Lars Martin
Nå ser det ikke ut som seilbåtfolk og motorbåtfolk har noen som helst plan om å prøve å bli enige om noe.
Men jeg drister meg til ett par "objektive" betraktninger allikevel.
Jeg har vokst opp i seilbåt, men kjøpte meg motorbåt for noen år siden.
I seilbåt syntes jeg ofte at motorbåtfolk passerte for nærme og tok lite hensyn til at vi dreiv avgårde i 2knop med relativt lite mulighet til unnamanøvre. Mår jeg nå kjører motorbåt, slår det meg at komfort-avstanden er ganske mye mindre.
Jeg har vært med på å krysse gjennom middagsbukta. Synes nå at det var ganske teit. Og kommer neppe til å gjøre det igjen.
Jeg har vært med på å krysse gjennom deler av Blindleia utenfor høysesong. Det var gøy og frister til gjentagelse.
Har møtt seilbåter i trange sund, når jeg selv har kjørt motorbåt. Motorbåter stikker faktisk en meter under vann, og trenger litt plass de også.
Motorbåter blir også påvirket av strøm og vind når de ligger og "venter på at det blir klart"
Med motorbåt må jeg faktisk vike oftere for motorbåter som har vikeplikt for meg, enn jeg må for seilbåter.
Som jeg gjorde i seilbåt, prøver jeg fremdeles å tydelig vise mine intensjoner i god tid.
Tenker egentlig at alle burde prøvd seg i andre båter for å øke forståelsen.
Ligg å driv i en jolle med fiskesnøret ute, og se hvor nære du er komfortabel med at andre passerer.
Prøv deg i en motorbåt gjennom Blindleia juli.
Ta en tur i seilbåt i indre Oslofjord en rolig og fin sommerdag.
Verden oppleves veldig forskjellig avhengig av hvaslags skute du koser deg i.