Jump to content

Hvilke klargjøringsritualer før leggetid?

landkrabbe_

Recommended Posts

Hvilke rutiner har dere for å klargjøre båten før en overnatting?

Jeg tenker nå mest på "inneklima" i båten.

Jeg selv setter på kalesjen før solen går ned. Deretter har jeg noen ganger tent noen lys med en liten åpning i kallesjen for utlufting. Andre ganger har jeg ventet til vi skal legge oss for så å fyre opp wallasen på full fres i 30 min.

Hva gjør dere?

Kommer an på været og temperaturen. Sånn som i kveld der det er en forholdsvis grei temperatur og oppholdsvær blir det å åpne et par luker før jeg kjører kveldsstellet (dass & tannpuss) og kryper under dyna. Regner det og er varmt har jeg lukene igjen og starter luftavfukteren ved landstrøm. Er det kjøligere, enten det er oppholds- eller regnvær skalker jeg alle lukene og fyrer opp pottebrenneren i salongen før jeg legger meg. Blir ikke påtrengende varme i lugaren når den brenner i salongen, men den avfukter lufta og holder grei temperatur til langt ut på høsten på laveste innstilling.

Guest Avmønstret#

Skal være ganske kjølig før jeg kjører avfukter om natta. Til vanlig er det åpen luke i forpigg, i lugarer og ut til cockpit, full gjennomtrekk i varmen. Om det er stille eller spesielt varmt roter jeg frem vindfangerne og monterer de over lukene. Ikke ofte det er så varmt, men deilig når det først er det. 

Har ikke opp kalesja om natta med mindre den var oppe når vil la oss, men pleier å ha spryhood oppe. 

---

Om det er surt og kaldt fyrer jeg parafinbrenneren (Taylors, pipe ut) i salongen med dørene åpne til lugarene så jeg får ut litt "gufs". Så lukkes dørene til lugarene og det luftes. 

Kjører aldri webasto osv om natta. Liker å ligge varmt under dyna i kaldt rom. 

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...