Jump to content

Forsikring som kan anbefales for eldre båt?


Schoening

Recommended Posts

Forsikring er noe som jeg ikke har greie på. Har selv en seilbåt av ca samme alder og størrelse og bruker DNB, men har ikke noen grunn til å tro at det er spesielt smart. (Har så langt bare betalt.)

 

Googlet litt for å finne linker til de alternativene som står nevnt over:

 

https://www.codanforsikring.no/privat/forsikringer/baatforsikring

 

https://www.pantaenius.com/dk-no/forsikring/tilbud-pa-batforsikring/

 

https://www.dnb.no/privat/forsikring/baatforsikring.html

 

Håper du legger litt mer info ut her når info blir tilgjengelig.

Link to post
Schoening skrev for 13 timer siden:

Eg har nettop kjøpt en Vindø 40, bygged i 1980, trenger forsikring nå.

Tidligere eier anbefalte meg Codan. Noen forslag om forsikring?

Hva burde eg basere valget på?

Eg skal bruke den som bobåt, men vil seile med den til Danmark og noen andre steder i Europa neste år.

 

Sjekk først der du har alle dine andre forsikringer. Ofte så er det slik at det gir mengderabatt. Vilkårene blant selskapene er ganske like. Skal du finne forskjeller så må du sette deg ned og virkelig studere det med små bokstaver. Så finnes det 1 unntak og det er Pantaneus. De er dyrere en de andre men som eneste selskap så utbetaler de avtalt forsikringssum ved totalhavari. De andre går etter markedsverdi. Blant de «andre» selskapene med «like» vilkår er det store forskjeller i pris, så det beste er å sette av tid til å undersøke pris og sammenligne vilkårene. Meninger og erfaringer med selskapene er så store at det vil være vanskelig å «velge» seg et selskap på en enkel måte. 

Link to post
Kjellg skrev for 4 timer siden:

 

Sjekk først der du har alle dine andre forsikringer. Ofte så er det slik at det gir mengderabatt.

 

Joda, de fleste selskapene gjør det, men min erfaring er at det aldri har lønt seg for min del. Splitter opp forsikringene i den kombinasjon av dekning, selskaper som gir best valuta for pengene og lojalitet og kundeforhold kan man bare glemme å tenke på!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg har en båt fra 1980 forsikret i Nemi. Har heldigvis ikke vært ute for uhell med båten enda, men har veldig godt inntrykk av dette selskapet gjennom andre forsikringer. De dekket uten spørsmål en reise som måtte avbestilles pga dødsfall i familien. En annen gang dekket de tap av mobiltelefon da jeg måtte stupe ut fra en brygge fordi en gutt falt i vannet. Normalt ville en slik skade på telefon ikke bli dekket av reiseforsikringen, men de mente også at omstendighetene tilsa at man ikke hadde tid til å sjekke lommer før man hoppet uti... 

Link to post
8 hours ago, Schoening said:

Hei Arne2, hva type info vil du eg skal legge ut?

 

Jeg undersøkte ikke særlig mye. Bare bestilte hos DNB der jeg har den andre forsikringene.

Husker i farten ikke hva jeg betaler, men tror det er forholdsvis mye i forhold til forsikringssum.

Når du får et brukbart tilbud og tenker på å bestemme deg, så kunne det jo vært interessant å sammenligne med for eksempel DNB forsikringen min.

Link to post
Guest Avmønstret#
DR_Nelson skrev 3 minutter siden:

Er du LO medlem? 

Er vel beste jeg har sett til nå, bedre pris enn de fleste og utvidet vilkår til dekning på jolle, påhengs og motorhavari ++

 

Får ikke forsikring mot motorhavari på eldre motor. Og LO forsikring er vel Sparebank 1(?), som har avkorting på alder. Det er ikke noe sjakktrekk, nesten enhver skade blir totalhavari på en eldre båt med lav markedsverdi.

Må nesten ha et selskap uten aldersfradrag på rigg.... Syns jeg da.

Link to post

Og hvis forsikringen (nesten) ikke dekker noe på en eldre båt så kanskje man bare skal droppe hele greia og være selvassurandør? Hører, og leser her, til stadighet at selskapene skor seg på oss så da må jo selvassuranse være gode penger spart for den som ter seg vel.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Sammenligningen mellom en eldre båt og et hus faller vel på sin egen urimelighet. Legger jeg sammen hva jeg har betalt i skadeforsikringer på bil siste 40 år så kunne jeg ha kjøpt i alle fall en bil, helt ny, kontant og jeg har ikke hatt noen skader i perioden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det er endring på gang i forsikringsbransjen. I forbindelse med et ønsket om faktisk å dekke kundenes behov har flere av de store (f.eks. IF) kuttet salgsbonuser til "rådgiverne" og sluttet med salgskampanjer og billig bilforsikring det første året med kraftig prisøkning det neste. I IF har dette ført til en økning i kundetilfredshet og mer lojale kunder uten at det så vidt jeg vet har gått utover lønnsomheten. Ellers er det som nevnt over en god del OK tilbud dersom du er medlem av en fagforening.

