Jump to content

Råd ønskes om hvordan pusse opp understellet på førerstolen i båt.


Human

Recommended Posts

Ønsker du få sokkelen forkrommet igjen må du nesten levere den inn til et firma som driver med slikt, for eksempel Centrum Fornikling i Oslo. Det er også et par firma i Sverige som er gode på forkromming, men husker ikke navnet på disse i farta.

 

Hvis ikke ekte forkromming er aktuelt (og du ønsker et greit resultat) ville jeg ha demontert og levert inn sokkelen til blåsing og pulverlakkering. Resultatet blir av en annen verden i forhold til det menigmann klarer få til selv. Pulverlakk kommer i flere farger, også sølv metallic, de mest avanserte variantene blir tilnærmet som krom (litt blassere, men likevel nærme). Finishen aluminiumsfelger har er pulverlakk, overflaten blir sterk og motstandsdyktig. Enten kan du levere sokkelen inn til et lakkeringsfirma eller gjerne til et lokalt fengsel? Vet en del fengsler driver med dette på verkstedet, som en aktivitet/arbeid for de innsatte. En kamerat betalte 4-500kr for å få sandblåst og pulverlakkert fire felger i det lokale fenselet for 4-5 år siden, en annen 800kr for noen mer detaljerte felger.

 

Et annet alternativ er å få sokkelen foliert. I dag kan man få ganske god kromfinish med folie. Kjenner ikke til om du får tak i kromfolie til eget bruk eller om du må levere inn sokkelen, men firma som driver med foliering kan sikkert svare deg på det. Fordelen med folie er at (gjort skikkelig) blir resultatet veldig bra. Bakdelen er at folien er av plast og dermed tåler begrenset med slitasje (sko som gnikker inntil og lignende).

 

Siste alternativet er å gjøre det selv. Å få en kromlignende finish er særdeles vanskelig. Ja, det selges såkalt «kromlakk» hos flere forhandlere, men jeg har ennå ikke sett en eneste lakk som er i nærheten av å ligne ekte krom. Det blir sølv metallic, selv om gjerne lokket på sprayboksen er blank og fin. Kan sammenlignes med skuffelsen man får når man bestiller hamburger hos McDonalds og andre burgersjapper, bildet lyver og er ikke i nærheten av hva man da kunne forvente. I tillegg er enkomponent lakk sjeldent slitesterk nok til å tåle skognikking. Det finnes tokomponente polyuretanlakker/malinger som blir ganske slitesterke, men da må du skifte til «solid» farge, finnes ikke i lignende kromfinish.

 

Felles for enkomponent og tokomponent lakk/maling er at de krever grundig forarbeid for at resultatet skal bli bra. Alt av tidligere lakk må vekk, ideelt sett bør sokkelen slipes eller blåses ned til rent metall. Flatene jevnes ut hvis hakk og ujevnheter. Så påføres egnet grunning før lakk, for bedre vedheft og for å hindre begynnende korrosjon i metalloverflaten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...