Arne2 Startet 4.August.2019 Link til dette innlegget Startet 4.August.2019 (redigert) Hei! Pr dato så har jeg ikke noe annet enn et 10 kg "paraplyanker" og det fungerer jo ikke så spesielt bra, i alle fall ikke på sandbunn. Jeg har forsøkt å følge med på dette forumet for å finne ut hva som kan være "det optimale valg" av anker for min seilbåt. Foreløpig konklusjon det er at det kanskje kan dreie seg om en 15 kg "Bruce kopi". Kan dette være rett? Jeg har ikke noen ankervinsj av noe slag, slik at det må kunne dras opp med "håndmakt". https://www.maritim.no/m-anker Er dette et optimalt valg mht pris, praktiske hensyn (jeg må jo klare å dra det opp), og sikkerhet mot å drive av? Skulle jeg ha behov for å gå opp i 20 kg eller er det andre ankertyper som heller er å foretrekke? Finnes det eventuelt noen form for "billig og enkel" vinsj av noe slag, slik at jeg kunne gå fro det tyngste på 20 kg? Redigert 4.August.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Hva slags ankring snakker vi om? På svai? I hekken når du ligger til land? Må det sitte selv i mye vind? Hvis jeg selv skulle kjøpt et anker i dag ville jeg sett på mer moderne ankertyper, som Rocna, Spade e.l. Hvis du ønsker et rimeligere anker kan jeg anbefale Delta, ikke så bra som Rocna men bedre (IMHO) enn Bruce/ claw. 15 kg er helt greit å trekke for hånd, men generelt sett kan man si at jo tyngre ankret er jo bedre. Jo lenger tau jo bedre og bruk daumann. Det finnes mange forskjellige vinsjer men det koster jo en del. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Jeg tenkte å ligge ute i sjøen "på svai". Må helst sitte om det blåser litt ja, det var tanken. Pr dato så tør jeg jo ikke ligge på svai for "paraplyankeret" på 10 kg, det holder jo ikke mye, hvis det blåser litt. Skal tro om jeg i praksis klarer å trekke opp 20 kg for hånd? Trekker jo i dag opp 10 kg og mener/tror at et tillegg på 50% bør gå bra, men en dobling til 20 Kg, det høres jo litt tungt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 (redigert) 15 kg holder i massevis, men du må enten ha blytau, daumann eller 5-8 meter fortom med tung kjetting. Redigert 4.August.2019 av Big Horn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Du klarer 20 kg regner jeg med. Er ikke det samme som 20 kg i luften. Men jeg hadde kombinert litt tror jeg. Forslag: - 15 kg anker - Noen meter kjetting fra anker til tau som hjelper med å holde rett angrepsvinkel for ankeret. - Bruke dagens 10 kg paraplyanker som daumann et godt stykke ut på tauet. Da får du noe du kan dra opp for hånd. Du får bedre angrepsvinkel for ankeret, og du får rykkdemping når bølger slår i baugen. Jeg ligger mest med baug mot land og anker akter, og bruker 5,5 kg paraply til daumann i kombinasjon med blytau ellers. Er veldig fornøyd med rykkdemping/ fjæring. Jeg bruker et 6 km tau til daumannen. Ca 10 meter langt så jeg kan justere. Fester det til ankerlinen med en stor karabinkrok. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Arne2 Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 1 minute ago, Grand Banks jr said: - 15 kg anker - Noen meter kjetting fra anker til tau som hjelper med å holde rett angrepsvinkel for ankeret. - Bruke dagens 10 kg paraplyanker som daumann et godt stykke ut på tauet. Se der ja. Det var akkurat noe i den retning jeg tenkte på, først å bruke det 10 paraplyankeret, som "daumann" og så "skjøte på" med et 15 kg anker "i enden" av dette. Men hvis jeg nå bruker 10 Kg ankeret som "daumann" og kanskje 10 meter tau mellom, blir ikke vinkelen for 15 kg ankeret grei nok, eller et det virkelig nødvendig med kjetting i tillegg. (Da blir det jo tungt ..) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Har båt i samme størrelse. 15kg Rocna og 50 meter 8mm kjetting. Det holder. Trekker det opp for hånd, men har en manuell vinsj på baugen som gjør at jeg kan slippe kjettingen enkelt, og enkelt sikre den på vei opp, om jeg vil ha en pause. (Inntil vinsjen gikk i stå kunne jeg også sveive opp ankeret med den, men endte sjelden opp med å gjøre det. Mest aktuelle bruk av vinsj var å brekke ut ankeret, men det er bedre å gjøre det med litt motorbruk uansett.) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Daumannen sitter ikke fast på ankerlinen. Den fester du etter at ankeret er kjørt fast, og tar opp før du begynner å hale inn ankeret. Det er altså to tau. Ett som går ned til ankeret og som er dimensjonert til å holde båten din i uvær. Det blir som du har i dag, bare at du bytter anker. Så har du et tynt tau som du binder en karabinkrok i enden på. Så rett over denne (30 cm) fester du paraplydreggen. Kan godt bare tape fast "vingene" så de ikke kan slå seg ut. Når du har ankret det nye ankeret og du har bakket slik at ankeret graver seg ned, fester du karabinkroken på ankertauet og slipper daumannen ned. Når du skal reise drar du først opp daumann, deretter ankeret. Så det blir ikke samlet tyngre. Kjetting nederst ved ankeret hjelper med å holde vinkelen, samt gjør også at tauet blir mindre slitt. Spesielt hvis det skulle ligge steiner rundt ankeret. Kjettingen gir også litt mer slepemotstand i leire/ sandbunn enn bare tau. