Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Ventus skrev 10 minutter siden:

Nå er det STOR forskjell på seilbåter også. Tynn/dyp finnekjøl og lite skrog under vann vs. langkjølt skjærgårdskrysser med lavt fribord.

Ror og plassering ift. propell har mye å si og så videre. Både for villet og ufrivillig "manøvrering" av båten (vind, strøm etc.)

En så naiv tilnærming at "seilbåter er enkel..." uten å reflektere over de svært store forskjellene vitner om manglende forståelse av @Lingefan

Men dette du sier her er jo selvfølgelig. Dette vitner ikke om manglende forståelse, bare om at jeg ikke trodde jeg hadde behov for å nevne det. :-)

Men alt er enkelt når man kan det. Øvelse kombinert med lærevillighet og interesse gjør mester.

Vedrørende hekkbølger: jeg prøver å alltid svinge inn foran en båt jeg har kjørt forbi før jeg øker og legger båten i plan. Dette for at sidebølgene ikke skal bli unødvendig store når de tar igjen båten jeg har kjørt forbi. Da har allerede sidebølgen passert båten. Spesielt viltig er dette for snekker som ruller som pokker og kan være ekle å ikke få snudd inn mot bølgen i tide.

Lingefan

Lingefan

Ventus skrev 7 minutter siden:

Nå er det STOR forskjell på seilbåter også. Tynn/dyp finnekjøl og lite skrog under vann vs. langkjølt skjærgårdskrysser med lavt fribord.

Ror og plassering ift. propell har mye å si og så videre. Både for villet og ufrivillig "manøvrering" av båten (vind, strøm etc.)

En så naiv tilnærming at "seilbåter er enkel..." uten å reflektere over de svært store forskjellene vitner om manglende forståelse av @Lingefan

Men dette du sier her er jo selvfølgelig. Dette vitner ikke om manglende forståelse, bare om at jeg ikke trodde jeg hadde behov for å nevne det. :-)

• Create New...