Sjippsjeeb Startet 3.August.2019 Link til dette innlegget Startet 3.August.2019 Sønnen min vil ha motor igjen på jollen vår. Den er 14 fot lang og pleide å ha en 5hk påhengsmotor. Jeg vil ikke ha bråket og styret med bensinmotor igjen og da virker det fristende å gå for el-motor. Men når jeg googler er utvalget enormt, og det er ikke opplagt hvilke motorer som er godkjent for saltvann i mange av salgsoversiktene en gang...er det noen her som allerede har oversikt over markedet? Hvilke motorer er det naturlig å velge mellom for meg her? Ser at motor og batteri selges separat; går disse her på vanlig type "bilbatteri"? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Biltema sine el-motorer er godkjent for saltvannsbruk. Der har du 5 års reklamasjon om noe skulle skje, og de er aldri vanskelig på returer/reklamasjon så lenge du tar vare på kvitteringen. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
krone Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Aquamot fra Telemark Trade AS koster litt men man må betale for kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjippsjeeb Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Artig med to, på sett og vis, svært forskjellige svar. :) Jeg har generelt ganske gode erfaringer med Biltema, så er positiv til forslaget. Hvordan er opplegget med batteriene da? 12V batteri har jo Biltema også, men jeg lurer på hvor "ferdigtenkt" deres løsninger er? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Viktigste er vel at batteriene kan levere strømmen (A) som motoren trenger, dernest at kapasiteten (Ah) er stor nok for turene du vil ta. Blybatterier (vanlige våte batterier) tåler ikke dyputlading. Så du bør vel ha en eller annen type alarm som lyder når batteriene kommer under en viss volt? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jonette Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Minst styr får du nok med 4-takt bensinmotor med innebygget tank?. For å planlegge opplegg med el-motor må du tenke på bruksområde, hvor langt du vil kjøre før lading osv. Biltema oppgir ikke stømforbruk for sine motorer, bare 80min driftstid med 75Ah batteri. Ta dette med en klype salt, da er batterier kanskje helt utladet. (Kjør ikke blybatterier lenger ned enn 50% før lading.) - Klarer du deg med en sånn biltemamotor på 5-600w (?) eller 0,7 hk -ish? - Har du strøm ved brygge for lading? - Du må ha batterilader, fast montert i båten? Hvor raskt vil du lade? Det bestemmer hvor stor (og dyr) lader du trenger. Sitér dette innlegget /MS Link to post
Popeye70 Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 (redigert) Vi har hatt elmotor på en Maritim-jolle (gummibåt, 277 cm lang), og vår erfaring gjorde at vi byttet til en 13 år gammel totakter på 5 hk. Nå går jolla så det suser. Erfaringen vår kan oppsummeres slik: 1. Vår elmotor var ikke kraftig nok til å gi noe mer skyv enn at jeg kunne rodd raskere når det var mer enn to personer ombord. I motvind stod jolla omtrent stille. 2. Selv om selve motoren er lett og enkel å håndtere så veier batteriet ganske mye. Det ble derfor ikke noe enklere håndtering for oss som tar motoren av båten mellom hver tur. 3. Det er vanskeligere å få ladet batteriet enn det er å få fylt opp en bensintank når man beveger seg rundt på sjøen og ikke har landstrøm tilgjengelig hele tiden. Derfor ga jeg elmotoren og batteriet til en speidertropp, som bruker den for å få ekstra skyv til sine fraktkanoer. De spenner to kanoer sammen og setter elmotoren imellom. Kanoene er så lettdrevne at motoren klarer å skyve disse like raskt som resten av speiderne klarer å padle sine kanoer, selv med 300 kg i fraktekanoene: Så det jeg sier er vel at det vil avhenge av hvor lettdrevet ditt båtskrog er, og hvor kraftig elmotoren er. Tungdrevet båt og svak motor vil bare gi irritasjon, og det dreper båtgleden. Redigert 4.August.2019 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
pipe Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 (redigert) Sjippsjeeb skrev On 3.8.2019 at 8.21: Sønnen min vil ha motor igjen på jollen vår. Den er 14 fot lang og pleide å ha en 5hk påhengsmotor. J Vis hele sitatet Da skal det vel litt til før han blir fornøyd med en billig el motor som går saaakte ? Du blir heller neppe fornøyd med alt styret det er med å lade batteriet opp etter bruk. Det nytter ikke å la batteriet stå med lite strøm på for å lade det opp neste gang det passer seg eller man har tilgang på 220V.* Det må lades opp umidelbart hvis ikke svekkes batteriet for vær eneste time som går. Nei kjøp deg heller en ny bensinmotor hvis du syntes det var mye styr med det gamle. Redigert 4.August.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Billig og god finnes vel ikke for det du ønsker deg. Torqeedo https://www.torqeedo.com/en leverer noe som vil fungere. Men billig er det ikke. Men det er enklere og billigere med en liten 4-takter. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Guest Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Minnkota og motorguide er jo staselige saker Sitér dette innlegget Link to post
Sjippsjeeb Svart 14.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Takk for mange gode svar, særlig @Popeye70! Vi har sett oss om litegrann og innsett at vi ikke har lyst til å bruke veldig mye penger på dette, og ellers er vurderingen vår lik med det dere her sier: Det er ikke nok "futt" i en trollingmotor. Biltema sin sterkeste motor tilsvarer røfflig 0,2 hk (!), og da er vi fort opp i over 3000 kr inkl. batteri også. Det vil i praksis være ubrukelig. 12V er uaktuelt, og større batterier/motorer blir for dyre. Vi har ikke helt landet på noe alternativ heller, men en stor takk til dere som hjalp oss med å finne ut av dette! :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.