Link to post
Mouche skrev 1 time siden:

Sammenligningen mellom en eldre båt og et hus faller vel på sin egen urimelighet. Legger jeg sammen hva jeg har betalt i skadeforsikringer på bil siste 40 år så kunne jeg ha kjøpt i alle fall en bil, helt ny, kontant og jeg har ikke hatt noen skader i perioden.

Det var vel akkurat derfor jeg skrev "satt på spissen, var det ikke... 

Jeg har en 40 år gammel båt, men om den havarer må jeg ut med 700k for tilsvarende. Det er hvertfall ikke lommerusk for meg, og enn så lenge ganske langt unna hva jeg har, eller kommer til å betale i forsikring i båtens (eller mitt) livsløp. Poenget er vel å sørge for at forsikringen dekker det du har. Får du ikke noe selskap til å dekke den gamle båten din til en fornuftig sum, ja DA er vel veien som selvassuandør verdt å gå. 

Link to post
Guest Avmønstret#

Vi har i praksis hatt noe nær selvassuranse på alle biler vi har eid når markedsverdien har gått under sånn ca 100 000,-+. Da fjerner vi alle forsikringer annet enn de lovpålagte. Har fungert som snus. 

 

Uten å sjekke finn.no, har vel sett flere vindø 40 til under 100K, ingen over 200K som jeg kan huske, så vi snakker kanskje om en markedsverdi på .... 100 til 150 000,- ?

 

Og da er vi vel på en forsikringspermie på kanskje 2-3 000,- i året? Ikke mye å spare på å droppe den. Ikke veldig mye å tjene på å shoppe rundt heller vil jeg tro. Men å lese vilkårene blir viktig når en har en eldre båt. Avkortinger på alder kan gjøre forsikringa bort i mot verdiløs. 

 

Jeg bruker Codan... via tilfeldigheter, men de har ikke avkortinger på rigg, det samme med Pantenius (ellerhvadenåheter) som jeg mistenker å være søskenselskaper da Codan henviser til Pantenius om en skal ha noe utover "vanlig båtforsikring". 

 

Uansett, om riggen på en Vindø 40 ryker overbord så vil vel verdien på å rigge den på nytt langt overgå verdien på hele båten, da sitter man igjen med forsikringsoppgjøret og kondemnert båt. Sånn er det vel bare å ha eldre båt med lav, relativt sett, verdi?

Link to post
Catch22 skrev for 4 timer siden:

 

Jeg har en 40 år gammel båt, men om den havarer må jeg ut med 700k for tilsvarende.

 

Hvis båten virkelig er verdt 700.000 så er det klart at det er fornuftig å forsikre den og ikke være selvassurandør, enig i det, men tenkte vel kanskje en "noe" lavere verdi uten at jeg har formening om din båt og hva denne er verdt. Utgangspunktet her er jo en Vindø 40 fra 1980, og tviler på at den er verdt 700.000.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Prøvde å lese litt gjennom vilkårene til DNB og å sette meg inn i det som går på ansvarsforhold. Det som er noe av utgangspunktet, det er jo at det gjelder helt andre ansvarsforhold til sjøs etter "sjøloven" enn på land. Husker jo ikke alle detaljer, men satt nok med en følelse av at forsikringen kanskje ikke er så mye "verdt" når man tar med alle "hensyn og begrensninger". Med andre ord: Sjekker man saken godt nok, så skulle det ikke forbause meg mye om det kan "lønne seg" vel så bra å være "selvassurandør".  Skulle man vite noe noenlunde sikkert om dette, så skulle man jo ha tilgang til data omkring de utbetalinger som faktisk blir gjort. På grunn av en del av de prinsippene som følger av sjøloven, så er man kanskje i praksis allikevel ikke forsikret, i noen større grad, selv om man faktisk betaler en forsikringspremie. 

 

Går jo ikke rundt og husker på alle disse detaljene. men her fant jeg en webside som beskriver noen av de prinsippene som jeg tenker på:

 

https://knbf.no/rad-tips/item/forsikring-av-bat-ansvar-eller-kasko

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Mouche skrev for 5 timer siden:

 

Hvis båten virkelig er verdt 700.000 så er det klart at det er fornuftig å forsikre den og ikke være selvassurandør, enig i det, men tenkte vel kanskje en "noe" lavere verdi uten at jeg har formening om din båt og hva denne er verdt. Utgangspunktet her er jo en Vindø 40 fra 1980, og tviler på at den er verdt 700.000.

 

Enig. Tenkte mer generelt, og "glemte" båten som var aktuell for trådstarter. 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...