.thumb.jpg.6b6eb8f6ebaba564c49084e34f5fd9b6.jpg)
HiWard
Jeg har ikke erfaring med noen av båtene du nevner, men som båteier på første sesongen kan jeg dele noen generelle betrakninger.
1. Med planende skrog i den størrelsen du legger opp til, skal det som regel ikke store bølger til før båten blir ganske livlig. Sjø inn på skrått forfra er det jeg liker dårligst, særlig om det blåser litt i tillegg. Da kastes det sjø over båten, slik du selv har erfart.
2. Om du ønsker at familien skal være med og samtidig øke sjansen for at de blir med en gang til, skaff en båt med vindskjerm i hele båtens bredde. Da vil nevnte sjø fra punkt 1 treffe vindskjermen og ikke kone/barn/hund. Det er også som regel kurant å få opp kalesjen med en slik vindskjerm og det vil føles ganske romslig.
Vi har en bowrider på 18 fot og den oppleves som akkurat passe stor for en familie på fire. Vi kan tilbringe hele dagen i båt med bading, mat, snacks og kald drikke. Det er mer tumleplass enn i en daycruiser, selvsagt på bekostning av overnattingsmulighet (for 2). Den er også fin å fiske fra, det er bare å fjerne putene i baugen så kan du grise så mye du orker :) Vi har vært 8 stk i båten også, det går fint, men da skal man finne seg en holme når man skal bade og spise.
Lykke til med valg av båt, det er mye å sette seg inn i både før, under og etter kjøp, men det er jo litt av moroa. Lytt til erfaringer fra andre, vurder dem opp mot dine (familiens) ønsker og behov.