Arne2
4 hours ago, Vdub said:Mobil er en falsk trygghet. Har selv opplevd å skulle bruke mobilen i åpen båt i litt rufsete vær med saltvann på hendene, det var heldigvis ikke i nødsituasjon for det var umulig å bruke touch skjermen før jeg var komt på land og hadde fått vasket og tørket skjermen og hendene.
Tja .. bruker mobilen i pent og ruskete vær hele tiden. Bruker ikke noen annen instrumentering enn kompass og mobiltelefon. (Med navigasjons og GPS apper.)
Man kunne jo også eventuelt hatt med en reservetelefon av gammel type med "knapper" der 120 lå som ferdig programmert nummer. Skal tro om "telefon av gammel type" finnes i vanntett utgave? Har i alle fall sett det i utlandet med "kjempebatteri" som varer ganske lenge.
Ellers er "nødstrøm" jo ingen dum ide. Kjøpte først et 230V strømaggregat, drevet av bensin, men angrer nå på det. Tar for mye plass og er for tungvint i bruk. Satte så inn to ekstra bilbatterier pluss at jeg kjøpte inn noen startkabler, som ikke stort sett ikke har noen annen funksjon en "nødstrøm". Tror det skal fungere helt OK.
Ellers veldig bra og utdypende informasjon i denne tråden, synes jeg.
Edit:
Denne er vanntett, og kan ha sim-kort fra både Telia og Telenor. 120 nummeret kan ligge ferdig programmert.
Mulig at det også finnes bedre modeller.
https://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/10100/cat-b35-4g-mobiltelefon