jotto Startet 3.August.2019 Link til dette innlegget Startet 3.August.2019 Låser dere fast båtene deres til brygga? Jeg har en 26-foter i havn med nattevakt. Jeg låser fast båten med wire og hengelås, men jeg er usikker på den faktiske nytten. Hvis noen har med utstyr for å tjuvkoble motoren og stikke av med båten eller kjører inn i havna med båt for å slepe den med seg, så har de kanskje en kraftig tang for å kutte wiren på noen sekunder. Jeg ser at de færreste i havna låser båten til brygga. Hvor ofte stjeles det faktisk båter fra en etablert havn? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Interessant spørsmål. Spørsmålet er også om forsikringsselskapet ditt krever at du låser båten eller ikke. Eneste negative med å låse den er en situasjon hvis f eks nabobåten brenner og folk på bryggen vil prøve å redde båten din båt ved å flytte på den...før du rekker frem. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Worry II Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 (redigert) Jeg har aldri låst mine. Greit ved brann, enten i min eller naboen. Vil noen ha båten din, så tar de den uansett. Låser strøm/tenning. Nå har jeg skyvedør, så låser den også. Har også låst fast påhenger og jolla til båten. Tviler på at forsikringen krever lås til brygga. Redigert 3.August.2019 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Forsikringa krever ikke det, men de fleste gir rabatt om den er det. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Vil de ha akkurat en bestemt båt, så tar de den uansett hvor gått den er sikret. Vil de bare ha en båt, så tar de en det er lite bryderi med å få i gang og løs fra brygge. Og da blir forhåpentligvis en fastlåst båt liggende. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mouche Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 jørn skrev 6 minutter siden: Forsikringa krever ikke det, men de fleste gir rabatt om den er det. Ingen av de selskapene jeg har hatt forsikring i gir rabatt ved låst båt så litt nysjerrig på hvilke selskaper du tenker på? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jørn Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Mouche skrev 1 minutt siden: Ingen av de selskapene jeg har hatt forsikring i gir rabatt ved låst båt så litt nysjerrig på hvilke selskaper du tenker på? Gjensidige :) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Nei. Hverken 26 foteren, 16 foteren eller 8 foteren. Jeg låser hverken båt fast i brygge, eller dører i båten (til kabinene). 16 foteren ligger ute året rundt (vanligvis, ikke i år). Eneste jeg har opplevd med den er at en dag jeg skulle fiske så manglet bensintanken. Var en gammel rusten tank. Fikk tak i "ny" Yamaha plasttank 2 timer etterpå. Var en oppgradering. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Worry II Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 jørn skrev 27 minutter siden: Forsikringa krever ikke det, men de fleste gir rabatt om den er det. Nei det tror jeg ikke noe på. Det må være i deres interesse om det er mulig å flytte på den eller ikke. Vi snakker om å låse fast i brygga.. Det må da være bedre å sikre båten på annet vis. Mulig annerledes om du har båten i en jollehavn eller bøye. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 3.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Takk for innspill alle sammen. Jeg har ikke tenkt over brann-aspektet. Det er jo et godt argument for å IKKE låse båten. Forsikringen min i If har ingen rabatt eller forbehold om låsing, men det er litt lavere premie for bevoktet havn. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 jørn skrev for 1 time siden: Jo, grei nok den, men hvilken rabatt får man ved å krysse av for låst med kjetting når man allerede har krysset av for organisert vaktordning i permanent havn og/eller båt/motor merket med securmark? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lingefan Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 jotto skrev for 1 time siden: Takk for innspill alle sammen. Jeg har ikke tenkt over brann-aspektet. Det er jo et godt argument for å IKKE låse båten. Forsikringen min i If har ingen rabatt eller forbehold om låsing, men det er litt lavere premie for bevoktet havn. Nå har vel brannvesenet utstyr og mulighet til å klippe en vaier for å unngå spredning av brann, men det tar nok unødvendig ekstra tid i et sånt sjeldent tilfelle. men hvis samtlige 40 båter på en flytebrygge er hjemme i havn og alle ligger låst, og en på midten begynner å brenne i sterk vind kan det fort være skikkelig ille. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
