Vard Startet 4.August.2019 Link til dette innlegget Startet 4.August.2019 Var i båten i dag for å prøve å fikse problemet med at turteller har sluttet å virke. Etter tips tok jeg systematisk av ledning for ledning og rengjorde festene. Da jeg skulle starte motor igjen var det ingen lyd eller lys, men jeg så røykutvikling fra motorrom. Etter å ha tatt hovedsikring og luftet ut inspiserte jeg mulige skader. Som dere ser av vedlagte bilder er isolasjonen fullstendig oppbrent på en av ledningene og jeg aner ikke hvorfor. Hadde derfor vært interessant å høre om noe av dere har en teori om hva som kan ha skjedd? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Du har laget deg en kortslutning mellom B+ og gods. Diodebroen har gått til forfedrene. Sitér dette innlegget Link to post
Vard Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Det betyr ny dynamo og strømforsyning antar jeg da? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Det betyr ny ledning og ny diodebro. Noen hundringser, om du ikke har hatt uflaks. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Ikke alle råd er gode.....bare dyre........ Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Ole Opsahl Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Triconor har 100A dynamo til 2500 ink mva,om du har ett oppgraderingsbehov. Ser veldig tynn ut den ledninga fra B- forresten? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 On 8/4/2019 at 5:23 AM, Hulda said: Du har laget deg en kortslutning mellom B+ og gods. Diodebroen har gått til forfedrene. Hvorfor vil denne kortslutningen ødelegge diodebroen ? Etter som jeg forstår, hadde ikke trådstarter start på motoren etter at ledningen ble kortsluttet, så det kan jo ikke ha vært høyere spenninger tilstede enn 12V. Strømstyrken ser ut til å ha vært kraftig, men såvidt jeg kan bedømme har denne strømmen gått fra batteri, gjennom den smeltede ledningen, til gods ved B+ tilkoblingen og tilbake til batteriet. Den har mao ikke vært innom dynamoens "innmat". Eller er det noe jeg har misforstått ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Skift ledningen først, og se om det virker. Hvis ikke må du gå grundigere til verks. Men ny ledning må du jo ha uansett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Personlig hadde jeg fulgt følgende prosedyre: 1. Funnet grunnen til kortslutningen 2. Byttet ledninger. 3. Startet motor. 4. Ikke lading? Sjekk diodebro. OK nå? Det er ikke høy spenning som tar diodene. Det er forhold som omvendt polaritet, strømstyrke, etc. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Spot on, Hulda! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 (redigert) Ren optisk fra bildet kan jeg ikke se hvordan kabelen kunne ha fått kontakt med gods / minus på veien, bortsett av rett under kabelskoen som ikke er synlig. Når isolasjonen brente så tett inn til dynamoen blir det nok lite tvil om hvilken vei strømmen gikk. Det er bare rart at isolasjonen like ved B+ ikke er synlig smeltet. TS skriver også "tok ut hovedsikringen". Hvorfor gikk ikke den? Eller er den for stor, eller t.o.m. på en annen krets? Kanskje det ble glemt en fastnøkkel på B+ og som nå ligger under motoren? Eller ble det forvekslet pluss og minus på batteriet, så litegranne, kanskje? Det må bare lite til for å ta knekken av disse <35A diodene som sitter i den der dynamoen. Uansett. Ikke ulik Hulda ville også jeg finne og ordne problemene først, ikke minst for å unngå flere kortslutninger som så kunne ødelegge enda mer og t.o.m. provosere havari med startbatteriet. Men ulik Hulda ville jeg tar meg av dynamoen med en gang. Når det fantes kortslutning så nærme på er dette alene en veldig god grunn for å sende dynamoen til benk og oscilloskop (eller å undersøke på stedt) for å teste under last når det dreier seg om annet enn noe landkjøretøy. Kortslutninger i ladekretsen er alltid kritisk. Hvorfor da å risikere noe for en slik enkelt og så billig oppgave. Jørg Redigert 9.August.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
mateco Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 For meg så ser dette ut som en direkte kortslutning av startbatteri, via dynamo, motorblokk, og tilbake til batteriets minuspol. Altså en intern kortslutning i dynamoen. TS skriver at han hadde "gått over" dynamoens koblinger før hendelsen. Kanskje har han vært uheldig og ødelagt dynamoens plusstilkobling slik at den nå berører godset internt i dynamoen? Som Jørg skriver; Demonter dynamo fra motor å få den undersøkt av en proff. Sjekk samtidig startbatteriets minuskabel som er tilkoblet motorgodset en plass (en-polet system). Det kan være at også denne har hatt varmgang ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.