Slagskibet Startet 8.September.2005 Del på Facebook Startet 8.September.2005 (redigert) Fra et medlem på baatplassen så mottok jeg et vedlegg om hørselhemmede båteiere som er gjengitt nedenfor med tillatelse fra ham. Det eneste som er redigert vekk er et navn og hjemsted på eieren av Nimbus 3000. Det finnes et firma i Bergen som bygger om motorsykler for de av oss med funksjonshemmninger og muskelsykdommer og det er veldig hyggelig syntes jeg at løsninger for hørselhemmede båteiere syntes å være på plass. Er det noen som vet om firma som finner løsninger for båteire med funksjonshemmninger og muskelsykdommer ? Etter å ha fartet litt rundt i båten med bare en brukbar arm en 6 ukers tid så oppdaget ihvertfall jeg at ting ble betydelig vanskeligere enn vanlig..... VHF for døve båteiere - Nå er Atle på plass Døve båteiere har nå en god mulighet til å skaffe seg en VHF med DSC-funksjon slik at vi kan ”rope på hjelp” ved hjelp av en knapp når vi er i knipe ute på sjøen. Men da må døve båteiere ta VHF sertifikat (begrenset) slik som jeg har gjort. Telenor Maritim Radio har godkjent døve båteiere til denne løsningen. Se nedenfor, en attest jeg fikk fra Sjøassistanse der jeg tok VHF kurset. Sjøassistanse har aldri tidligere gjort dette kurset for døve, så dette ble en god erfaring for oss alle. Jeg ville aldri fått VHF sertifikat om det ikke fantes en DSC-funksjon. DSC står for Digital Selective Calling som er en global protokoll som benytter kanal 70 til å sende og motta signaler. Hvis du skulle være så uheldig å befinne deg i en situasjon der du må foreta et slikt oppkall, er det siste du trenger ekstra vanskeligheter. Det eneste du trenger å gjøre er å trykke inn knappen på VHF apparatet (rød farge med deksel på). GPS posisjonen (VHF apparatet må kobles med en GPS) og tidsinformasjon blir sendt i en digital ”pakke” sammen med båtens Maritime Mobile Stasjon Identifikasjon (MMSI). MMSI er et nisifret tallkode som identifiserer båten din når du registrerer en radio med DSC. Meldingen vil komme frem til kystradiostasjoner og andre fartøyer som har DSC-funksjonen. På kyststasjoner vil det i tillegg komme en viktig informasjon som forteller at du er døv slik at de ikke eventuelt kan kommunisere videre med deg. De kommer med hjelp med en gang. Har du ”god tid” under uhellet så kan du velge bestemte meldinger som er forhåndsprogrammert i radioen som forteller i tillegg til alarmeringen hvilken nød det gjelder. Men over til den virkelige hverdagen; jeg har fortsatt problemer med å skaffe meg et VHF apparat med DSC som er ”tilpasset” døve pga at det må ha en egen utgang til ekstern blinkeanlegg som myndighetene krever. Det finnes to apparater så langt som jeg kjenner til i dag, som kan brukes, men prisen er mye høyere enn en vanlig modell. De koster mellom 13-15.000,- totalt med monteringsarbeid. Modellene heter Ray240E og Sailor RT4801. Se eksempel fra Westronic AS der jeg fikk ”spesialtilbud for døve” (se nederst) Har du tenkt å ta VHF sertifikat, ta gjerne med brevet nedenfor fra Sjøassistanse og vise frem. Hvis kursholderen er usikker, kan han/hun ta kontakt med Gunnar Larsen hos Sjøassistanse. Det finnes to ulike typer av dette kurset. Det ene er intensiv kurs og det andre er ordinær kurs. Jeg tok ”et privat intensivt kurs” med en tolk, og det gikk veldig bra. Jeg vil anbefale sterk om å arrangere dette private kurset enten du er alene eller om dere døve samles flere i en gruppe. Ellers så er det opplysninger på http://www.sjoassistanse.com/ der du kan kikke innom. Det er også demo VHF eksamen på denne linken der du kan prøve og leke deg frem. Med vennlig hilsen XXXXXXXXXX,XXXXX Eier av Nimbus 3000 VHF Intensivkurs Her ser dere bildet av oss like etter selve VHF eksamenen XXXX XXXXXXXXX, Gunnar Larsen fra Sjøassistanse og tolken Anne Elin Wergeland. Tilbud fra Westronic AS, Bergen www.westronic.no Delenr. Type Beskrivelse Pris pr. stk. 80490110 C4901 SAILOR C4901 kr 2 610,00 VHF kontrollenhet og telefonhåndsett med DSC klasse D Internasjonal versjon 80480110 RT4801 SAILOR RT4801 kr 6 750,00 VHF radiotelefon, Simplex/Semi-duplex med DSC interface klasse D, driftspenning 12V DC, Internasjonal versjon. DIV-00030 Rele og blinklys som utløses ved