quantumduck
Ventus skrev 14 minutter siden:
GPS er et flott hjelpemiddel. Men har sine begrensninger, som man må/bør kjenne til. En skulle tro at med GPS/gode kartdata så var grunnstøting nesten umulig, men jammen meg har man nok av de.
At den nye appen skal redde folk fra farlig oppførsel tror jeg er ønsketenkning - og derfor feil fokus for det ttåden strengt tatt handler om. Trolig som ofte er det mangel på "sunn fornuft" - noen ganger i en kombinasjon med en og annen uheldig sammenfallende faktor.
Som GPS har også så godt som alle andre hjelpemidler sine begrensninger, jeg synes det er merkelig hvis man må forutsette at den som er for nye hjelpemidler ikke er klar over dette. Har enorme problemer med å opparbeide skepsis til en slik app, selv om jeg er usikker på hvor utbredt den ville blitt. Tror ikke fler ville skrudd på appen enn plotteren, tatt på solbrillene og gitt bånn pinne i nattemørket. Derimot, hvis den fikk i hvert fall noen til å tenke seg om to ganger før de gjorde noe dumt ... så ville noe vært oppnådd. Plotteren gir f. i om du kjører over 7 kn etter solnedgang der du er, f.eks.
I forhold til det denne tråden handler om syns jeg syting over seilbåter som seiler er langt mer på viddene ... (Edit: det er fascinerende å se hvordan jeg og andre her tilsynelatende ferierer i samme farvann, mens vi i virkeligheten må ha seilt på ulike planeter i sommer ... :0)