Jump to content

Baugpropell QL BP450 skyver ikke. Propellmotoren går rundt

NilsPils

Recommended Posts

Jeg fikk problemer da jeg skulle bakke inn i båsen i kveld. Null skyv fra baugpropellen mens jeg hørte baugpropellmotoren ruse.

Heldigvis var det brukbar badetemperatur, så jeg sjekket at begge proellene var på plass. De lot seg lett rotere for hånd.

Jeg regner med (håper) at det dreier seg om en brytepinne som er røket, men jeg finner ikke noen slik i manualen eller på tegninger jeg har.
 QL BP 450 er en Volvo Penta modell som har utgått. Den har 2 stk kontraroterende propeller, så en brytepinne mått i tilfelle sitte på drivakselen fra motoren.

Noen som vet?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Bitteliten skrev 31 minutter siden:

Takker så mye. Jeg har den fra før, men greier ikke å finne noen brytepinne overlastsikring på den skissen. I og med at begge propellen lar seg rotere lett for hånd regner jeg med at det må være en felles kobling på motorakselen som har sviktet(?). Jeg får begynne fra innsiden med å grave ut motoren i morgen . . . .

Er ikke nr. 23 på bilde brytepinne?

Ser jo at det finnes 4 stk av dei.

Kan det være en teori at ein har brutt og så har neste og brutt siden den då må ta heile lasten?

Men kan godt være lettest å begynne inni og løsne motoren å se der?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Bergsholmen skrev 20 minutter siden:

Er ikke nr. 23 på bilde brytepinne?

Ser jo at det finnes 4 stk av dei.

Kan det være en teori at ein har brutt og så har neste og brutt siden den då må ta heile lasten?

Men kan godt være lettest å begynne inni og løsne motoren å se der?

Har tenkt det samme, men synes det er litt usannsynlig at begge pinnene har gått samtidig. Det kan jo også være at den ene har gått før den andre, og at jeg ikke har lagt merke til at jeg har hatt dårlig skyvv i det siste . .

Men dette lar seg jo lett sjekke fra vannsiden. Jeg hopper i vannet i morgen igjen og sjekker om propellene kan roteres for hånd uavhengig av hverandre Da vil jo saken være klar. Jeg glemte det da jeg sjekket i kveld. Dersom det er tilfelle, blir det å gå uten baugpropell resten av sesongen . .

Her er dagens oppdatering. Var under båten igjen. Heldigvis er det bra badetemperatur, men det satt en brennmanet i baugpropelltunnelen, og jeg stakk hånda rett inn i den . .

Begge propellene kan roteres uavhengig av hverandre. Desverre tror jeg nå at det er en svært dårlig nyhet. Etter diverse søk på nettet, blant annet på gamle tråder på bp, ser det ut til at QL-thrusterene har hatt et problem med moste tannhjul. Når jeg dreier på propellen for hånd kjennes det ut som noe følger med og at det kommer en litt skurrende lyd. Tannhjulshavari er derfor hovedteorien min nå.

QL-propellen var opprinnelig VolvoPenta, ble overtatt av Engbo som igjen gikk til Sleipner for et par år siden. Je hgar sendt forspørsel til Sleipner, men tviler sterkt på at det fremdeles finnes reservdeler til min thruster.

Hovedproblemet er i tilfelle at QL BP450 er for 132mm tunnel, som ikke er vanlig. Det kan bety at jeg også må inn med ny tunnel hvis jeg må ha ny baugpropell . . . . :nonod:

Redigert av NilsPils (see edit history)

NilsPils skrev 34 minutter siden:

Hovedproblemet er i tilfelle at QL BP450 er for 132mm tunnel, som ikke er vanlig. Det kan bety at jeg også må inn med ny tunnel hvis jeg må ha ny baugpropell . . . . :nonod:

Ikke ta sorgene på forskudd.

Du kan sette inn en Sleipner thruster beregnet for 140mm tunnel og slipe ned propeller, det har blitt gjordt av flere.

Men først bør du sjekke rørsplinten på hovedakslingen. Denne tråden beskriver dette bra:

Mix skrev 29 minutter siden:

Du kan sette inn en Sleipner thruster beregnet for 140mm tunnel og slipe ned propeller, det har blitt gjordt av flere.

Men først bør du sjekke rørsplinten på hovedakslingen. Denne tråden beskriver dette bra:

Når begge propellene kan dreies uavhengig av hverandre er det neppe bare splint på hovedakselen som har røket. Men en thruster for 140 mm tunnel høres ikke dumt ut. Da ville jeg også vurdert å lage tunnelen med magebelte, dvs. sette inn en Ø140 mm på midten. Denne baugpropellen har kontraroterende propellere. Det gir stor stort skyv i forhold til diameteren. Ønsker ikke å miste kraft ved en modifikasjon, heller øke . .

Bitteliten skrev 40 minutter siden:

Finnes ikke noen som eventuelt kan maskinere ut nye deler da? 

