Schoening Startet 1.August.2019 Del på Facebook Startet 1.August.2019 Eg har nettop kjøpt en Vindø 40, bygged i 1980, trenger forsikring nå. Tidligere eier anbefalte meg Codan. Noen forslag om forsikring? Hva burde eg basere valget på? Eg skal bruke den som bobåt, men vil seile med den til Danmark og noen andre steder i Europa neste år. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 Utenom pris, så må du lese vilkårene og hvilket område forsikringen gjelder for. Sitér dette innlegget Link to post
Schoening Svart 1.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2019 Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 Sjekk Pantaenius, bør passe greit for eldre seilbåt. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Arne2 Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 Forsikring er noe som jeg ikke har greie på. Har selv en seilbåt av ca samme alder og størrelse og bruker DNB, men har ikke noen grunn til å tro at det er spesielt smart. (Har så langt bare betalt.) Googlet litt for å finne linker til de alternativene som står nevnt over: https://www.codanforsikring.no/privat/forsikringer/baatforsikring https://www.pantaenius.com/dk-no/forsikring/tilbud-pa-batforsikring/ https://www.dnb.no/privat/forsikring/baatforsikring.html Håper du legger litt mer info ut her når info blir tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Schoening Svart 2.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2019 Hei Arne2, hva type info vil du eg skal legge ut? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 Schoening skrev for 13 timer siden: Eg har nettop kjøpt en Vindø 40, bygged i 1980, trenger forsikring nå. Tidligere eier anbefalte meg Codan. Noen forslag om forsikring? Hva burde eg basere valget på? Eg skal bruke den som bobåt, men vil seile med den til Danmark og noen andre steder i Europa neste år. Sjekk først der du har alle dine andre forsikringer. Ofte så er det slik at det gir mengderabatt. Vilkårene blant selskapene er ganske like. Skal du finne forskjeller så må du sette deg ned og virkelig studere det med små bokstaver. Så finnes det 1 unntak og det er Pantaneus. De er dyrere en de andre men som eneste selskap så utbetaler de avtalt forsikringssum ved totalhavari. De andre går etter markedsverdi. Blant de «andre» selskapene med «like» vilkår er det store forskjeller i pris, så det beste er å sette av tid til å undersøke pris og sammenligne vilkårene. Meninger og erfaringer med selskapene er så store at det vil være vanskelig å «velge» seg et selskap på en enkel måte. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 (redigert) Kjellg skrev for 4 timer siden: Sjekk først der du har alle dine andre forsikringer. Ofte så er det slik at det gir mengderabatt. Joda, de fleste selskapene gjør det, men min erfaring er at det aldri har lønt seg for min del. Splitter opp forsikringene i den kombinasjon av dekning, selskaper som gir best valuta for pengene og lojalitet og kundeforhold kan man bare glemme å tenke på! Redigert 2.August.2019 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Catch22 Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 Jeg har en båt fra 1980 forsikret i Nemi. Har heldigvis ikke vært ute for uhell med båten enda, men har veldig godt inntrykk av dette selskapet gjennom andre forsikringer. De dekket uten spørsmål en reise som måtte avbestilles pga dødsfall i familien. En annen gang dekket de tap av mobiltelefon da jeg måtte stupe ut fra en brygge fordi en gutt falt i vannet. Normalt ville en slik skade på telefon ikke bli dekket av reiseforsikringen, men de mente også at omstendighetene tilsa at man ikke hadde tid til å sjekke lommer før man hoppet uti... Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 Har alle mine forsikringer i NAF forsikring. De shoper rundt vært år med 700000 medlemer i porteføljen. Veldig godt fornøyd. Hus, bil og båt . Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Arne2 Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 8 hours ago, Schoening said: Hei Arne2, hva type info vil du eg skal legge ut? Jeg undersøkte ikke særlig mye. Bare bestilte hos DNB der jeg har den andre forsikringene. Husker i farten ikke hva jeg betaler, men tror det er forholdsvis mye i forhold til forsikringssum. Når du får et brukbart tilbud og tenker på å bestemme deg, så kunne det jo vært interessant å sammenligne med for eksempel DNB forsikringen min. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 Ville videreført avtalen med Codan, de og pantenius er "same-same", ingen avkorting på rigg osv. Uansett, mtp markedsverdi Vindø 40 så blir ikke prisforskjellene vesentlige, sånn relativt sett :-) Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 Er du LO medlem? Er vel beste jeg har sett til nå, bedre pris enn de fleste og utvidet vilkår til dekning på jolle, påhengs og motorhavari ++ Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 DR_Nelson skrev 3 minutter siden: Er du LO medlem? Er vel beste jeg har sett til nå, bedre pris enn de fleste og utvidet vilkår til dekning på jolle, påhengs og motorhavari ++ Får ikke forsikring mot motorhavari på eldre motor. Og LO forsikring er vel Sparebank 1(?), som har avkorting på alder. Det er ikke noe sjakktrekk, nesten enhver skade blir totalhavari på en eldre båt med lav markedsverdi. Må nesten ha et selskap uten aldersfradrag på rigg.... Syns jeg da. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.August.2019 Del på Facebook Svart 3.August.2019 Og hvis forsikringen (nesten) ikke dekker noe på en eldre båt så kanskje man bare skal droppe hele greia og være selvassurandør? Hører, og leser her, til stadighet at selskapene skor seg på oss så da må jo selvassuranse være gode penger spart for den som ter seg vel. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Catch22 Svart 3.August.2019 Del på Facebook Svart 3.August.2019 Hjelper lite om du har tedd deg vel, når en annen måker inn i deg. Selvassuranse på båt (selfølgelig av litt størrelse) er vel, satt på spissen, like smart som å droppe husforsikring..... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.August.2019 Del på Facebook Svart 3.August.2019 Sammenligningen mellom en eldre båt og et hus faller vel på sin egen urimelighet. Legger jeg sammen hva jeg har betalt i skadeforsikringer på bil siste 40 år så kunne jeg ha kjøpt i alle fall en bil, helt ny, kontant og jeg har ikke hatt noen skader i perioden. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BårdK Svart 3.August.2019 Del på Facebook Svart 3.August.2019 Det er endring på gang i forsikringsbransjen. I forbindelse med et ønsket om faktisk å dekke kundenes behov har flere av de store (f.eks. IF) kuttet salgsbonuser til "rådgiverne" og sluttet med salgskampanjer og billig bilforsikring det første året med kraftig prisøkning det neste. I IF har dette ført til en økning i kundetilfredshet og mer lojale kunder uten at det så vidt jeg vet har gått utover lønnsomheten. Ellers er det som nevnt over en god del OK tilbud dersom du er medlem av en fagforening. Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 3.August.2019 Del på Facebook Svart 3.August.2019 Mouche skrev 1 time siden: Sammenligningen mellom en eldre båt og et hus faller vel på sin egen urimelighet. Legger jeg sammen hva jeg har betalt i skadeforsikringer på bil siste 40 år så kunne jeg ha kjøpt i alle fall en bil, helt ny, kontant og jeg har ikke hatt noen skader i perioden. Det var vel akkurat derfor jeg skrev "satt på spissen, var det ikke... Jeg har en 40 år gammel båt, men om den havarer må jeg ut med 700k for tilsvarende. Det er hvertfall ikke lommerusk for meg, og enn så lenge ganske langt unna hva jeg har, eller kommer til å betale i forsikring i båtens (eller mitt) livsløp. Poenget er vel å sørge for at forsikringen dekker det du har. Får du ikke noe selskap til å dekke den gamle båten din til en fornuftig sum, ja DA er vel veien som selvassuandør verdt å gå. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.August.2019 Del på Facebook Svart 3.August.2019 Selv om det å være selvassurandør i noen aspekter kan bli mye mer kostbart enn verdien av det forsikrede objektet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.August.2019 Del på Facebook Svart 3.August.2019 Vi har i praksis hatt noe nær selvassuranse på alle biler vi har eid når markedsverdien har gått under sånn ca 100 000,-+. Da fjerner vi alle forsikringer annet enn de lovpålagte. Har fungert som snus. Uten å sjekke finn.no, har vel sett flere vindø 40 til under 100K, ingen over 200K som jeg kan huske, så vi snakker kanskje om en markedsverdi på .... 100 til 150 000,- ? Og da er vi vel på en forsikringspermie på kanskje 2-3 000,- i året? Ikke mye å spare på å droppe den. Ikke veldig mye å tjene på å shoppe rundt heller vil jeg tro. Men å lese vilkårene blir viktig når en har en eldre båt. Avkortinger på alder kan gjøre forsikringa bort i mot verdiløs. Jeg bruker Codan... via tilfeldigheter, men de har ikke avkortinger på rigg, det samme med Pantenius (ellerhvadenåheter) som jeg mistenker å være søskenselskaper da Codan henviser til Pantenius om en skal ha noe utover "vanlig båtforsikring". Uansett, om riggen på en Vindø 40 ryker overbord så vil vel verdien på å rigge den på nytt langt overgå verdien på hele båten, da sitter man igjen med forsikringsoppgjøret og kondemnert båt. Sånn er det vel bare å ha eldre båt med lav, relativt sett, verdi? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.August.2019 Del på Facebook Svart 3.August.2019 (redigert) Catch22 skrev for 4 timer siden: Jeg har en 40 år gammel båt, men om den havarer må jeg ut med 700k for tilsvarende. Hvis båten virkelig er verdt 700.000 så er det klart at det er fornuftig å forsikre den og ikke være selvassurandør, enig i det, men tenkte vel kanskje en "noe" lavere verdi uten at jeg har formening om din båt og hva denne er verdt. Utgangspunktet her er jo en Vindø 40 fra 1980, og tviler på at den er verdt 700.000. Redigert 3.August.2019 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Arne2 Svart 3.August.2019 Del på Facebook Svart 3.August.2019 (redigert) Prøvde å lese litt gjennom vilkårene til DNB og å sette meg inn i det som går på ansvarsforhold. Det som er noe av utgangspunktet, det er jo at det gjelder helt andre ansvarsforhold til sjøs etter "sjøloven" enn på land. Husker jo ikke alle detaljer, men satt nok med en følelse av at forsikringen kanskje ikke er så mye "verdt" når man tar med alle "hensyn og begrensninger". Med andre ord: Sjekker man saken godt nok, så skulle det ikke forbause meg mye om det kan "lønne seg" vel så bra å være "selvassurandør". Skulle man vite noe noenlunde sikkert om dette, så skulle man jo ha tilgang til data omkring de utbetalinger som faktisk blir gjort. På grunn av en del av de prinsippene som følger av sjøloven, så er man kanskje i praksis allikevel ikke forsikret, i noen større grad, selv om man faktisk betaler en forsikringspremie. Går jo ikke rundt og husker på alle disse detaljene. men her fant jeg en webside som beskriver noen av de prinsippene som jeg tenker på: https://knbf.no/rad-tips/item/forsikring-av-bat-ansvar-eller-kasko Redigert 3.August.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 3.August.2019 Del på Facebook Svart 3.August.2019 Mouche skrev for 5 timer siden: Hvis båten virkelig er verdt 700.000 så er det klart at det er fornuftig å forsikre den og ikke være selvassurandør, enig i det, men tenkte vel kanskje en "noe" lavere verdi uten at jeg har formening om din båt og hva denne er verdt. Utgangspunktet her er jo en Vindø 40 fra 1980, og tviler på at den er verdt 700.000. Enig. Tenkte mer generelt, og "glemte" båten som var aktuell for trådstarter. Sitér dette innlegget Link to post
Schoening Svart 5.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2019 Fikk av vite at båten er verd sirka 150.000kr. Takk for alle de svarene da har eg mye å lese og velge imellom! Pantaenius ga meg et bra tilbud og eg velger kanskje de, men har kontaktet flere :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.