Jump to content

God og billig el-påhengsmotor til jolle som går på fjorden

Sjippsjeeb

Recommended Posts

Sønnen min vil ha motor igjen på jollen vår. Den er 14 fot lang og pleide å ha en 5hk påhengsmotor. Jeg vil ikke ha bråket og styret med bensinmotor igjen og da virker det fristende å gå for el-motor. Men når jeg googler er utvalget enormt, og det er ikke opplagt hvilke motorer som er godkjent for saltvann i mange av salgsoversiktene en gang...er det noen her som allerede har oversikt over markedet? Hvilke motorer er det naturlig å velge mellom for meg her? Ser at motor og batteri selges separat; går disse her på vanlig type "bilbatteri"?

Viktigste er vel at batteriene kan levere strømmen (A) som motoren trenger, dernest at kapasiteten (Ah) er stor nok for turene du vil ta.

Blybatterier (vanlige våte batterier) tåler ikke dyputlading. Så du bør vel ha en eller annen type alarm som lyder når batteriene kommer under en viss volt?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Minst styr får du nok med 4-takt bensinmotor med innebygget tank?.

For å planlegge opplegg med el-motor må du tenke på bruksområde, hvor langt du vil kjøre før lading osv.

Biltema oppgir ikke  stømforbruk for sine motorer, bare 80min driftstid med 75Ah batteri. Ta dette med en klype salt, da er batterier kanskje helt utladet. (Kjør ikke blybatterier lenger ned enn 50% før lading.)

- Klarer du deg med en sånn biltemamotor på 5-600w (?) eller 0,7 hk -ish?

- Har du strøm ved brygge for lading?

- Du må ha batterilader, fast montert i båten? Hvor raskt vil du lade? Det bestemmer hvor stor (og dyr) lader du trenger.

/MS

Vi har hatt elmotor på en Maritim-jolle (gummibåt, 277 cm lang), og vår erfaring gjorde at vi byttet til en 13 år gammel totakter på 5 hk. Nå går jolla så det suser.

Erfaringen vår kan oppsummeres slik:

1. Vår elmotor var ikke kraftig nok til å gi noe mer skyv enn at jeg kunne rodd raskere når det var mer enn to personer ombord. I motvind stod jolla omtrent stille.

2. Selv om selve motoren er lett og enkel å håndtere så veier batteriet ganske mye. Det ble derfor ikke noe enklere håndtering for oss som tar motoren av båten mellom hver tur.

3. Det er vanskeligere å få ladet batteriet enn det er å få fylt opp en bensintank når man beveger seg rundt på sjøen og ikke har landstrøm tilgjengelig hele tiden.

Derfor ga jeg elmotoren og batteriet til en speidertropp, som bruker den for å få ekstra skyv til sine fraktkanoer. De spenner to kanoer sammen og setter elmotoren imellom. Kanoene er så lettdrevne at motoren klarer å skyve disse like raskt som resten av speiderne klarer å padle sine kanoer, selv med 300 kg i fraktekanoene:

286F5900-23FB-4CD4-AF40-76904840D4B8.jpeg.c5815176588884826a01f4a9375d4c87.jpeg

Så det jeg sier er vel at det vil avhenge av hvor lettdrevet ditt båtskrog er, og hvor kraftig elmotoren er. Tungdrevet båt og svak motor vil bare gi irritasjon, og det dreper båtgleden.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Sjippsjeeb skrev On 3.8.2019 at 8.21:

Sønnen min vil ha motor igjen på jollen vår. Den er 14 fot lang og pleide å ha en 5hk påhengsmotor. J

Vis hele sitatet  

Da skal det vel litt til før han blir fornøyd med en billig el motor som går saaakte ?
Du blir heller neppe fornøyd med alt styret det er med å lade batteriet opp etter bruk.
Det nytter ikke å la batteriet stå med lite strøm på for å lade det opp neste gang det passer seg eller man har tilgang på 220V.*
Det må lades opp umidelbart hvis ikke svekkes batteriet for vær eneste time som går.
Nei kjøp deg heller en ny bensinmotor hvis du syntes det var mye styr med det gamle.

Redigert av pipe (see edit history)
  • 2 uker senere...

Takk for mange gode svar, særlig @Popeye70! Vi har sett oss om litegrann og innsett at vi ikke har lyst til å bruke veldig mye penger på dette, og ellers er vurderingen vår lik med det dere her sier: Det er ikke nok "futt" i en trollingmotor. Biltema sin sterkeste motor tilsvarer røfflig 0,2 hk (!), og da er vi fort opp i over 3000 kr inkl. batteri også. Det vil i praksis være ubrukelig. 12V er uaktuelt, og større batterier/motorer blir for dyre. Vi har ikke helt landet på noe alternativ heller, men en stor takk til dere som hjalp oss med å finne ut av dette! :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...