TrueStig Startet 2.August.2019 Del på Facebook Startet 2.August.2019 Hei, jeg har en gammel Hansvik 18 med Bennett trimplan. Nå har styrbord trimplan hengt seg opp i nedre stilling og vandrer kun mellom 80 og 100 prosent. Trimplanindikatoren blinker gult helt tiden. Regner med det betyr at den ikke får signal eller at den får feil signal fra sylinderen. Jeg kjøpte båten brukt men i papirene står det at trimplan ble montert i 2005 så de har fungert i 14 år. Hendelsesforløp: I forbindelse med testing av marsjfart ble trimplanene kjørt ned til 100 prosent i en liten periode. Etterpå ville ingen av dem opp. Etter noen hundre meter i litt skarp sjø løsnet babord trimplan og fungerer nå helt fint. Er det noen der ute som har opplevd noe lignende eller har en mistanke om hva som kan ha gått galt? Så lenge det ene trimplanet fungerer så har det vel mest sannsynlig skjedd noe galt inni styrbord sylinder? mvh Stig Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 (redigert) Hjelper det om du løfter trimplanet med hånden samtidig som trim kjøres opp (av en annen)? Redigert 2.August.2019 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
TrueStig Svart 2.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2019 Takker for svar! Det er dessverre umulig å rikke trimplanen. Tror jeg har prøvd alt av "fysiske" tiltak. Jeg kan trykke den ned til 100 prosent, men på vei opp igjen treffer den "veggen" på 80 prosent. Det kjennes likt ut på babord side, men der kan jeg trykke den ned fra 0 til 100 prosent. Leste i en tråd fra 2005 at det ligger en kraftig fjær inni sylinderen som drar den tilbake til null. Jeg har også prøvd å koble fra hydraulikkslangen som går fra pumpen. Tenkte at det var oljen som hindret sylinderen i å gå tilbake. Da dette ikke hjalp fikk jeg mistanke om at det må ha skjedd noe inni sylinderen. Er det et tannstag som indikerer posisjonen til sylinderen? Kabelen som går fra sylinderen til trimindikatoren har tre ledere men hvordan leser den posisjonen til sylinderen? Det mest forvirrende er at pumpen ikke kan kjøre trimplan opp og ned (olje inn og olje ut) samtidig som at den elektroniske trimindikatoren tydeligvis venter på signal (blinker gult). Virker nesten som en dobbeltfeil. mvh Stig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.