innkommende nødmeldinger kr 1 500,00 og meldinger adressert til dette apparatet. Veiledende butikkpris SAMLET TILBUDSPRIS kr 10 860,00 ca 15.000,- Prisen er notert som levering fra leverandørens adresse (frakt kommer i tillegg) Leveringstid: 1-2 uker fra bestilling. Betaling: Kontant ved levering. Attest fra Sjøassistanse Ta en demo-test her hos Sjøassistanse.com Klikk på "VHF-Sertifikat" i venstre kolonne, deretter "Demo-eksamen". Mer om trådløs varsling hos GN Resound (kan søke om dekning via trygden) Kommentar fra Jon: En kjempemulighet for oss! Sikkerheten og tryggheten til sjøs er svært viktig, også for døve. Hvis flere døve båteiere går sammen og kjøper hvert sitt utstyr kan vi kanskje oppnå en enda lavere pris ? Trolig må man bestå VHF kurset først før man kan kjøpe utstyret. Vi kommer tilbake med mer info senere. Mvh Jon Forslag: Arrangere felles VHF-kurs til våren 2006 (april) i Vestfold? Annen varsel-løsning: DanAlert / Tactum trådløs varsling (fra GN Resound) som består av sender+vibrasjonsklokke som kan kobles til VHF-systemet. Redigert 8.September.2005 av thor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.September.2005 Del på Facebook Svart 8.September.2005 Hei, Synes det er en hyggelig historie og veldig trivelig å lese at folk med ett sånt handikap også er med på båtlivets gleder. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.September.2005 Del på Facebook Svart 8.September.2005 Mange takk for informasjonen, dette er av spesiell interesse for oss som driver med VHF-kursing! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Slagskibet Svart 8.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2005 Hørselhemmede har en ekstra plass i hjertet noen mennesker påstår jeg ikke har Poseidon Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 8.September.2005 Del på Facebook Svart 8.September.2005 Hei. Jeg er døv. Jeg venter ny type vhf kommer som hørselhemmed/døve kan bruker dem noen år siden da jeg har lest om fremtid ny type vhf. Det er akkurat som mobil da vi bruker mest sms idag da ca 7-8 år siden finnes ikke sms. Jeg har båten i 10 år nå. Ofte jeg kjørte båten nærmere mulig ved land enn lang bort når det er dårlig vær. Nå jeg vil gå vhf-kurs i høsten eller neste år. Mer trygg ha vhf enn uten. Mvh At-le (HURRA) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 8.September.2005 Del på Facebook Svart 8.September.2005 En kjempemulighet for oss! Sikkerheten og tryggheten til sjøs er svært viktig, også for døve. Hvis flere døve båteiere går sammen og kjøper hvert sitt utstyr kan vi kanskje oppnå en enda lavere pris ? <{POST_SNAPBACK}> Der er spørsmål om dersom man går sammen om å investere i utstyr, for å oppnå rimeligere pris. Til det er det bare å si at man skal ta kontakt med hjelpemiddelssentralen. De er til for å gjøre hverdagen enklere for dem med funksjonshemming, også utover standardisert utstyr. Der finnes skjema som utfylles som søknad til dette. Mange takk for informasjonen, dette er av spesiell interesse for oss som driver med VHF-kursing! <{POST_SNAPBACK}> Enig med deg Poseidon, og hvis du kikker på det jeg skrev ovenfor, undersøker om korrektheten av dette, så kan du kanskje hjelpe personer med hørselshandicap med å opplyse om dette, slik at de føler mer sikkerhet på sjøen?? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 8.September.2005 Del på Facebook Svart 8.September.2005 At-le, du har fremragende "egenskaper" fremfor andre "vanlig hørende" i og med at du kjenner vibrasjoner i båten, dunk mot fjell m.m. som vanlig hørende ikke har. Mao er du bedre "skodd" for å ivareta sikkerhet i båt når det gjelder sjekking av motor, samt om du ligger godt fortøyd. Denne egenskapen kan mange misunne deg !! Det tipset jeg vil gi, er at jeg for et par tre år siden så en båt i Lillesand hvor der stadig blinket i en rød lampe på dashbord, ikke noe "typisk" varsellampe men dog. Nysgjerrig som jeg er så spurte jeg båt-eier som kunne fortelle at kona var døv. Det hun følte som "handicap" var om noen brukte hornet eller ropte høyt eller lignende (ved førtøyning). Hun hadde da lyd-sensor som var justerbar som igjen medførte blink i lampe. Denne indikerte da at enten noen tutet, ropte på henne eller andre "spesielle støyende" ting rundt henne. Denne lampen kunne også kobles mot vibrator i lommeformat. Kanskje dette kunne være noe for deg ? Hør da isåfall med hjelpemiddelssentralen om de kan hjelpe. Dette ekteparet hadde fått dette utstyr via dem. Thor : du etterlyser selskap innen hjelpemidler. I Grimstad var der for få år siden et firma som ble drevet av en med etternavn Rød elns. Han var såkalt oppfinner innen hjelpemidler for personer med diverse handicap. Kanskje du skulle undersøke der. Er der noen fra Grimstad/Arendal som kan hjelpe med navnet/firmanavn????????????? Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 8.September.2005 Del på Facebook Svart 8.September.2005 Hei. Se lese den. http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...82entry153482 Mv Atle Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.September.2005 Del på Facebook Svart 8.September.2005 (redigert) Hei. Jeg er døv. Jeg venter ny type vhf kommer som hørselhemmed/døve kan bruker dem noen år siden da jeg har lest om fremtid ny type vhf. Det er akkurat som mobil da vi bruker mest sms idag da ca 7-8 år siden finnes ikke sms. Jeg har båten i 10 år nå. Ofte jeg kjørte båten nærmere mulig ved land enn lang bort når det er dårlig vær. Nå jeg vil gå vhf-kurs i høsten eller neste år. Mer trygg ha vhf enn uten. Mvh At-le (HURRA) <{POST_SNAPBACK}> Hva som skjer på VHF siden kan kanskje Jo Erik i sjøasstanse meddele oss. Jeg mener å huske at den kanalplanendring som ble gjennomført i sommer var et ledd i digitalisering av VHF anlegget - bl.a. for at man skal kunne sende data over VHF systemet. Med en VHF med full DSC vil hørselshemmede og døve være mye tryggere på sjøen. Her legges båtens navn, mmsi nummer inn i apparatet samt at posisjon automatiks hentes fra en GPS. Er man i nød av ett eller annet slag trykker man på Distress knappen i 5 sekunder - så sendes en nødmelding med skipets navn, mmsi og posisjon automatisk ut. På min Simrad RS 82 kan jeg også velge hva slags nødmelding jeg vil sende ut - det kan f.eks være at jeg behøver medisinsk assistanse, eller at båten synker, eller noe annet. Ganske kjekt - men forhåpentligvis får man aldri brukt for dette. At-le: morro at du er aktiv i tråden her - det er bra med mangfold her på forumet - det skaper forståelse og engasjement HURRA Redigert 8.September.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 8.September.2005 Del på Facebook Svart 8.September.2005 Hei at-le! Regner med at du er medl i Hørselshemmedes Landsforbund. Har du tipset medlemsbladet "Din Hørsel" om dette? Må da være godt stoff! Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Poseidon Svart 8.September.2005 Del på Facebook Svart 8.September.2005 Hei at-le! Regner med at du er medl i Hørselshemmedes Landsforbund. Har du tipset medlemsbladet "Din Hørsel" om dette? Må da være godt stoff! <{POST_SNAPBACK}> Jeg vet tilfeldigvis at det finnes noen hørselshemmede båtbrukere her i Stavangerområdet; rent statistisk kunne det være ganske mange. Hvis det skulle være interessant med et tilpasset VHF-kurs (eller båtførerkurs), så stiller jeg opp og bidrar etter beste evne. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
At-le Svart 8.September.2005 Del på Facebook Svart 8.September.2005 Hei Jeg er medlem i Norges døveforbund. pga jeg gikk døveskolen og yrkeskolen for døve. Har ikke medlem hørselhemmed forbund. Men de er jo likner hverandre pga opplysinger hjelpemiddel-trygde-mer...osv. Mvh At-le Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 9.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2005 Takk Perlen,skal prøve å finne ut av det. Etter å ha skadet armen så har jeg fått visse problemer med å betjene motorsykkelen på en ordentlig måte en stund. Fikk hjelp av dette Bergens firmaet som hadde en genialt enkel løsning for å avlaste armen under kjøring. Løsningen er så genial at den blir beholdt når armen er bra igjen Det har fått meg til å tenke litt på om ikke det finnes en Petter Smart et eller annet sted i landet som finner løsninger på problemer som mennesker med nedsatt funksjonsdyktighet må ha i båtlivet sitt. Statistisk så er det antagelig en del mennesker på baatplassen med forskjellige fysiske handicap går jeg utifra ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.September.2005 Del på Facebook Svart 9.September.2005 Hej! veldigt intressant läsning........ ännu en fördel med DSC o GMDSS det jag lurade på er; när man sänder ett Mayday mha DSC så går man ju över till telefoni ganska omgående! i Distress-meddelandet framgår MMSI , posisjon osv, men er det möjligt att oxo progamera in att vederbörande er döv/stum ? Jo-Eirik kansje kan dette?! (hann ikke lese hele tråden grundligt, kansje noen stellt spm tidigare?) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Herman Svart 9.September.2005 Del på Facebook Svart 9.September.2005 Statistisk så er det antagelig en del mennesker på baatplassen med forskjellige fysiske handicap går jeg utifra ? <{POST_SNAPBACK}> Joda, vi er her vi. Men det hindrer oss ikke i å krysse atlanteren på egen kjøl. (Avhengig av krykker pga en utslitt ankel, men i båten ligger de godt stuet bort. Problemene oppstår først når jeg skal i land) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
junern Svart 9.September.2005 Del på Facebook Svart 9.September.2005 (redigert) Er ingen kløpper på å finne ut hvordan man svarer på riktig innlegg tidligere i dag... Jeg er også døv, og man merker godt at det er flere døve/hørselshemmede (ulik grad av hørselstap) som følger med på baatplassen.. Giunga Din sier """när man sänder ett Mayday mha DSC så går man ju över till telefoni ganska omgående! i Distress-meddelandet framgår MMSI , posisjon osv, men er det möjligt att oxo progamera in att vederbörande er döv/stum ?""" Ja det er meningen at i MMSI skal det finnes opplysninger om båtens eier og at vedkommende er døv og ikke kan kommunisere på vanlig måte i tlf (VHF'en), så redningstjenesten/kyststasjonene er klar over det, og heller kommunisere via sms (hvis dekning) dersom også mobilnr er med i MMSI'en. Eneste vi nå venter på er å avklare med HMS tekniker som kan finne ut hvilken måte man kan koble utstyret til trådløs varsling (via en vibrator på armbåndsuret) eller en mottaker i lomma. I dag har mange døve/hørselshemmede slikt utstyr i hjemmet så det skulle vel ikke være noe problem i båt heller..... Gleder meg når alt er på plass til våren neste år som gir en sikrere og tryggere båttur for døve..... Junern.... Redigert 9.September.2005 av junern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 9.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2005 Joda, vi er her vi. Men det hindrer oss ikke i å krysse atlanteren på egen kjøl. (Avhengig av krykker pga en utslitt ankel, men i båten ligger de godt stuet bort. Problemene oppstår først når jeg skal i land) <{POST_SNAPBACK}> Flotte greier det ! Men kjenner du til noen firma som hjelper til med å finne løsninger på problemer folk måtte ha pga handicap? Selv er jeg imponert av hjelpsomheten på fjorden. Når folk blir spurt om de kan ta imot og fortøye er det ikke måte hvor mange som strømmer til for å hjelpe. Og når de gikk fra øya så ble jeg bestandig gjort oppmerksom på det slik at jeg kunne velge om jeg ville stikke av 5 minutter før dem eller om jeg klarte meg alene. Noen episoder var jo direkte festelige som poden som brølte ned i lugaren hvor det faderlige opphav sov middag om at det er mann her uten armer i en båt her som trenger hjelp Han kom rimelig kvikt på dekket for å se på et sånt syn Det var godt han ikke ringte Røde Kors båten. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.September.2005 Del på Facebook Svart 12.September.2005 Ja det er meningen at i MMSI skal det finnes opplysninger om båtens eier og at vedkommende er døv og ikke kan kommunisere på vanlig måte i tlf (VHF'en), så redningstjenesten/kyststasjonene er klar over det, og heller kommunisere via sms (hvis dekning) dersom også mobilnr er med i MMSI'en. Junern.... <{POST_SNAPBACK}> Hej Junern! Det er många som kritiserar det her med DSC o 'automatiska Maydays' men her er ju ett jättebra exempel på fördel........ Infon om döv/stum borde sendas med första Distress meldingen, det finns tillfellen då ett dsc-mayday bara uppfattas av andra båtar (ikke kystradiostasjon)......dessa har ju inte tillgang till hela MMSI-registret og kan se vilken båt det rör sig om! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.