Jump to content

Hva slags kvalitet er det på dieselen i Danmark?

seilfred

Recommended Posts

Har feriert i Norge en stund nå, og hatt fornøyelsen av å tanke grønn diesel. Nå går turen via bästkusten og ned til Danmark der vi bor. Har skjønt at dieselen i Sverige er hvit, og ikke så fet og god for en gammel maskin som min, uten at jeg kan veldig mye mer om det Men; hvordan er dieselen i Danmark?? Har alltid tenkt den var grønn, men ble plutselig i tvil. Er det det samme innenfor EU, eller har Sverige og Danmark forskjellig kvalitet på dieselen?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Javel, godt å høre. I fjor var jeg i Gilleleje og Strandby. Der informerte havnebetjeningen at de solgte miljødiesel med biotilsetning. Akkurat i dette tilfellet velger jeg å feste lit til selger. I Gilleleje spurte jeg om fiskerene kjøpte den dieselen. "Sådann skid, nej". Likeledes i Tyskland selges det kun biodiesel til lystfartøy. Egentlig, det spiller vel mindre rolle. Biler kjører på bio uten de store problemene. Litt mindre futt, ellers greit.

Hulda skrev 29 minutter siden:

Nei, det er ikke riktig forstått. De har begge deler. Lystbåt skal kjøre bio.

Ikke riktig forstått.........biler/kjøretøy skal kjøre bio......det er det loven sier.....

trenger ikke ha bio i en båt........

tror det du tenker på Hulda er att man må tanke ‘skattet’ diesel.....dvs ufarget diesel i Sverige

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Og det vil da si at jeg som lystbåt bare kan tanke biodiesel i Sverige?

nå kom det to begreper på banen her. Er bio-diesel og ufarget diesel det samme?

mens i Danmark kan jeg tanke grønn marinediesel som i Norge? 

Det er vel egentlig essensen i spørsmålet mitt. 

Redigert av seilfred (see edit history)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Korrekt det. Men på Donsö fikk jeg forklart av tjejen på mackan at ufarget diesel var bio hos dem. Grønn diesel var uten bio og forbeholdt yrkesfartøyer. Jeg kunne tanke hva jeg ville, men jeg hadde ikke lov å kjøre motoren på grønn diesel. Grønn var uskattet og en krone eller to rimeligere. I Mollösund hadde de ufarget diesel uten bio. Samme på Gottskär og flere andre plasser. Så mitt forrige innlegg var ikke korrekt.

Redigert av Hulda (see edit history)
seilfred skrev 5 minutter siden:

Og det vil da si at jeg som lystbåt bare kan tanke biodiesel i Sverige?

Neida.......du kan tanke ‘ikke-bio’ i Sverige.....de fleste sjø-makker selger ‘ikke-bio’........

det er kun bensinstasjoner for biler.....som er lovpålagt å selge biodiesel

Hulda skrev 3 minutter siden:

Korrekt det. Men på Donsö fikk jeg forklart av tjejen på mackan at ufarget diesel var bio. Grønn diesel var uten bio og forbeholdt yrkesfartøyer. Jeg kunne tanke hva jeg ville, men jeg hadde ikke lov å kjøre motoren på grønn diesel. 

På Dyrøn, spurte jeg...vi selger ikke noen bio-diesel til båter, hverken farget  eller ufarget.....

For en motorbåt, som tanker flere ggr per sesong, så er det ikke farlig å kjøre på biodiesel,.........det viktige er att man ikke har biodiesel

på tanken under vinterlagringen.......

S/Y Gunga Din

Biodiesel råtner og lager svart slam når den blir for gammel.

Lystbåter i EU skal bunkre diesel med avgift og den skal ikke være farget.

Yrkesbåter har lavere avgift og jeg er nokså sikker på at den er farget. Bunkret slik nylig og mener den var grønn.

Prisen er i underkant av halvparten på den avgiftsfrie.

Ofte noen kroner billigere med diesel på bensinstasjoner enn i marinaer der den gjerne koster 15 norske. Hvilken kvalitet marinaene selger aner jeg ikke.

I Sverige ble det bunkret for opptil 17 kr pr liter i sommer.

Mons

Statoil sa i fjor at 6 mnd lagring var nok.

Fordeler
Statoils diesel lever opp til kravene i "Statoil Performance Standard", SPS, og inneholder bl.a. en additivpakke som reduserer skumning ved opptanking, beskytter brennstoffsystemets deler mot korrosjon og forlenger brennstoffets holdbarhet ved lagring. Additivet forhindrer dannelsen av avleiring på ventiler og dyser i motoren og kan til en hvis grad fjerne eksisterende avleiringer i motorer som ikke tidligere har kjørt med Statoils Diesel.  så da så.

Og så må en huske på forskjellen på sommer og vinter  Diesel.

Moralen er kjør på Grønt. den uten bio.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hulda skrev for 18 timer siden:

Javel, godt å høre. I fjor var jeg i Gilleleje og Strandby. Der informerte havnebetjeningen at de solgte miljødiesel med biotilsetning. Akkurat i dette tilfellet velger jeg å feste lit til selger. I Gilleleje spurte jeg om fiskerene kjøpte den dieselen. "Sådann skid, nej". Likeledes i Tyskland selges det kun biodiesel til lystfartøy. Egentlig, det spiller vel mindre rolle. Biler kjører på bio uten de store problemene. Litt mindre futt, ellers greit.

Fiskebåter bruker avgiftsfri fiskeri diesel i Danmark. Mener fargen er rød nå. Men var uten farge når jeg bodde hjemme i Danmark for mange år siden. Da brukte vi alle fiskeri diesel hehe Er ganske stor forskjell i pris på denne å vanlig diesel til privat bruk, så er nok fremdeles en goe del som gir faen å bruker den avgiftsfrie ja. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Clasg skrev 1 time siden:

Det er sikkert Shell's GTL diesel (Gas To Liquids) som I har tanket. Det fåes en del steder i DK efterhånden. Jeg har selv prøvet det, og det lever fuldt ud op til forventningerne (ingen lugt og meget mindre røg ved opstart).

https://havneguide.dk/da/nyheder/flere-havne-med-nyt-braendstof-0

Stemmer - GTL var det. Den skulle være mer miljøvennlig pga renere forbrenning. Men den er godt blandet med testen av suppen på tanken. Vi merket (heldigvis?) ingen forskjell

seilfred skrev for 12 timer siden:

GTL virker spennende. Er der noen ulemper?

Det vil tiden vise.

Var det ikke Shell Formula  på 80-tallet som skulle  være et superprodukt, men , men. 

Ellers skal  diesel kvaliteten være lik i EU.

Ville holdt meg til marine diesel for den skal være uten bio.

Det er bare en ting en bør holde seg unna og det er å fylle på små sommeråpne  anlegg.

Fyll der fiskebåtene fyller.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...