Far Out Startet 7.September.2005 Link til dette innlegget Startet 7.September.2005 Jeg har en Perkins 4.108 som står på fire "pedestal resilient mountings/flexible engine mountings - pedestal type" (se bilde https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2152/040327.arild.0055x.JPG ). Problemet er at disse rustne motorlabbene fra 1968 ikke er fleksible lenger (jeg klarer ikke å bevege dem selv om jeg bruker et stort skrujern som brekkstang. Resultatet er vibrasjoner i hele båten når vi går for motor. Jeg tenkte derfor at det kunne være lurt å fornye motorlabbene. Er det noen som vet hvilke motorlabber som passer til en Perkins 4.108, og hvor man får tak i slike til en gunstig pris? Jeg tenkte å prøve å sikte inn hvor motoren står idag og så prøve å få den til å stå samme sted når jeg bytter labbene (bare løfte motoren litt til siden så jeg får plass til å fjerne de gamle). Jeg har lest noen innlegg om oppretting av motoren i forhold til akslingen. På båten min er det en mellomaksling med fleksibel kobling i hver ende. Betyr dette at jeg ikke behøver å være millimeternøyaktig når jeg setter motoren på de nye festene? Far Out PS Hvordan får jeg vist bildet direkte i innlegget? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 7.September.2005 Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 Ifm overhalingen av motoren min, skulle jeg gjøre samme jobben tenkte jeg. Det viser seg at disse motorlabbene er SVINdyre. Ble derfor ingen nye labber på meg denne gangen. Dette var til en GM motor, men regner med at prisen er den samme for andre motorer og??? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 7.September.2005 Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 Jeg har en Perkins 4.108 som står på fire "pedestal resilient mountings/flexible engine mountings - pedestal type" (se bilde https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2152/040327.arild.0055x.JPG ). Problemet er at disse rustne motorlabbene fra 1968 ikke er fleksible lenger (jeg klarer ikke å bevege dem selv om jeg bruker et stort skrujern som brekkstang. Resultatet er vibrasjoner i hele båten når vi går for motor. Jeg tenkte derfor at det kunne være lurt å fornye motorlabbene. Er det noen som vet hvilke motorlabber som passer til en Perkins 4.108, og hvor man får tak i slike til en gunstig pris? Jeg tenkte å prøve å sikte inn hvor motoren står idag og så prøve å få den til å stå samme sted når jeg bytter labbene (bare løfte motoren litt til siden så jeg får plass til å fjerne de gamle). Jeg har lest noen innlegg om oppretting av motoren i forhold til akslingen. På båten min er det en mellomaksling med fleksibel kobling i hver ende. Betyr dette at jeg ikke behøver å være millimeternøyaktig når jeg setter motoren på de nye festene? Far Out PS Hvordan får jeg vist bildet direkte i innlegget? <{POST_SNAPBACK}> Spørs om du får like labber som de du har fra før da de er gamle! Ser ut som om labbene er festet med 4 skruer, stemmer det? Vi driver litt med labber, men har ikke fått somlet oss inn på leverandør siden enda. Skal se om jeg får fikset det i kveld! Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 7.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 Jeg tror labbene er festet til båten med to gjennomgående bolter, men jeg ser at bildet synes å vise en bolt på siden også (som jeg ikke husker å ha lagt merke til. Dersom denne finnes!? så tror jeg i alle fall ikke den er gjennomgående). Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 7.September.2005 Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 Jeg tror labbene er festet til båten med to gjennomgående bolter, men jeg ser at bildet synes å vise en bolt på siden også (som jeg ikke husker å ha lagt merke til. Dersom denne finnes!? så tror jeg i alle fall ikke den er gjennomgående). <{POST_SNAPBACK}> Ok, da er det i såfall viktigst at du får nye labber som passer i de hullene som er gjennomgående! Dette kan være kinkig. Kan prøve og hjelpe, men fint hvis du venter til vi er operative på Leverandør siden om det skulle være intressant. Sitér dette innlegget Link to post
biggen Svart 7.September.2005 Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 Hei!! Jeg byttet motorlabber når jeg overhalte motoren i år, også en 4.108. De hadde identiske labber som var der fra før på universaldiesel på lørenskog, tror de kostet rundt 500 kr. pr stk. Sett i forhold til levealder synes ikke jeg disse var svindyre, men dyre nok... Biggen Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 7.September.2005 Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 Trelleborg Industri AS er store på fleksible motorlabber. Produktutvalget finner du på Trelleborg Industrial AVS under Products - Marine. Mulig du finner noen med samme fester som du har i dag. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Goddis77 Svart 7.September.2005 Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 Grunnen til at jeg skrev at de var dyre, var at jeg fikk en pris som omfattet 1000 lapper... men fikk ikke sjekket prisene av andre leverandører. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 7.September.2005 Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 Trelleborg Industri AS er store på fleksible motorlabber. Produktutvalget finner du på Trelleborg Industrial AVS under Products - Marine. Mulig du finner noen med samme fester som du har i dag. <{POST_SNAPBACK}> Dette er de gode på men de selger ikke til privat personer. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 Dette er de gode på men de selger ikke til privat personer. <{POST_SNAPBACK}> Riktig det. Forhandlere finnes på den norske siden, bl.a. maskin- og verktøyforretninger i TOOLS-kjeden. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
