Jump to content

Beste bærbare VHF for egen sikkerhet/MOB?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

janet skrev for 2 timer siden:

du har ikke engang grep om helt enkle facts rundt maritim kommunikasjon

mitt råd til deg; slutt med din private synsing om hvordan ting burde være -

gå heller til kilden der tjenesten er definert - les og lær

over og ut

Var det ikke bedre om du avslørte disse enkle facts, til glede for alle på forumet?

stand by

Redigert av Jannmar (see edit history)
6 hours ago, janet said:

tja,

svaret er nei

mann over bord = nød i GMDSS (men du behøver selvsagt ikke trekke i snoren/trykke på knappen om du ikke har lyst)

mann over bord = pan pan case i VHF radiotelefoni, mann over bord er ikke en nød/distress/mayday situasjon

dette er ferdig vurdert og definert slik av de som har spesifisert og definert tjenestene

dette er verdt å huske på at VHF radiotelefoni er gammelt,

vitsen med denne er å trygge båt/last og ikke folk og fe - sjømenn er billige mens båter og last er dyre

Du er nok inne på noe prinsipielt der, når jeg tok GOC så lærte man at et mayday oppkalla fordret fare for "skip og mannskap"

Så er spørsmålet, om man seiler aleine og faller over bord, hva er det da? :) 

Praktisk har nok dette mindre betydning i forhold til kystradioens rutiner. 

Vesterskog skrev 1 minutt siden:

Du er nok inne på noe prinsipielt der, når jeg tok GOC så lærte man at et mayday oppkalla fordret fare for "skip og mannskap"

Ikke når du tok GOC.........GOC/ROC er GMDSS.........

Du tenker på tidligere sertifikat......da skulle både skip og mannskap vare i fare for ett mayday.....

i samband med att GMDSS blev innført.....så holder det med att mannskap eller skip er i fare for ett mayday

hvis jeg nå ikke husker helt feil....:smiley:

men går en besetningsmedlem i sjøen, under kontrollerte forhold, så trykker man ikke på Distress-knappen.......

dvs da man har full kontroll på besetningsmedlemmet i vannet........

S/Y Gunga Din

1 hour ago, Gunga Din said:

Ikke når du tok GOC.........GOC/ROC er GMDSS.........

Du tenker på tidligere sertifikat......da skulle både skip og mannskap vare i fare for ett mayday.....

i samband med att GMDSS blev innført.....så holder det med att mannskap eller skip er i fare for ett mayday

hvis jeg nå ikke husker helt feil....:smiley:

men går en besetningsmedlem i sjøen, under kontrollerte forhold, så trykker man ikke på Distress-knappen.......

dvs da man har full kontroll på besetningsmedlemmet i vannet........

Jeg har ikke tatt noe før GOC. Men du har sikkert rett. Det var nok det du sa vi lærte

Poenget er uansett at er man aleine ombord og har Mob så er det plutselig litt mer enn Mob. 

Guest Avmønstret#

Ok, sålangt har vi vel fått på det rene at det finnes en VHF som sender distress med posisjon vha ett trykk på 3 sekund. Den (kan??) også sende "ekstra" at det handler om en MOB situasjon. Og at den aktiverer forhåndsprogramert "distress" automatisk om den ramler i sjøen.

Men det er da forvirrende forstår jeg, godt egentlig. For om jeg havner i sjøen og sender MOB så blir det nesten like naturlig å søke opp og prøve å få kontakt med seilbåten min, med antagelse om at det er noen ombord, mens båten går for autopilot "pokker i vold" fra der jeg ligger i sjøen å dupper... og det vil jo være bortkastet tid....

Men evt programmere den for "fall i sjøen" så det ikke fremstår som en "ordinær MOB" også?

--------

Så det er kanskje ikke så enkelt som å kjøpe en VHF med distressknapp, trykke som fanden om en ramler i sjøen og forvente at alt går "som planlagt"? Jeg var litt "der" i tankegangen, glad jeg spurte her inne :-)

Guest Avmønstret#
Bitteliten skrev for 3 timer siden:

PLB er egentlig det eneste som du med sikkerhet kan bruke slik du har tenkt. 

Ja det har jeg forstått, men jeg trenger ny bærbar VHF og lurer på hvilke av de som har funksjoner som gir best mulig personlig sikkerhet. 

Og det var jo definitivt ikke så ukomplisert som jeg trodde. Ikke noen åpenbar "trykk knappen" løsning i VHF verden, selv om der virket sånn ved første øynekast. 

