Jump to content

Batterivelger 1+2, Hva er den "rette" måten og koble dette på?

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Har overtatt en 28 fots tresnekke med en Md21b maskin, der alt det elektriske på båt må nytt. Jeg har fjernet det meste fra det gamle anlegget og tenker så at en fin begynnelse vil være å installere nye batterier, batterivelger og hovedstrømbrytere. 

Det er en stund siden jeg balte på med dette sist så minnet er noe svekket, hadde satt stor pris på om noen kan forklare i enkle trekk, gjerne tegne ett simpelt koblingsskjema på hva som er korrekt måte å koble opp dette på, fra BATTERI til MOTOR, og gjerne opp til sikringsholder/koblingsskinne/bryterpanel. Ønsker ikke forklaring på noe komplisert nymoderne anlegg med det beste og nyeste man får tak i, det skal være helt enkelt og jeg skal kun bruke delene jeg har nevnt/postet bilde av.  

*2x Bosch T5, 180ah batterier, ett til start og ett til forbruk.

*Batterivelger

*2xhovedstrømbrytere

A90C1E6A-F689-4B71-9D27-950124D4C37D.jpeg

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Hei,

Hvis du monterer batterivelgeren trenger du ikke de to 100 A hovedstrømbryterne,  se skjema med eksempel fra snekke med 18 hk Sabb under.

803786774_Elektroskjemamedbatterivelger.JPG.49004bac3de31dbcfae6b64b07a082df.JPG

Hvis du velger denne løsningen slik den er vist uten hovedsikring på forbrukskrets må ledninger fra batterivelger til sikringer legges kortslutningssikkert, f.eks i trekkerør.

Dersom du vil ha separate brytere på start og forbruk kan følgende løsning brukes:

1026462226_ElskjemamedVSR.JPG.b8207b6c17af676491e67d93b02a1b92.JPG

For å få ladet begge batteriene brukes et spenningssensitiv rele (VSR) eller evt. med et enkelt rele styrt fra tenningsbryter eller dynamofor å koble sammen batteriene..

På denne måten vil ikke startbatteriet bli tappet ned når motor er stoppet slik det vil bli dersom batterivelger står i posisjon 1+2 i første eksempel.

Sikringsstørrelser, kapasitet på brytere. ledningstverrsnitt mm. må selvfølgelig tilpasses aktuelt strømtrekk i ditt opplegg.

Jeg har hatt et par båter med 1 - 1+2 - 2 bryter. Der har alt vært koblet gjennom bryteren. 

Jeg har aldri skilt dem som start og forbruk. Det var hovedbank og reservebank. Brukte hovedbank til alt, start og forbruk. Så var reservebanken alltid fulladet og klar hvis hovedbanken ble tappet for mye. 

Gerhard 

Redigert av Gerhard (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...