M/S Bastard Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 Riktig det. Forhandlere finnes på den norske siden, bl.a. maskin- og verktøyforretninger i TOOLS-kjeden. <{POST_SNAPBACK}> Og Mebrika i Horten hvor jeg jobber. (må tipse Trelleborg om at vi ikke er oppført) Sjekk leverandør forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 8.September.2005 Link til dette innlegget Svart 8.September.2005 Hei!! Jeg byttet motorlabber når jeg overhalte motoren i år, også en 4.108. De hadde identiske labber som var der fra før på universaldiesel på lørenskog, tror de kostet rundt 500 kr. pr stk. Sett i forhold til levealder synes ikke jeg disse var svindyre, men dyre nok... Biggen <{POST_SNAPBACK}> Hvordan ble vibrasjon etterpå. Har samme motor i mørebasen og synest nok at det rister litt vel mye på enkelte turtall (laveturtall). (ca 800-1200omdr) Lurer selv på og levere inn båten og få satt i nye dempere. Men har ventet da jeg ikke er sikker på resultat av og bruke ca 3000,- kroner på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 4.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2005 Jeg har nå tatt noen bilder av motorlabbene som Perkinsen står på idag. Motorlabbene bygger knappe 9 cm i høyden, avstanden mellom boltehullene er omkring 11 cm og diameteren på motorfesteskruen er omkring 1,12 cm. Jeg har også funnet ut at labbene faktisk er så fleksible at jeg klarer å få til en bevegelse på 1-2 mm når jeg bruker det store skrujernet som brekkstang. Jeg vet ikke om innmaten har rustet fast eller hva som er galt. Er det noen som har sett slike motorlabber før? Kan jeg demontere dem og fornye gummien inni? Motorlabb sett fra siden Motorlabb sett forfra Propellakslingen inkluderer en mellomaksling med fleksibel kobling i hver ende. Jeg har tatt bilde av disse koblingene. Er det noen som vet hvor mye skjevhet disse kan absorbere? Fleksibel kobling propellaksling - mellomaksling Fleksibel kobling mellomaksling - gir Siste kapittel i denne historien er at propellakslingen lar seg bevege 1-2 mm (opp og ned) i hylsen, som inneholder et "hvittmetall lager". Er dette greit nok - hva kan eventuelt skje av gale ting? Får man støpt nye hvittmetall lagre noe sted? Jeg ser frem til å høre om noen har vært borte i disse tingene! Far Out Sitér dette innlegget Link to post
CostaLita Svart 8.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2005 Hei! Har ein Saga 27 med Perkins 4.108. Slik ser motorlabbane ut der (har dei ute ifm overhaling...). Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 8.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2005 Har noen brukte motorlabber tilsalgs. Brukt til hhv MD21A og MD21B, så de bør passe din 4.108 OK. Send IM hvis du er interessert, så kan jeg sjekke mål osv. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 10.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2005 Takker for bilde og tilbud. Jeg har blitt litt usikker på hva jeg bør gjøre. Noen har fortalt meg at motorlabbene mine har sunket sammen over årene og at propellakslingen derfor har slitt seg et nytt spor i lageret ved skroggjennomføringen. Derfor vil jeg være "nødt til" å skifte dette lageret samtidig. Problemet er at det er et gammeldags hvittmetall lager. Jeg lager en ny tråd med spørsmål om tips om dette. Kommer tilbake til labbene når jeg har fått mer oversikt. Far Out Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2005 Snakker du om stevnlageret eller? Er dette fast, og ikke av typen "cutless" (vannsmurt gummilager) er det nok en dårlig idè med noe særlig fleksible labber. Hvis båten din er ferrosement (er den?), er det kanskje ikke så lett å bytte dette lageret. Noen i veteranbilmiljøet kan kanskje hjelpe deg med å få lagt inn nytt metall i lageret, men jeg vil tro at det beste er å anskaffe et stevnlager av den "moderne" typen med vannsmurt lager. På båten min har jeg derimot et fettsmurt hvittmetall-lager sammen med pakkboksen (som er montert med gummislange mot hylserøret). Det fungerer derfor OK med fleksible labber. Nytt cutlesslager på P-brakett også. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 11.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2005 (redigert) ......Hvis båten din er ferrosement (er den?), er det ..... Men, GeirKS da! En Nicholson 38 er da ikke bygget i ferrosement - det er en GRP-båt av edleste klasse fra Camper & Nicholson i England (Gosport i nærheten av Portsmouth?). Noen av de mest solide glassfiberbåter som har blitt lagd i England på 60-70-80-tallet! Dønn konservativ (ikke mye kompromiss der i gården....) og meget gode sjøbåter. Redigert 11.Oktober.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
GeirKS Svart 11.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2005 Var vel Endurance jeg tenkte på... Lignende konsept. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 11.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2005 Geir, Det høres ut som om du har et fast hvittmetall stevnlager og fleksible motorlabber. Samtidig skriver du at det er en dårlig idé med særlig fleksible labber ved denne løsningen. Kan du utdype dette? Far Out Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 11.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2005 Jeg burde nok ha forklart dette litt bedre. Jeg har en P-brakett som henger ned fra skroget, et innstøpt hylserør som er en del større enn propellakselen, og på enden av hylserøret sitter det en bit "spesialslange" som er koblingen mellom hylserøret og pakkboksen. Det betyr at pakkboksen kan bevege seg litt i forhold til skroget/hylserøret. Det er pakkboksen som har et hvittmetalllager. Bak ved propellen sitter det et vanlig cutlesslager i P-braketten. Problemet med fleksible labber og fast lager er at motoren beveger seg en del. Nå har jo du en fleksibel kobling mellom gear og propellaksel, så da er det mulig at det går bra, men generelt så blir det jo gjerne problemer når noe er fast og noe er beveglig. Det faste må da holde det bevegelige også. Det er jo også en del forskjell på hvor myke motorlabber er, den ene typen jeg har liggende er like de som "CostaLita" har lagt inn bilde av - og de er forholdsvis stive. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.