---

Litt spent på hva de her på forumet som virkelig kan VHF kommer frem til... er denne "trykke knappen" løsningen egentlig noe å stole på innen VHF? Er det funksjonaliteten til selve apparatet som er mangelfull eller er ikke rutinene innen VHF til stede for "trykk en knapp" løsningene?

Må si jeg ikke helt vet hva jeg skal tro..... 

janet skrev On 2.8.2019 at 17.42:

det er helt åpenbart, basert på hva  du skriver, at du overhodet ikke vet hva du snakker om,

du er lang langt ute på feil jorde,

men tydeligvis er det ingen hindring for deg re utbasunering av dine feilaktige synspunkter

du har ikke engang grep om helt enkle facts rundt maritim kommunikasjon

mitt råd til deg; slutt med din private synsing om hvordan ting burde være -

gå heller til kilden der tjenesten er definert - les og lær

over og ut

Hva med å dele litt om av din store visdom her da store orakel så vi andre idioter her kan lære litt ?

https://youtu.be/LbLyk2RVqOQ

https://youtu.be/8vlkUzzsdP

https://www.yachtingmonthly.com/sailing-skills/stay-deck-avoid-mob-51411

Ovenfor er to videoer og en artikkel om sikkerhetssele/line ombord i seilbåt (Jackline/Jackstay).

Vet de fleste seilere tenker på slikt og er godt forberedt, men også i motorbåt er dette viktig å tenke på.

Sitat og oversettelse fra nederste vedlagte link;

"Ved å bruke en sikkerhetssele i tøft vær og når du seiler alene, kan du holde deg på båten uansett hva som skjer. Bruk av sikkerhetssele/line gir deg en effektiv måte å holde deg festet på båten med din snor.

Og i tilfelle noen faller over bord, må du vite (og bør øve på forhånd) en effektiv metode for raskt å snu båten rundt og stoppe den ved siden av personen. Lære og praktisere Crew-over bord (COB) manøvrer.

Hvis du seiler offshore eller til og med i kystnære områder om natten eller når det er tåke, installere et billig AIS-system på båten for å unngå kollisjoner med skip.

Når du ferdes i kald sjø / kaldt vær, er det spesielt viktig å ta spesielle forholdsregler. Fordi du kan ha bare minutter å reagere og fordi nedkjøling raskt påvirker både vurderingsevne og fysikk."

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Jannmar skrev On 2.8.2019 at 19.51:

Var det ikke bedre om du avslørte disse enkle facts, til glede for alle på forumet?

stand by

beklager at jeg blåste meg opp

bekager sent tilsvar, har vært heller busy et par dager

skal prøve å si noe forhåpentligvis forståelig rundt maritim vhf radiotelefoni og gmdss

-----

det er en del forskjeller på disse to

det skyldes dels at de er nedfelt på forskellig tid, til forskjellig formål og med ulik mental ballast hos de som har begått disse tjenestene

en av forskjellene er dette med at mann-over-bord er panpan i telefoni men distress/nød/mayday type i gmdss/dsc

der er andre også men orker ikke lete dem opp i farta

det er helt vanlig at folk protesterer høylydt på at mob ikke er distress/mayday i radiotelefoni

disse to tjenestene er nedfelt i mellomstatelige overenskomster, det er omlag 190 suverene stater bak,

de aller fleste, kanskje alle, medlem av FN, men ikke nødvendigvis medlem av FN

dette med MOB og nød kan selvsagt endres, enkel match det i og for seg men det krever

enighet om det blant over 50% av de av disse 190 landene som deltar på relevant traktatkonferanse

de som måtte ønske  å grave ned i dette, tjenestene er spesifisert i ITU radio regulations,

en mega blekke i 4 bind og 6 språk,

def. er spredt på 2 bind, prosedyre i et og kanalisering/frekvenser/guards i et annet

jeg sa vel ikke at maritim radiotelefoni er gammeldags, men jeg sa at det var gammelt, og det er det,

det er LENGE siden den tjenesten ble nedfelt

i dag har nærmest enhver snekke over 25 fot med respekt for seg selv langt flere radiobaserte tjenester

enn det en gjennomsnittelig moderne 10 000 tonner hadde før i verden

mental ramme  er handelsskip i nød, redde båt og last - det er det som koster penger

sjømenn koster ikke penger

nå,

om man ser litt praktisk på det, MOB fra et handelsskip, hva gjør man?

kreves leting/søk, RADIO, spør om hjelp fra omkringliggende fartøy

ser man det; stopper sjarken - setter på brekket - setter ut en båt eller 2 - leter/plukker opp

ser man det ikke så er det greit - kjør videre, da har man heller ikke noe å snakke i radioen om.

det er faktisk ikke mye å hente på å alarmere kysten

man hadde ikke en haug med redningsskøyter og helikopetere med mega høy hastighet som kunne komme kjapt før i verden

det er en del mer å si om dette, men det får være

GMDSS

påbegynt midt på sent på 1970 tallet, mulig tidlig 80 tall

det opprinnelige initiativ til gmdss/dsc kom fra privat sektor i IMO sfæren, ie rederstanden

IMO jobber ikke med radiotjenester, relevante medlemsstater brakt dette opp i ITU som jobbet frem GMDSS/DSC.