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 @Euklid, hvor lang kjetting har du? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Euklid Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 50 meter. Har aldri hatt behov for mer, selv om jeg har hatt litt ekstra på lur. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Jeg har 36'seilbåt og ligger nesten alltid på svai. Har 15kg Bruce og hadde før i tiden 5m kjetting og blytau. Den gangen hadde jeg ikke vinsj og det gikk greit å dra opp en gang, - ikke så moro om jeg av en eller annen grunn måtte dra alt opp og prøve en gang til. Har nå kjetting hele veien OG elektrisk ankervinsj. Det er den beste investeringen jeg har gjort. Nå kan både rederinnen og jeg selv ordne ankeret uten anstrengelse. Om du ikke har mulighet til vinsj kan du jo benytte metoden de med store regattabåter bruker. De ønsker selvfølgelig ikke å ha en tung unødvendig vekt foran i baugen. De lager i stedet et passende antall knuter på ankertauet,- hekter på fokkefallet og heiser ankertauet opp med fallvinsjen. Har sett dette noen ganger og det går lekende lett. Eneste ulempen er selvfølgelig om ankertauet har ligget på gjørmebunnen. Da kan det jo dryppe litt ikke helt rent vann på dekket.... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 @Euklid, ha ha. Jeg leste feil. Trodde du skrev 50 tau pluss 8mm kjetting. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Arne2 Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 (redigert) 27 minutes ago, Grand Banks jr said: Daumannen sitter ikke fast på ankerlinen. Den fester du etter at ankeret er kjørt fast, og tar opp før du begynner å hale inn ankeret. Det er altså to tau. Ett som går ned til ankeret og som er dimensjonert til å holde båten din i uvær. Det blir som du har i dag, bare at du bytter anker. Se der fikk man lært noe nytt om "kunsten å ankre opp". Det skal jeg prøve. 23 minutes ago, Athene said: og heiser ankertauet opp med fallvinsjen. Tenkte og studerte litt i den retning, men trodde vel ikke at dette var noen "vanlig måte". Vil forsøke å eksperimentere og teste litt og se hvordan dette eventuelt kan fungere. Mange takk for gode tips! Edit: Prinsippet rundt bruk av "daumann" var ukjent for meg. Fant en webside med en tegning. Legger en link for senere referanse. http://husnesbaat.blogspot.com/2014/12/ankring-med-daumann.html Redigert 4.August.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 (redigert) Jeg har 36 fots seilbåt. Kjøpte båten med 15 kg Bruce-kopi, 8 m kjetting og tau. Har etterhvert byttet til 15 kg Vulcan (passer i peke foran på baugen), 8 meter kjetting + blytau. Bruker daumann i tillegg. Jeg har ikke vinsj, drar for hånd. Ville ikke klart 20 kg uten å grue meg... jeg mener 15 kg bra anker er (mer enn) nok for en 32 foter, om du snakker ferieseiling på sørlandet / svenskekysten. Jeg unngår å ankre om det er meldt kuling, da prøver jeg å finne en lunere plass, mulig det bare er manglende rutine. Skal du rundt Antarktis så bør du sikkert ha kraftigere greier og sertifisert kjetting hele veien. Har 15 kg bruce med kjetting og vinsj akter, sitter bra det også. Redigert 4.August.2019 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Mulig dette er å banne i kirken, men jeg har aldri klart å få allverden av tro på at en daumann skal kunne løse de helt store problemene. Det som er helt klart er at den i rolige forhold vil virke som en fjær. Men når de først har blåst opp litt er også en kjetting stram hele veien ned til ankeret (for alt annet enn store skip), og de få kiloene en daumann utgjør vil ikke bidra med noen fjæring eller gjøre noe for å forhindre ankeret fra å vinkles opp fra sjøbunnen. (I disse tilfellene er faktisk tau bedre enn kjetting, da det vil gi langt bedre fjæring – gitt at ikke taues slites istykker av stein eller koraller.) Det finnes nok ganske mange tilfeller der det er rolige forhold og ankringsutstyret er dimensjonert såpass marginalt at det er noen få kilo daumann som gir tilstrekkelig med horisontalt drag til at båten holder seg på plass, men denne effekten vil nødvendigvis forsvinne når det blåser opp, og da vil dette underdimensjonerte oppsettet virkelig komme til kort. Det kan være greit nok om en uansett er ombord og passer på, men jeg kjenner det ikke er noe jeg kunne levd med. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 (redigert) Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Jeg bruker et 6 km tau til daumannen. 