
Vingen300
Ser TS kanskje har gjort valget sitt, og må bare si at det VHF absolutt er til hjelp.
Hadde min første bruk for den, og RS, i sommer. Var på vei sørover ut av Egersund og ikke kommet veldig langt når motor døde, dette skjedde når det begynte å bli litt bølger med medfølgende slag. Fikk startet motor igjen men stoppet nesten med en gang igjen. Deretter ble alt dødt, alle instrumenter. Var såpass nærme land at istede for å bruke tid på å feilsøke så kalte jeg opp RS i Egersund på VHF via kanal 16. Har kun en håndholt og tror skøyta var nord for Egersund så ikke sikkert de hørte meg. Men etter 20-30 sekunder kalte kystradioen meg opp. Forklarte situasjonen, og posisjonen, og de skulle videreformidle til skøyta. Etter litt tid kom kystradioen tilbake med info om at skøyta kunne bruke litt tid før den framme. Informerte om jeg hadde noe tid før det var helt krise, og bekreftet at jeg hadde anker ombord som evt. kunne benyttes.
Legger ved sporet fra denne "turen".
Etter kort tid hørte jeg kystradioen kalle opp en seilbåt, og forklarte situasjonen å spørre om de kunne assistere frem til RS kom frem, seilbåten hadde antagelig AIS. Seilbåten forklarte at de allerede hadde hørt alt som ble sagt over VHF'en og hadde allerede kurs rett mot meg.
I sporet ser man hvor jeg fikk motor stans og begynte å drifte mot land. Seilbåten kommer til og jeg får slep.
Stor takk til dem!
Den lille "bøyen" på sporet tilbake til Egersund er hvor skøyta kom og overtar slepet, takk til dem også.
Alt gikk greit og løste seg. Viste seg at +12v ledning hadde hoppet av på tennings nøkkelen, antagelig i bølge slagene.
Så ja, VHF mener jeg absolutt er verdt investeringen.