Popeye70
Vis hele sitatetTenk regatta hva skjer om du fyrer motor da? og sier du bare koker kaffe
Det er som regel helt uproblematisk å fyre motor under en regatta, så lenge det meldes. For færderseilasen er motorbruk nevnt spesifikt i seilingsbestemmelsene. Her er utdrag fra 2018-bestemmelsene, jeg har ingen grunn til å tro at det er endret til 2019:
Premisset er at man ikke skal ha noen fordel av å starte motor og sette den i gir, så om man må flytte seg for nyttetrafikk eller fjerne seg fra grunne/land skal man ikke gi gass og kjøre 1 nautisk mil i regattaens retning men heller bare trekke ut til siden.
Som Pinkvin sier så er det ofte lett å se om en seilbåt bruker motoren til fremdrift, hvis alle båter rundt seiler. Hvis én båt har motor i gang og beveger seg raskere enn tilsvarende båter i samme område er det grunn til mistanke. Ser man "prop wash" bak båten så er det også et klart tegn. Hvis noen rapporterer inn en båt for motorbruk, og denne båten ikke har meldt dette selv blir båten som regel diskvalifisert eller får en kraftig tidsstraff. Selvjustis funker overraskende bra i regattasammenheng. Jeg har selv både seilt en god del regattaer, arrangert mange regattaer og sittet i dommerkommite i et par-tre regattaer, så jeg har vært involvert i prosessen med endel protester.
Forøvrig vil jeg tro de aller fleste seilbåter koker kaffe med gass eller sprit, ikke elektrisitet. Det burde derfor ikke være nødvendig å starte motor for å koke seg kaffe eller lage mat.