seilfred Startet 2.August.2019 Link til dette innlegget Startet 2.August.2019 Har feriert i Norge en stund nå, og hatt fornøyelsen av å tanke grønn diesel. Nå går turen via bästkusten og ned til Danmark der vi bor. Har skjønt at dieselen i Sverige er hvit, og ikke så fet og god for en gammel maskin som min, uten at jeg kan veldig mye mer om det Men; hvordan er dieselen i Danmark?? Har alltid tenkt den var grønn, men ble plutselig i tvil. Er det det samme innenfor EU, eller har Sverige og Danmark forskjellig kvalitet på dieselen? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Roger jo Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Diesel er ""lik"" i de tre landene med og uten bio, alle de havnene jeg har hvert i Danmark har hatt marine-diesel, som er uten bio. Hva en får i Sverige vet jeg ikke da den stasjonen der som jeg vet hadde marine-diesel ble nedlagt i våres. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Og pumpen i Gilleleje selger bio, mens en pumpe i Grenå selger 'offroad-diesel' som er EN510 uten bio. Noen steder aner de ikke hva de selger. Det er sannheten. I Rudkøbing lurer jeg på om de har samme som Grenå, for grunt til at jeg kommer inn i havnen. Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Når i sejler i Danmark og tanker i havne er det marine diesel i tanker. Dette er ikke tilsat Bio diesel. Køber man derimod ved en tankstation til biler så er der tilsat 7% biodiesel. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Javel, godt å høre. I fjor var jeg i Gilleleje og Strandby. Der informerte havnebetjeningen at de solgte miljødiesel med biotilsetning. Akkurat i dette tilfellet velger jeg å feste lit til selger. I Gilleleje spurte jeg om fiskerene kjøpte den dieselen. "Sådann skid, nej". Likeledes i Tyskland selges det kun biodiesel til lystfartøy. Egentlig, det spiller vel mindre rolle. Biler kjører på bio uten de store problemene. Litt mindre futt, ellers greit. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 2.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Interessant. Og i Sverige er det altså kun bio. Er det riktig forstått?? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hulda Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Nei, det er ikke riktig forstått. De har begge deler. Lystbåt skal kjøre bio. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 (redigert) Hulda skrev 29 minutter siden: Nei, det er ikke riktig forstått. De har begge deler. Lystbåt skal kjøre bio. Ikke riktig forstått.........biler/kjøretøy skal kjøre bio......det er det loven sier..... trenger ikke ha bio i en båt........ tror det du tenker på Hulda er att man må tanke ‘skattet’ diesel.....dvs ufarget diesel i Sverige Redigert 2.August.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
seilfred Svart 2.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 (redigert) Og det vil da si at jeg som lystbåt bare kan tanke biodiesel i Sverige? nå kom det to begreper på banen her. Er bio-diesel og ufarget diesel det samme? mens i Danmark kan jeg tanke grønn marinediesel som i Norge? Det er vel egentlig essensen i spørsmålet mitt. Redigert 2.August.2019 av seilfred (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hulda Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 (redigert) Korrekt det. Men på Donsö fikk jeg forklart av tjejen på mackan at ufarget diesel var bio hos dem. Grønn diesel var uten bio og forbeholdt yrkesfartøyer. Jeg kunne tanke hva jeg ville, men jeg hadde ikke lov å kjøre motoren på grønn diesel. Grønn var uskattet og en krone eller to rimeligere. I Mollösund hadde de ufarget diesel uten bio. Samme på Gottskär og flere andre plasser. Så mitt forrige innlegg var ikke korrekt. Redigert 2.August.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 seilfred skrev 5 minutter siden: Og det vil da si at jeg som lystbåt bare kan tanke biodiesel i Sverige? Neida.......du kan tanke ‘ikke-bio’ i Sverige.....de fleste sjø-makker selger ‘ikke-bio’........ det er kun bensinstasjoner for biler.....som er lovpålagt å selge biodiesel Hulda skrev 3 minutter siden: Korrekt det. Men på Donsö fikk jeg forklart av tjejen på mackan at ufarget diesel var bio. Grønn diesel var uten bio og forbeholdt yrkesfartøyer. Jeg kunne tanke hva jeg ville, men jeg hadde ikke lov å kjøre motoren på grønn diesel. På Dyrøn, spurte jeg...vi selger ikke noen bio-diesel til båter, hverken farget eller ufarget..... For en motorbåt, som tanker flere ggr per sesong, så er det ikke farlig å kjøre på biodiesel,.........det viktige er att man ikke har biodiesel på tanken under vinterlagringen....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Biodiesel holder vel garantert et års tid. Kan sjekkes hos leverandører, som f.eks. Shell. Det er greit å beskytte med 'bioprotect'. Personlig har jeg ikke hatt problemer med biodiesel ved vinterlagring. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Ikke jeg heller............ men risken er større for dieseldyr........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
