men nå er det jo forsåvidt slått fast at slik forholder det seg, forskrift pip pip vist lenger oppe i tråden sier klart i para 1 at plapring i MMS krever førerkort Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.