Kan vel bli en utfordring å få laget riktige tannhjul . . Men verden er stor og det finnes muligens reservedeler der ute. Sjekker rundt etter hvert, men begynner med Sleipner. Regner med at de må vite noe.

Og så må jeg demontere fra motorsiden og sjekke hva som har skjedd. Spørsmålet er da om jeg skal ta det nå mens båten ligger på vannet eller vente til senere etter opptak. Båten skal på land i vinter uansett. Kan hende jeg dropper hummersesongen og tar litt tideligere opp enn først planlagt.

Mix skrev 21 minutter siden:

Hvis rørsplinten ryker på hovedaksel kan drevet på propellaksel miste inngrepet. Men du gjør som du selv vil.

Jeg ser hva du mener. Mulig du har rett, men da må det drevet ha plass til å bli skjøvet oppover og forbli ute av inngrep når jeg beveger propellene.  Det er lov til å håpe. Det var dessuten rart at jeg ikke hørte noen ulyder før jeg bare hørte motoren ruse. Det skulle vel ikke være typisk for moste tenner . . .?

Uansett må jeg demontere fra innsiden for å sjekke. Jeg starter ikke med det nå. Må nok hjem og hente mer verktøy og gjøre en del andre ting først.

Takker for alle innspill så langt. Kommer med info når jeg vet mer.

Mix skrev On 3.8.2019 at 13.12:

Etter å ha sjekket videre og lest gjennom tråden som Mix referer til (takker for den!) har jeg kommet til at splinten som holder kronhjulet fremdeles er en het kandidat. Men jeg kan ikke komme til å sjekke videre uansett før båten kommer på land i oktober. Og da må hele innmaten ut uansett, både fra innsiden og fra vannsiden. Den splinten er ikke ment som noen vanlig brytepinne som skal kunne skiftes med båt på vannet . . .

Jeg har allerede fått respons fra Sleipner. De sier at det er VolvPenta som fremdeles har ettermarkedet for QL. Har ikke funnet noen måte å komme i kontakt med VP på. Sleipner tilbyr som alternativ å sette inn en Sleipner baugpropell beregnet for 125mm tunnel. Det er ikke så fristende, da jeg i til felle mister mye skyvkraft. Derfor høres alternativet med modifisert Ø140 mm propell mer fristende ut. Da må jeg også forskyve huset litt så det kommer i senter, men ser ikke noe stort problem med det.

Så da roer jeg meg ned og trener på manøvrering uten baugpropell så lenge. Kommer tilbake med melding når jeg har fått ut delene i oktober. Det er bra man får hjelp på bp og kan være sin egen mekaniker . . . .

• 2 måneder senere...

Her er en oppdatering etter at båten er tatt på land og thrusteren demontert.

Det VAR den splinten . . !  Delene er rengjort og inspisert. Alt ser bra ut, også tannhjulene :thumbsup:. Akselen har fått et veldig grunt rundtgående spor der splinten satt. En del av splinten satt igjen i akselen, mens begge endene som satt i tannhjulet var borte. Jeg fant noen små metallspon i bunnen av gearhuset. Regner med at det var rester av splinten. Ellers var oljen grå og forurenset, sannsynligvis pga. slittasje på akselen. Jeg vet av erfaring at det skal veldig lite slittasje til for at oljen blir svart.

Delene er utrolig små i forhold til at de drives av en 3kW motor. Tannhjulet. et festet med en gjennomgåened Ø3mm spennstift av fjærstål på Ø8mm akseltapp. :eek:  Hjulet går med glidepassning inn på akselen. Som maskiningeniør er jeg sjokkert over en så lempfeldig festemetode. Unnskyldningen er tydeligvis at tannhjulet må festes til akselen fra innsiden, dvs. fra propellsiden. Tannhjulet på glidepasning vil alltid få små vibrasjoner som etter hvert gir fretting eller utmatning. I dette tilfellet gikk det tydeligvis mest ut over spennstiften.

Jeg ville helst konstruert om festemetoden, men plassen tillater ingen ny god løsning så langt jeg kan se. Jeg vil derfor montere igjen med ny spennstift. Men jeg vil også bruke egnet lim, for eksempel Biltemas lim for sylindrisk fastlåsing (https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/sylindrisk-fastlasing-2000032979)  for ekstra styrke, men ikke minst for å sikre en stum fobindelse. Det kan selvfølgelig vanskeliggjøre en senere eventuell demontering. Men jeg regner med at dersom det skulle bli aktuelt med demontering må det være fordi tannhjulet har løsnet igjen av seg selv. Men jeg tar også nøyaktig oppmåling av akselen for eventuelt å kunne lage en ny løsning dersom dette skulle gjenta seg.