mons Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Biodiesel råtner og lager svart slam når den blir for gammel. Lystbåter i EU skal bunkre diesel med avgift og den skal ikke være farget. Yrkesbåter har lavere avgift og jeg er nokså sikker på at den er farget. Bunkret slik nylig og mener den var grønn. Prisen er i underkant av halvparten på den avgiftsfrie. Ofte noen kroner billigere med diesel på bensinstasjoner enn i marinaer der den gjerne koster 15 norske. Hvilken kvalitet marinaene selger aner jeg ikke. I Sverige ble det bunkret for opptil 17 kr pr liter i sommer. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hulda Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Leste litt om lagring av biodiesel. NAF anbefaler 6 mnd. PREEM skriver inntil ett år, og anbefaler at båttanker tømmes for biodiesel ved vinterlagring. Det har vært skrevet om dette tidligere på baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 (redigert) Statoil sa i fjor at 6 mnd lagring var nok. nå Fordeler Statoils diesel lever opp til kravene i "Statoil Performance Standard", SPS, og inneholder bl.a. en additivpakke som reduserer skumning ved opptanking, beskytter brennstoffsystemets deler mot korrosjon og forlenger brennstoffets holdbarhet ved lagring. Additivet forhindrer dannelsen av avleiring på ventiler og dyser i motoren og kan til en hvis grad fjerne eksisterende avleiringer i motorer som ikke tidligere har kjørt med Statoils Diesel. så da så. Og så må en huske på forskjellen på sommer og vinter Diesel. Moralen er kjør på Grønt. den uten bio. Redigert 3.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Må'kke tro på det vet du @Roger jo. Det selskapet har jo bytta navn til noe som minner om navnet på en utdødd hesterase :-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 (redigert) Enig. Tror de er best på og boller og kaffe. derav navnet Redigert 3.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Okkaby Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Hulda skrev for 18 timer siden: Javel, godt å høre. I fjor var jeg i Gilleleje og Strandby. Der informerte havnebetjeningen at de solgte miljødiesel med biotilsetning. Akkurat i dette tilfellet velger jeg å feste lit til selger. I Gilleleje spurte jeg om fiskerene kjøpte den dieselen. "Sådann skid, nej". Likeledes i Tyskland selges det kun biodiesel til lystfartøy. Egentlig, det spiller vel mindre rolle. Biler kjører på bio uten de store problemene. Litt mindre futt, ellers greit. Fiskebåter bruker avgiftsfri fiskeri diesel i Danmark. Mener fargen er rød nå. Men var uten farge når jeg bodde hjemme i Danmark for mange år siden. Da brukte vi alle fiskeri diesel hehe Er ganske stor forskjell i pris på denne å vanlig diesel til privat bruk, så er nok fremdeles en goe del som gir faen å bruker den avgiftsfrie ja. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
bjorngb Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Vi fylte en diesel som hadde en trebokstav forkortelse - den var blank og luktfri og fremstilt av gass. Det var i Karrebæksminde. 12DK PR liter Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Det er sikkert Shell's GTL diesel (Gas To Liquids) som I har tanket. Det fåes en del steder i DK efterhånden. Jeg har selv prøvet det, og det lever fuldt ud op til forventningerne (ingen lugt og meget mindre røg ved opstart). https://havneguide.dk/da/nyheder/flere-havne-med-nyt-braendstof-0 Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Clasg skrev 1 time siden: Det er sikkert Shell's GTL diesel (Gas To Liquids) som I har tanket. Det fåes en del steder i DK efterhånden. Jeg har selv prøvet det, og det lever fuldt ud op til forventningerne (ingen lugt og meget mindre røg ved opstart). https://havneguide.dk/da/nyheder/flere-havne-med-nyt-braendstof-0 Stemmer - GTL var det. Den skulle være mer miljøvennlig pga renere forbrenning. Men den er godt blandet med testen av suppen på tanken. Vi merket (heldigvis?) ingen forskjell Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 3.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 GTL virker spennende. Er der noen ulemper? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Roger jo Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 seilfred skrev for 12 timer siden: GTL virker spennende. Er der noen ulemper? Det vil tiden vise. Var det ikke Shell Formula på 80-tallet som skulle være et superprodukt, men , men. Ellers skal diesel kvaliteten være lik i EU. Ville holdt meg til marine diesel for den skal være uten bio. Det er bare en ting en bør holde seg unna og det er å fylle på små sommeråpne anlegg. Fyll der fiskebåtene fyller. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mons Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 I Danmark får man normalt ikke fylle der fiskebåtene fyller. De bruker andre tanker og den som selger er ansvarlig for at det ikke fylles avgiftsfritt på lystfartøyer. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.