Jump to content

Mercury Viking 10hk 2-takt - Giring fra styrekult

Landcrab

Recommended Posts

Fikk kjøpt(usett) en billig Mercury Viking 10hk 2-takt 2000-modell til jolla, men den har ikke blitt så pent behandlet og trenger litt tlc.

Mercury Viking skal kunne gire direkte fra styrekult. Ganske enkelt mekanisme hvor det går et lite stag fra gass-opplegget ned til gir-sjalteren.  Det fungerer helt fint å gire direkte på utvendig girvelger, men dette finurlige giropplegget fra styrekult fungerer dårlig.

Vet ikke hvordan jeg skal løse dette. Når jeg kobler på dette lille staget til koblingen i bildet under, så blir det for mye motstand til at det er mulig å gire fra gassopplegget. Det blir liksom litt for skarp vinkel til at hjulet klarer å dytte på staget. 

Kan noe justeres her?

79D9F250-DBC3-437D-A0C2-DBF8E3D46BC9.jpeg.f46969b557b01a34dbb7fbc442fb4710.jpeg

• 2 år senere...

Har samme motor på jollen min.

Den har virket upåklagelig i mange år helt til i fjor.

Da vridde håndtaket på kulten seg slik at den kom helt ut av stilling.

Fikk ikke noe til å stemme.

Måtte demontere hele mekanismen i kulten og justere utifra nøytral på motoren, da går sperren bort fra svinghjulet og den går an å starte.

Tror det er best å begynne der

Traale skrev for 23 timer siden:

Har samme motor på jollen min.

Den har virket upåklagelig i mange år helt til i fjor.

Da vridde håndtaket på kulten seg slik at den kom helt ut av stilling.

Fikk ikke noe til å stemme.

Måtte demontere hele mekanismen i kulten og justere utifra nøytral på motoren, da går sperren bort fra svinghjulet og den går an å starte.

Tror det er best å begynne der

Takk for dette. Ser ikke helt at det er samme problem, men skal prøve å justere med mekanismen i kulten frakoblet.

Har du også girsjalter på motorhuset?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...