
Joerg Becker
Ren optisk fra bildet kan jeg ikke se hvordan kabelen kunne ha fått kontakt med gods / minus på veien,
bortsett av rett under kabelskoen som ikke er synlig.
Når isolasjonen brente så tett inn til dynamoen blir det nok lite tvil om hvilken vei strømmen gikk.
Det er bare rart at isolasjonen like ved B+ ikke er synlig smeltet.
TS skriver også "tok ut hovedsikringen".
Hvorfor gikk ikke den?
Eller er den for stor, eller t.o.m. på en annen krets?
Kanskje det ble glemt en fastnøkkel på B+ og som nå ligger under motoren?
Eller ble det forvekslet pluss og minus på batteriet, så litegranne, kanskje?
Det må bare lite til for å ta knekken av disse <35A diodene som sitter i den der dynamoen.
Uansett.
Ikke ulik Hulda ville også jeg finne og ordne problemene først, ikke minst for å unngå flere kortslutninger
som så kunne ødelegge enda mer og t.o.m. provosere havari med startbatteriet.
Men ulik Hulda ville jeg tar meg av dynamoen med en gang.
Når det fantes kortslutning så nærme på er dette alene en veldig god grunn
for å sende dynamoen til benk og oscilloskop (eller å undersøke på stedt) for å teste under last
når det dreier seg om annet enn noe landkjøretøy.
Kortslutninger i ladekretsen er alltid kritisk.
Hvorfor da å risikere noe for en slik enkelt og så billig oppgave.
Jørg