6 km! Det var langt Daumann er veldig fint når du ligger med hekkanker og baugen mot land, slik som vist i linken til @Arne2. For eksempel så får daumannen ankerlinen min ned til bunnen slik at ikke andre får den i propellen. Men jeg trekker meg alltid lengre ut fra land før jeg legger meg, slik at jeg ikke er avhengig av daumannen for å ikke dunke i land. Her står det litt om kjetting og tau til anker: https://www.spadeanchorusa.com/anchor-chain-vs-rope.php Redigert 4.August.2019 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 25 minutes ago, shipahoy said: For eksempel så får daumannen ankerlinen min ned til bunnen slik at ikke andre får den i propellen. Men jeg trekker meg alltid lengre ut fra land før jeg legger meg, slik at jeg ikke er avhengig av daumannen for å ikke dunke i land. Dette er det åpenbart ikke noe galt i, mitt innlegg var ikke ment som en idioterklæring av all bruk av daumann. Det eneste jeg ikke har tro på er at den skal gi noen særlig ekstra holdekraft når det blåser såpass at ankeroppsettet begynner å utfordres. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Derfor forslag om kjetting. Men skal man holde seg innenfor 20 kg, så begrenser det lengden. Daumann er foreslått for å kunne øke vekt uten å øke belastning ved opptak særlig mye. Vi hadde 10 meter kjetting. Det fungerte, men lå sjeldent på svai. Kjetting hele veien opp er klart best, men veier deretter. Så har vi også alle forskjellig fysikk. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
enslagsgjest Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Budsjett Rocna: https://www.svb24.com/en/bracket-anchor-galvanized-steel.html Et annet godt anker: https://www.svb24.com/en/plastimo-kobra-anchor.html Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
LI4560 Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Jeg har Kobra 2, 16 kg som hovedanker på min 36 fot seilbåt. Dette ankeret graver seg lenger ned når det blåser. Har ligget mye på svai og aldri opplevd at det dregger de 7 årene jeg har hatt det. Kan være vanskelig å få løsnet det. Må brekkes løs ved hjelp av båten. Har opplevd mange ganger at båter rundt meg dregger, mens vi blir liggende. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Euklid skrev 47 minutter siden: Det eneste jeg ikke har tro på er at den skal gi noen særlig ekstra holdekraft når det blåser såpass at ankeroppsettet begynner å utfordres. Enig i det. Det går også indirekte frem av linken til jeg viste til neders i innlegget mitt Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 (redigert) Til 32 fots båt, ville eg gått for 10 kg anker, og ca 5 meter kjetting. Dette er handterbart utan vinsj. I tillegg ville eg hatt 50 meter ankertau. Viktig med mykje tau, slik du kan ha god vinkel på tauet mot båt. Mange hevdar at i mykje vind, så blir både kjetting og tau bli strekt ut slik den fjørande fordelen med kjetting forsvinn. Då er det å ha nok lengde på tau/ kjetting og tungt anker det som er viktig. Ville uansett ha kjetting nederst mot ankeret. Dette gjer at ankeret setter seg lettare under normale forhold. Kjetting toler også betre knag mot botn/ Stein. Redigert 4.August.2019 av sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Jeg har nå dratt opp mitt 20 kg med 8 mm kjetting for hånd når batteriet konket fullstendig. Så det går. Hadde det vært min løsning ville jeg hoppet over daumannen, og gått for 15 kg anker og 50 meter kjetting i størrelse 6 eller 6,5 mm, en liten rulle på kanten av dekket og et par seilerhansker eller lignende til å dra med. Tynn kjetting veier ikke allverden, men likevel mer enn tau. Det finnes jo også manuelle vinsjer. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 5.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Takker for mange fenomenalt gode og interessante tilbakemeldinger. Noe av det nyttigste jeg har lært i løpet av en periode på litt over et år, som jg har hatt seilbåt, det har i bunn og grunn vært å lære å legge spørsmålene ut på baatplassen.no i stedet for å forsøke å finne ut av alle tingene selv. Tror nok at det blir et anker på 15 kg og så kanskje litt kjetting og daumann, tror jeg. Vil forsøke å eksperimentere litt og se hva som fungerer best. Vil også legge ut litt om de erfaringene som kommer når jeg får testet ut tingene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Hulda på 17 tonn blir holdt på plass av en 20 kg Bruce-kopi og 10 mm kjetting. Sand og leire/mudder. Umulig å dra opp for hånd. 15 kg moderne anker vil holde deg på plass, uansett daumann eller kjetting. Fortamp av kjetting greit for å beskytte mot gnag. Blåser det, står kjettingen til Hulda rett ut som et armeringsjern, null demping. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.