Lingefan
Mouche skrev for 2 timer siden:Nei, å skjønne de helt enkle og grunnleggende prinsippene rundt det å seile anser jeg for å være en selvfølge å kunne når man ferdes på fjorden for å kunne forstå, og forutse, hva man kan forvente av seilbåter (under seil) som man møter på sin vei. Jeg blir svært bekymret for at dette synes å være over din forstand!
En av de enkleste prinsippene man bør kunne er at man seiler med varsomhet/hensynsfullt og uten å stå på rettighetene sine i smale sund midt i juli der det er overfullt med båter og kajaker av alle slag. Til og med en ferge som brøytet seg frem måtte tute bort seilbåter. Kanskje bør man heller ikke seile 4 båter i bredden når det kanskje er plass til to.
Jeg mener det bør være i seilbåtens interesse å kjøre på en slik måte at andre skjønner hvor den skal. Om den plutselig slår «før det er naturlig», mens 2 andre seilbåter slår helt andre steder er det altså ikke noe poeng for andre å «kunne» noe om når en seilbåt skifter retning. Alle seilbåter så ut til å seile helt sin «egen sjø» :-)
Enig i at nye regler er tullete og jeg er for frihet under ansvar. Men det er alltid noen som ikke klarer å holde seg. Men de vil som oftest oppføre seg som idiot uansett regler eller ikke.