Hvorfor GMDSS? Hva var vitsen/tanken?

Spare penger, forenklet opplegg for radiokommunikasjon, ikke lenger behov for telegrafist

1 stilling og 1 lønning spart. Der har du GMDSS. (merk, det betyr ikke at GMDSS er en dårlig tjeneste)

Det har ganske lenge vært tanken at nød-mikket i maritim radiotelefoni  skal ut og fullstendig overtas av gmdss/dsc,

husker ikke slutt datoen men i krattet 2005 eller 2010 eller noe slikt. (nedfelt i traktat dette)

Men det ble endret/droppet, da det gikk opp for folket at det var en forsvinnende liten del av verdens flåte

som hadde egnet radioutstyr eller penger til å anskaffe egnet radioutstyr,

tenk; fiskebåtflåten i Kina, VietNam, Indonesia etc etc

så enn så lenge, vhf kanal 16 er fortsatt generell nød/kalle kanal

V8 rules.

tenkte jeg skulle hive på en bit til, kuriositet - kanskje

mayday, korrekt uttale er mede ikke mejdej

altså mede mede mede  bla ba bla bla

i det hele tatt, alle BUZZ ordene ska uttales som om man leser fransk

mede

sekyrite

silans med nasal a etc etc

åffer det?

det var prisen man måtte betale for at Frankrike og store deler av Francophone skulle akseptere

at nød-snakket skal foregå på engelsk

V8 rules.

Guest Avmønstret#
janet skrev 1 time siden:

tenkte jeg skulle hive på en bit til, kuriositet - kanskje

mayday, korrekt uttale er mede ikke mejdej

altså mede mede mede  bla ba bla bla

i det hele tatt, alle BUZZ ordene ska uttales som om man leser fransk

mede

sekyrite

silans med nasal a etc etc

åffer det?

det var prisen man måtte betale for at Frankrike og store deler av Francophone skulle akseptere

at nød-snakket skal foregå på engelsk

Var en lang drøfting i en annen tråd der en eller annen amerikansk variant har begynt å gjøre seg gjeldende, noe som avvek totalt fra pensum i VHF sertifikatet, men som enkelte mente var "eneste rette" (da den amerikanske varianten)..... osv i god BP stil ;-)

Husker jeg hvilket ord det var.... ikke tale om. "Merde". 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Jeg er enig med @Bitteliten for behovet TS har helt klart en PLB. Rekkevidden for en håndholdt VHF blir neppe særlig god i vannet. 

janet skrev On 2.8.2019 at 14.40:

t

mann over bord = pan pan case i VHF radiotelefoni, mann over bord er ikke en nød/distress/mayday situasjon

dette er ferdig vurdert og definert slik av de som har spesifisert og definert tjenestene

dette er verdt å huske på at VHF radiotelefoni er gammelt,

vitsen med denne er å trygge båt/last og ikke folk og fe - sjømenn er billige mens båter og last er dyre

Hvis du har en MOB du ikke vet om du greier å finne igjen eller det er det minste tvil om at vedkommende  er i livsfare eller ikke sender du selvsagt Mayday / distress DSC. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Krimart skrev for 1 time siden:

Jeg er enig med @Bitteliten for behovet TS har helt klart en PLB. Rekkevidden for en håndholdt VHF blir neppe særlig god i vannet. 

Hvis du har en MOB du ikke vet om du greier å finne igjen eller det er det minste tvil om at vedkommende  er i livsfare eller ikke sender du selvsagt Mayday / distress DSC. 

det er blitt slik etterhvert at folk sender hva man vil, imidlertid er panpan det korrekte,

(jeg snakker nå ikke om VHF/GMDSS/DSC kommunikasjon)

V8 rules.

Guest Avmønstret#

Men det er nå enda en "aktør" her. Nødknappen til RS, som jeg har bestilt, går på 2G nettet. 

Kystnært på Østlandet, hvor jeg stort sett ferdes, vil den ha overlegen "rekkevidde" ifht en VHF- basert løsning. 

Er litt usikker på hvordan prosessen er videre i "systemet" når jeg trykker knappen, men kanskje noen som vet? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...