HiWard Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Jeg låser min med wire og hengelås. Lett å klippe ja, men om noen skulle finne på å løsne fortøyningene for moro skyld så holder hvertfall wiren til noen får gitt meg beskjed (håper jeg da). Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Låser ingenting utover nedgangen til cockpit som må låses for å stå lukket. Har aldri blitt frastjelt noe. Om det blir ett problem må jeg bytte havn eller slutte med båt, orker ikke rett og slett ikke å drive med noe hvis tyverier blir ett problem, vil ikke ha et sånt liv, da gjør jeg noe annet :-) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Pinkvin skrev 2 minutter siden: Låser ingenting utover nedgangen til cockpit som må låses for å stå lukket. Har aldri blitt frastjelt noe. Om det blir ett problem må jeg bytte havn eller slutte med båt, orker ikke rett og slett ikke å drive med noe hvis tyverier blir ett problem, vil ikke ha et sånt liv, da gjør jeg noe annet :-) Du må ikke la tjuvpakk bestemme hva du skal drive med Pinkvin! Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 HiWard skrev 3 minutter siden: Du må ikke la tjuvpakk bestemme hva du skal drive med Pinkvin! Jo, helt klart. Er vokst opp i ett miljø uten tyverier, har latt egne unger gjøre det samme. Om jeg har noe ett sted hvor tyverier er noe som gjentar seg så har jeg det på feil sted, være seg båten eller hjemmet til familien min. Og tross alt, er ikke mange plasser i landet det er noe problem. Men samtidig helt enig, kan jo fort havne i en havn med låst port osv, men da mister hele greia "sjela" syns jeg. Noe av triveligste er å pusle på i båten så kommer folk ut på brygga for å ta seg et bad, eller noen står å fisker en fin sommerkveld. Forsvinner det så forsvinner mye av poenget for min del. Jeg hater "institusjonaliserte" plasser med adgangskort og masse kontrollsystemer for å stenge ute noen og slippe inn andre... jeg vil ikke være sånne steder "bare" for å kunne ha båt. Om alle båtplasser skulle bli sånn ville det være slutt for min del. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Pinkvin skrev 25 minutter siden: Jo, helt klart. Er vokst opp i ett miljø uten tyverier, har latt egne unger gjøre det samme. Om jeg har noe ett sted hvor tyverier er noe som gjentar seg så har jeg det på feil sted, være seg båten eller hjemmet til familien min. Og tross alt, er ikke mange plasser i landet det er noe problem. Men samtidig helt enig, kan jo fort havne i en havn med låst port osv, men da mister hele greia "sjela" syns jeg. Noe av triveligste er å pusle på i båten så kommer folk ut på brygga for å ta seg et bad, eller noen står å fisker en fin sommerkveld. Forsvinner det så forsvinner mye av poenget for min del. Jeg hater "institusjonaliserte" plasser med adgangskort og masse kontrollsystemer for å stenge ute noen og slippe inn andre... jeg vil ikke være sånne steder "bare" for å kunne ha båt. Om alle båtplasser skulle bli sånn ville det være slutt for min del. Jeg ser den altså! Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Furu Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Må jo ha den forsikrings rabatten livet ut og den samme låsen skal det lønne seg med den lille rabatten, når godkjente wirer og låser koster såpass mykje, brukte å låse min rib inntil ei bølge rykte av festet, ville ikke anbefalt det nei.. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Grand Banks jr Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Enig med @Pinkvin. Veldig koselig at folk bader fra brygga, eller soler seg og nyter livet der. Ofte er småbåthavnen vår et av de beste stedene å være. Ligger i le for de fleste vinder, men med mye sol. Varme gode brygger. Kan velge mellom treverk eller varm betong. Gode badestiger. Jeg setter pris på å komme til en ulåst brygge. Det er trivelig. - Der jeg hentet båten da jeg kjøpte den var det nettingdører, lås og kameraovervåking. Det virket lite trivelig. Har ikke hørt om tyveri hos oss. Ca 100 - 150 båter. Organisert nattevakt (vi har en natt hver per år). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
andersb Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Ingen krav til låsing, ref forsikring her, jeg låser ikke, jeg har flere aktive og passive sporingsenheter gjemt i diverse steder. wire/lås er bare noen sekunders jobb. Etter å ha hatt innbrudd i båt har jeg også sluttet låse luker og oppbevarings rom, tyvene gjør større skade, enn verdiene som er der. På generelt basis er jeg ekstremt lite glad i folk som ikke vet forskjell på mitt og ditt, og synes de kunne straffes vesentilig hardere. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Hvor lett er det å klippe en 12mm syerast wire da? Noe sier meg at det blir seigt og tidskrevende Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Trenger bare å klippe hengelåsen, da.. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Sist eg spurte forsikring sa de glem lås på motor og båt. Installer GPS det er rabatt på. Er ting låst fast blir bare mer ødelagt ved tyveri. Tjuvene får med seg det de vil uansett. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 DR_Nelson skrev 40 minutter siden: Hvor lett er det å klippe en 12mm syerast wire da? Noe sier meg at det blir seigt og tidskrevende Batteridrevet vinkelsipper tar alt av tyverisikring på sekunder Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.