Lingefan
Det kan jeg gjerne gjøre, men det blir nok en brannfakkel som nå tenner et sankthans bål... :-)
Jeg kjørte i sommer langs svenskekysten i totalt kaos av antall båter. De kjente sundene, havstensund, osv nedover til marstrand. Flere kjørte greit. Og det er jo svensken, dansken og nordmannen på sitt beste. Seilbåter var derimot omtrent de eneste blant de som skapte skikkelig kaos. De skal visst seile både 3 og 4 båter i bredden der det egentlig er plass til 3-4 båter totalt sett i bredden, jeg og andre som kommer i møte må da navigere farlig nærme diverse grunner osv. I tillegg skjønner mange av de ikke seg på å gå styrbord for møtende båter og at det er umulig å vike for seilene båter i smale sund. Flere av de tror ar de har påkjørsrett.
På vei hjem var det kraftig vind (13 meter pr sekund). Da jeg gikk ut av plan og skulle orientere meg litt og lå derfor på tomgangshastighet 4,7 knop i noen minutter med hodet ned i plotter og kart ble jeg plutselig innhentet av en seilbåt som var en meter fra å kjøre på badeplattformen min. Tydeligvis med vilje. Han viste idiot-tegn til meg. Merket jeg ble litt satt ut av seilbåter og seilbåtfolks oppførsel. De fleste folk i båt er superhyggelige, i alle fall de vi kjenner. Men flere seilbåtfolk erfarer vi at nekter å hverken hilse på sjøen eller hjelpe til med motorbåtfolk. Jeg liker å være høflig mot alle uansett, men dette er en trend jeg og min kone har registrert i større og større grad.
Jeg skjærer ikke alle seilbåtfolk over en kam her, da vi både kjenner og har møtt superhyggelige folk i både seilbåter og motorbåter, men de fleste av de vi har erfart i sommer som oppfører seg som wannabe sjøvante idioter er seilbåtfolk (brannfakkel). Det er ofte de samme typene som ikke skjønner at man helst ikke bør ligge utenpå hverandre med motorbåt vs seilbåt (meget frskjellige bevegelser i ulike bølgetyper). Og slike som legger til først uten å ha lagt ut fendere, og kanskje uten å ha tenkt på å ta med seg tau å kaste inn. «Mye strøm og vind i dag».... jaja, hadde de kunnet kjøre båt så hadde det helt klart gått greit. :-)
Kos dere med båtene, men i sommer ble det mye «kluter» som var i veien og som ikke tok hensyn gitt. Det ble såpass stressende å kjøre rolig med motorbåt til slutt at løsningen ble å ligge i plan, styre i mellom og komme seg unna. Da ble det i stedet en del knyttenever, men da ble jeg i alle fall ferdig med alle «pinnebåtene» jeg måtte styre unna slik at jeg kunne slappe mere av bak roret og nyte en kald alkoholfri drikke.
De var jo på kryss og tvers og vingler helt uberegnelig. Hehe var flere motorbåter som til slutt måtte legge seg i plan og bane en kollonnekjøringsrute etter hverandre mellom alle skråbåtene. Nå tåler seilbåter såpass med bølger under seiling at det ikke ble de helt store bevegelsene fra hekksjøene.
Men det skal sies at det var helt ekstreme mengder med båttrafikk. Utrolig at ikke flere vimser borti hverandre. Og må være sykt stressende å seile slik i en så stor båtmengde i så smale sund. Hadde personlig gått for motor i så smale sund om jeg selv hadde pinnebåt.