Og så ville jeg gjerne hatt et par ord med han som har funnet ut at det er lurt å plassere en nippel for oljeinnføring rett under hodet på en av unbrakoskruene som fester motoren fra undersiden. Det resulterte i at jeg måtte lage en spesialnøkkel og ta hull i et skott for å komme til. Men jeg bruker platen om igjen og lager en pen demonterbar løsning med teaklister. Det blir arbeid i snekkerverkstedet mitt i Thailand i vinter. Det er kanskje samme personen som også syntes det var lurt å bruke en umbrakoskrue for oljeavtaping langt inne i tunnelen under gerhuset. Selvfølgelig var sporet for nøkkelen kompakt gjengrodd av primer og bunnstoff. Heldigvis fikk jeg den løs med en vannpumpetang etter en del strev. Her kommer det inn en vanlig syrefast skrue med sekskanhode. Noen skal på liv og død alltid bruke unbrakoskruer der det ikke er nødvendig . . . .

Som en bonus har junior og jeg bitt ganske gode på å manøvrere båten med spring i høst. Men å bakke inn i båsen i hjemmemarinaen uten baugpropell er komplett umulig med strøm og sidevind. Derfor har vi midlertidig fått buke en annen plass i høst.

IMG_7123.JPG

IMG_7130.JPG

IMG_7115.JPG

Mix skrev for 4 timer siden:

Tenkte nok det ja. Og du har rett. Konstruksjonen ligner rett og slett grisen...:thumbsdown:

Fint du tok jobben med å skru, mange gir opp og bare bytter. :thumbsup:

Takk for det.

Men her er det ikke så enkelt å bytte. Denne lages ikke mer. Det selges heller ikke reservedeler. Og tunneldiameteren Ø132mm er ikke standard. :nonod:

NilsPils skrev for 1 time siden:

Men her er det ikke så enkelt å bytte.

Dette har jeg omtalt i tidligere innlegg, se over. Det er ingen stor jobb å tilpasse en kompositt propeller beregnet for 140mm tunnel. Flere har valgt denne løsningen.

Mix skrev On 3.8.2019 at 13.12:

Men først bør du sjekke rørsplinten på hovedakslingen.

Mix skrev On 3.8.2019 at 15.31:

Hvis rørsplinten ryker på hovedaksel kan drevet på propellaksel miste inngrepet. Men du gjør som du selv vil.

Mix skrev 6 minutter siden:
Mix skrev On 3.8.2019 at 15.31:

NilsPils skrev On 5.8.2019 at 12.00:

Etter å ha sjekket videre og lest gjennom tråden som Mix referer til (takker for den!) har jeg kommet til at splinten som holder kronhjulet fremdeles er en het kandidat.

Ellers gjør jeg stort sett som jeg selv vil (med visse unntak når det gjelder kona) . . . . :smiley:

Mix skrev 22 minutter siden:

Det er ingen stor jobb å tilpasse en kompositt propeller beregnet for 140mm tunnel. Flere har valgt denne løsningen.

Når det gjelder propell for 140mm tunnel måtte jeg tatt av rundt 20 mm på diameteren for at den skal gå klar av tunnelbunnen fordi akselen kommer ut av senter på tunnelen. Ingen god løsning etter min mening. Da har Sleipner utviklet en litt bedre løsning for å erstatte AQ BP450. De tilbyr en thruster med 125 mm diameter med propellhus tilpasset Ø130. Men også med den ville jeg mistet merkbart med skyvkraft.

Mix skrev for 9 timer siden:

4mm pr. blad går utmerket å slipe vekk.

Min tunnel er Ø130 nøyaktig. Sliper jeg vekk 5 mm på radien har jeg en propell med Ø130 mm. Men den sitter da 5 mm under senter i tunnellen min. Da må jeg slipe vekk yteligere 5 mm for at den ikke skal berøre bunnen av tunnellen. Jeg har da en totalt skamfert propell på Ø 120 med 10 mm klaring på toppen. Jeg ville ikke gått for det. Da tror jeg mer på løsningen til Sleipner med en Ø125 propell i en Ø130 tunnel.

Mix skrev for 9 timer siden:

Jeg skjønner ikke helt hvorhen du vil med dette ?

Hvis du vil jeg skal unnskylde at jeg gav deg ett godt tips ang. splinten på akslingen så gjør jeg gjerne det.

Det var bare humoristisk ment som en kommentar til din " Men du gjør som du selv vil. "

Ellers referere jeg jo tideligere til innleggene dine med takk. Og takker igjen for all hjelp som jeg har satt stor pris på.

NilsPils skrev for 4 timer siden:

Min tunnel er Ø130 nøyaktig. Sliper jeg vekk 5 mm på radien har jeg en propell med Ø130 mm. Men den sitter da 5 mm under senter i tunnellen min.

Dette forutsetter selvfølgelig at man monterer nytt gearhus korrekt slik at nav på ny thruster sitter i senter og at innstøpt tunnel er rund  og fin. Har det bygget seg mange lag bunnstoff i tunnelen bør man slipe det ned og stoffe på nytt.

hanto1 skrev for 3 timer siden:

Direkte drevet ql har tålt 18år med hardkjør hos meg. Har byttet 2 brytepinner

Problemet her var at rørsplint på hovedaksling røk, da er det en helt annen jobb å fikse. Setter du jobben bort renner fort timene, sannsynligvis får du enkelt og greit beskjed om at gearhus er kaputt - bytt thruster, for nytt gearhus er ikke å oppdrive.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...