Jump to content

Låse fast båten eller ei?

jotto

Recommended Posts

Låser dere fast båtene deres til brygga?

Jeg har en 26-foter i havn med nattevakt. Jeg låser fast båten med wire og hengelås, men jeg er usikker på den faktiske nytten. Hvis noen har med utstyr for å tjuvkoble motoren og stikke av med båten eller kjører inn i havna med båt for å slepe den med seg, så har de kanskje en kraftig tang for å kutte wiren på noen sekunder. Jeg ser at de færreste i havna låser båten til brygga.

Hvor ofte stjeles det faktisk båter fra en etablert havn?

Nei. Hverken 26 foteren, 16 foteren eller 8 foteren.

Jeg låser hverken båt fast i brygge, eller dører i båten (til kabinene). 

16 foteren ligger ute året rundt (vanligvis,  ikke i år). Eneste jeg har opplevd med den er at en dag jeg skulle fiske så manglet bensintanken. Var en gammel rusten tank. Fikk tak i "ny" Yamaha plasttank 2 timer etterpå. Var en oppgradering. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

jørn skrev 27 minutter siden:

Forsikringa krever ikke det, men de fleste gir rabatt om den er det.

Nei det tror jeg ikke noe på. Det må være i deres interesse om det er mulig å flytte på den eller ikke. Vi snakker om å låse fast i brygga.. Det må da være bedre å sikre båten på annet vis. Mulig annerledes om du har båten i en jollehavn eller bøye. 

jotto skrev for 1 time siden:

Takk for innspill alle sammen. Jeg har ikke tenkt over brann-aspektet. Det er jo et godt argument for å IKKE låse båten.

Forsikringen min i If har ingen rabatt eller forbehold om låsing, men det er litt lavere premie for bevoktet havn.

Nå har vel brannvesenet utstyr og  mulighet til å klippe en vaier for å unngå spredning av brann, men det tar nok unødvendig ekstra tid i et sånt sjeldent tilfelle.

men hvis samtlige 40 båter på en flytebrygge er hjemme i havn og alle ligger låst, og en på midten begynner å brenne i sterk vind kan det fort være skikkelig ille.

Lingefan

Guest Avmønstret#

Låser ingenting utover nedgangen til cockpit som må låses for å stå lukket. Har aldri blitt frastjelt noe. Om det blir ett problem må jeg bytte havn eller slutte med båt, orker ikke rett og slett ikke å drive med noe hvis tyverier blir ett problem, vil ikke ha et sånt liv, da gjør jeg noe annet :-)

Pinkvin skrev 2 minutter siden:

Låser ingenting utover nedgangen til cockpit som må låses for å stå lukket. Har aldri blitt frastjelt noe. Om det blir ett problem må jeg bytte havn eller slutte med båt, orker ikke rett og slett ikke å drive med noe hvis tyverier blir ett problem, vil ikke ha et sånt liv, da gjør jeg noe annet :-)

Du må ikke la tjuvpakk bestemme hva du skal drive med Pinkvin!

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Guest Avmønstret#
HiWard skrev 3 minutter siden:

Du må ikke la tjuvpakk bestemme hva du skal drive med Pinkvin!

Jo, helt klart. Er vokst opp i ett miljø uten tyverier, har latt egne unger gjøre det samme. Om jeg har noe ett sted hvor tyverier er noe som gjentar seg så har jeg det på feil sted, være seg båten eller hjemmet til familien min. Og tross alt, er ikke mange plasser i landet det er noe problem. 

Men samtidig helt enig, kan jo fort havne i en havn med låst port osv, men da mister hele greia "sjela" syns jeg. Noe av triveligste er å pusle på i båten så kommer folk ut på brygga for å ta seg et bad, eller noen står å fisker en fin sommerkveld. Forsvinner det så forsvinner mye av poenget for min del. Jeg hater "institusjonaliserte" plasser med adgangskort og masse kontrollsystemer for å stenge ute noen og slippe inn andre... jeg vil ikke være sånne steder "bare" for å kunne ha båt. Om alle båtplasser skulle bli sånn ville det være slutt for min del. 

Pinkvin skrev 25 minutter siden:

Jo, helt klart. Er vokst opp i ett miljø uten tyverier, har latt egne unger gjøre det samme. Om jeg har noe ett sted hvor tyverier er noe som gjentar seg så har jeg det på feil sted, være seg båten eller hjemmet til familien min. Og tross alt, er ikke mange plasser i landet det er noe problem. 

Men samtidig helt enig, kan jo fort havne i en havn med låst port osv, men da mister hele greia "sjela" syns jeg. Noe av triveligste er å pusle på i båten så kommer folk ut på brygga for å ta seg et bad, eller noen står å fisker en fin sommerkveld. Forsvinner det så forsvinner mye av poenget for min del. Jeg hater "institusjonaliserte" plasser med adgangskort og masse kontrollsystemer for å stenge ute noen og slippe inn andre... jeg vil ikke være sånne steder "bare" for å kunne ha båt. Om alle båtplasser skulle bli sånn ville det være slutt for min del. 

Jeg ser den altså!

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Enig med @Pinkvin. Veldig koselig at folk bader fra brygga, eller soler seg og nyter livet der. Ofte er småbåthavnen vår et av de beste stedene å være. Ligger i le for de fleste vinder, men med mye sol. Varme gode brygger. Kan velge mellom treverk eller varm betong. Gode badestiger. 

Jeg setter pris på å komme til en ulåst brygge. Det er trivelig.

- Der jeg hentet båten da jeg kjøpte den var det nettingdører, lås og kameraovervåking.  Det virket lite trivelig.

Har ikke hørt om tyveri hos oss. Ca 100 - 150 båter. Organisert nattevakt (vi har en natt hver per år). 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ingen krav til låsing, ref forsikring her, jeg låser ikke, jeg har flere aktive og passive sporingsenheter gjemt i diverse steder.

wire/lås er bare noen sekunders jobb.

Etter å ha hatt innbrudd i båt har jeg også sluttet låse luker og oppbevarings rom, tyvene gjør større skade, enn verdiene som er der.

På generelt basis er jeg ekstremt lite glad i folk som ikke vet forskjell på mitt og ditt, og synes de kunne straffes vesentilig hardere. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...