Jump to content

Isolasjon på ledning til Dynamo 12V 70 Amp brant opp


Vard

Recommended Posts

Var i båten i dag for å prøve å fikse problemet med at turteller har sluttet å virke. Etter tips tok jeg systematisk av ledning for ledning og rengjorde festene.
Da jeg skulle starte motor igjen var det ingen lyd eller lys, men jeg så røykutvikling fra motorrom. Etter å ha tatt hovedsikring og luftet ut inspiserte jeg mulige skader.
Som dere ser av vedlagte bilder er isolasjonen fullstendig oppbrent på en av ledningene og jeg aner ikke hvorfor. Hadde derfor vært interessant å høre om noe av dere har en teori om hva som kan ha skjedd?
 

Dynamo 2.JPG

Dynamo 1.JPG

Link to post
On 8/4/2019 at 5:23 AM, Hulda said:

Du har laget deg en kortslutning mellom B+ og gods. Diodebroen har gått til forfedrene.

Hvorfor vil denne kortslutningen ødelegge diodebroen ?  Etter som jeg forstår, hadde ikke trådstarter start på motoren etter at ledningen ble kortsluttet, så det kan jo ikke ha vært høyere spenninger tilstede enn 12V.  Strømstyrken ser ut til å ha vært kraftig, men såvidt jeg kan bedømme har denne strømmen gått fra batteri, gjennom den smeltede ledningen, til gods ved B+ tilkoblingen og tilbake til batteriet. Den har mao ikke vært innom dynamoens "innmat". Eller er det noe jeg har misforstått ?

Link to post

Ren optisk fra bildet kan jeg ikke se hvordan kabelen kunne ha fått kontakt med gods / minus på veien,
bortsett av rett under kabelskoen som ikke er synlig.
Når isolasjonen brente så tett inn til dynamoen blir det nok lite tvil om hvilken vei strømmen gikk.
Det er bare rart at isolasjonen like ved B+ ikke er synlig smeltet.

TS skriver også "tok ut hovedsikringen".
Hvorfor gikk ikke den?
Eller er den for stor, eller t.o.m. på en annen krets?

Kanskje det ble glemt en fastnøkkel på B+ og som nå ligger under motoren?

Eller ble det forvekslet pluss og minus på batteriet, så litegranne, kanskje?
Det må bare lite til for å ta knekken av disse <35A diodene som sitter i den der dynamoen.

Uansett.
Ikke ulik Hulda ville også jeg finne og ordne problemene først, ikke minst for å unngå flere kortslutninger
som så kunne ødelegge enda mer og t.o.m. provosere havari med startbatteriet.

Men ulik Hulda ville jeg tar meg av dynamoen med en gang.
Når det fantes kortslutning så nærme på er dette alene en veldig god grunn
for å sende dynamoen til benk og oscilloskop (eller å undersøke på stedt) for å teste under last
når det dreier seg om annet enn noe landkjøretøy.

Kortslutninger i ladekretsen er alltid kritisk.
Hvorfor da å risikere noe for en slik enkelt og så billig oppgave.

:fishing:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

For meg så ser dette ut som en direkte kortslutning av startbatteri, via dynamo,  motorblokk, og tilbake til batteriets minuspol.

Altså en intern kortslutning i dynamoen.

TS skriver at han hadde "gått over" dynamoens koblinger før hendelsen. Kanskje har han vært uheldig og ødelagt dynamoens plusstilkobling slik at den nå berører godset internt i dynamoen?

Som Jørg skriver; Demonter dynamo fra motor å få den undersøkt av en proff. Sjekk samtidig startbatteriets minuskabel som er tilkoblet motorgodset en plass (en-polet system). Det kan være at også denne har hatt varmgang !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...