Jump to content

Edit History

S/Y Emma

S/Y Emma

Begrepene styrbord/babord fins, som de fleste andre ord om bord, fordi man vil bruke ord som gir minst mulig forvirring. Styrbord/babord er konkret, mens høyre/venstre er relativt.

Sier man "aktre babord kryssholt", er det ingen tvil om hva og hvor det er, uansett hvor personene måtte befinne seg relativt i forhold til det, eller hvilken retning man ser. "Hent et nytt dieselfilter under dørken i styrbord akterlugar" er en helt konkret beskjed som ikke kan misforstås. Likeså "bruk reveline nummer to, den er på babord avlaster", i stedet for "dra i det grønne tauet som går gjennom den svarte dingsen på venstre side for deg".

Skal man bakke mot styrbord, gir det umiddelbar mening.

Passerer man et møtende skip på dets babord side, er det ingen tvil om hvor man går.

Apropos, hørte jeg en gang to skip som møttes i en trang fjord som sa "Skal vi gå grønn mot grønn?". Det hadde jeg ikke hørt før, men var ganske beskrivende for hva de ville (passere hverandre styrbord mot styrbord).

S/Y Emma

S/Y Emma

Begrepene styrbord/babord fins, som de fleste andre ord om bord, fordi man vil bruke ord som gir minst mulig forvirring. Sier man "aktre babord kryssholt", er det ingen tvil om hva og hvor det er, uansett hvor personene måtte befinne seg relativt i forhold til det, eller hvilken retning man ser. "Hent et nytt dieselfilter under dørken i styrbord akterlugar" er en helt konkret beskjed som ikke kan misforstås. Likeså "bruk reveline nummer to, den er på babord avlaster", i stedet for "dra i det grønne tauet som går gjennom den svarte dingsen på venstre side for deg".

Passerer man et møtende skip på dets babord side, er det ingen tvil om hvor man går.

Apropos, hørte jeg en gang to skip som møttes i en trang fjord som sa "Skal vi gå grønn mot grønn?". Det hadde jeg ikke hørt før, men var ganske beskrivende for hva de ville (passere hverandre styrbord mot styrbord).

S/Y Emma

S/Y Emma

Begrepene styrbord/babord fins, som de fleste andre ord om bord, fordi man vil bruke ord som gir minst mulig forvirring. Sier man "aktre babord kryssholt", er det ingen tvil om hva og hvor det er, uansett hvor personene måtte befinne seg relativt i forhold til det, eller hvilken retning man ser. "Hent et nytt dieselfilter under dørken i styrbord akterlugar" er en helt konkret beskjed som ikke kan misforstås.

S/Y Emma

S/Y Emma

Begrepene styrbord/babord fins, som de fleste andre ord om bord, fordi man vil bruke ord som gir minst mulig forvirring. Sier man "aktre babord kryssholt", er det ingen tvil om hva og hvor det er, uansett hvor personene måtte befinne seg relativt i forhold til det. "Hent et nytt dieselfilter under dørken i styrbord akterlugar" er en helt konkret beskjed som ikke kan misforstås.

• Create New...