Jump to content

Evinrude 35hk 2takt starter ikke. Feil på det elektriske.

Kusulf

Recommended Posts

Trenger hjelp fra noen som har bedre peiling enn meg på båtelektronikk, håper noen her er drevne på dette. Mistenker at et rele er brent eller at den nye tenningslåsen er koblet feil så jeg prøver å finne ut hvor jeg skal bruke multimeteret og hvilke målinger jeg vil ha. I alt vaset har det blitt koblet feil poler på batteriet også, kan det ha ødelagt noen komponenter?

Her er hele hendelsesforløpet :
Fattern ga meg en båt da han gikk til innkjøp av ny for ca. to uker siden. En hansen 16,5 fam med en Evinrude 35hk 2 takter med 3 sylindere. Fra 1988, tror vi. Da vi hentet båten startet den på første forsøk, men etter å ha hatt den på land i 3 dager for å vaske, male, ha på bunnsmørning osv har det blitt verre. Først virket det som om batteriet var tomt da det var klikkelyd i starteren men den dro ikke rundt. Så ble batteriet ladet opp og deretter prøvde på nytt og med et nytt batteri men uten hell. Da vi prøvde det nye batteriet var klikkelyden borte så jeg hadde en mistanke om at startmotoren var gåen, den ble testet på et verksted og viste seg å fungere. Så fant fattern ut at jeg hadde vridd tenningslåsen for langt i drittsinne og det ble bestilt ny og den ble byttet idag, en 6-pins låssylinder der du trykker for å bruke choken. Da jeg vridde om nøkkelen begynte det etterhvert å ryke og isolasjonen på ledningene til batteriet begynte å smelte og det viser seg at det blir full kortslutning når nøkkelen vris om samtidig som choken blir trykt inn.

Edit: la ved bilde av koblingsskjemaet som fulgte med den nye tenningslåsen. Eneste forskjellen på klemmene på den nye er at den klemma som er merket med "i" var merket med "a" på den gamle. 

1564866631513.jpg

Redigert av Kusulf
La til bilde av koblingsskjema på ny tenningslås. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...