andhaake Startet 4.August.2019 Link til dette innlegget Startet 4.August.2019 Er sikkert noen her som har en slik motor, og lurte på hva en førstegangs service kan komme på sånn ca? Kan helt sikkert være noe variasjoner fra verksted til verksted, men en sånn ca pris hadde vært flott om noen kunne hjulpet med. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Førstegangs service eller 20 timer service? Ligger på cirka 7-8000 kr. Sitér dette innlegget Link to post
ranger1000 Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Mener jeg betalte ca 3500 for 20 timer service på Suzuki DF300. Kan ikke koste noe særlig mer for 200'en. 7-8000 hørtes helt vilt dyrt ut. Har ikke betalt det for årsservice engang. Sitér dette innlegget Link to post
andhaake Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Tenker på 20 timers servicen ja. Trudde rundt 3-4000 ett sted, så håper 7-8000 var litt høyt ? Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 7-8000 er vel 100 timer (uten impeller og termostat (tror jeg)) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Hva gjøres på 20 timers servicen? Bytte girolje og motorolje/filter og signerer serviceheftet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lenasmartin20 Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 (redigert) Hei! Kjøpte ny 200 Suzuki i 2015! Har tatt alle servicer selv. 20 timer service består av bytte av girolje, motorolje, motorolje filter, samt etterstramming av div bolter! Samt et par inspeksjoner. Kan ikke skjønne dette kan koste stort over 3-4 tusen selv på et verksted! Er jo over 8 liter motorolje på denne, det tar de vel fort 1500-2000 for! Anbefaller også å bytte "oljeskrue" pakning hver gang skruene byttes, dette koster ikke mange kronene, vet ikke om verkstedene pleier å gjøre det!? Skulle vel tro det, men ville ha spesefisert at de gjør det! Redigert 5.August.2019 av Lenasmartin20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Prisen jeg snakket om på 7-8000 kr er pr 100 time/1 gang årlig. Den prisen stemmer noelunde. Har alltid tatt årlig service på min motor hos forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
andhaake Svart 6.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Kalle Well skrev 25 minutter siden: Prisen jeg snakket om på 7-8000 kr er pr 100 time/1 gang årlig. Den prisen stemmer noelunde. Har alltid tatt årlig service på min motor hos forhandler. Toppers, da veit jeg ca hva jeg kan forvente på både 20 timers service og 100 timers/årlig service Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 7-8k høres da ikke så galt ut? Jeg har Yamaha 225, kjøpt inn Olje, oljefilter, girolje, 4x anoder for blokka, sinkanode for tilt (den lange under), tennplugger bensinfilter motor og vannutskillefilter båt. Jeg gjør det selv og dette kom på 4200.- kun i deler hos Yamaha forhandler.... Og da har jeg gris osv hjemme selv.. så at de tar 7-8 kan da ikke være sååå heftig, alt er jo svindyrt til disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Av de 4.200 du betalte i deler så har vel de som utfører service en fortjeneste på hva? 2.500? Suzuki 80-140 hk kostet i høst 5.100, men det var uten tennplugger ellers alt du nevnte. Skifter du tennplugger hvert år? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nerdy Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Ja jeg vet ikke hvilken fortjeneste forhandler får. Regner med delene koster det samme uansett om mann gjør det selv eller om forhandler gjør det under service. Alt dette var originale yamaha deler da, og de er mildt sagt dyre. Kjenner ikke prisene til Suzuki. Ja, jeg har byttet pluggene vært år på denne. Hadde en Optimax for 3 år siden(ja jeg vet det er en totakt og annerledes) og der droppet jeg pluggskifte en sesong og det err også eneste sesongen en motor noensinne har plaget meg med fjusking - inntil jeg tok den opp midt i sesongen for å bytte plugger. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Solgte nylig en Honda (bil), og den hadde fortsatt originale tennplugger etter tolv år. Hvorfor skal man da bytte tennplugger på en bilmotor som er marinisert og som kjører 30-50 timer i året? Ser faktisk heller ingen grunn til å bytte motorolje hvert år heller hvis kjøretiden er så liten. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nerdy Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Neinei, det er helt greit for meg at du ikke bytter de :) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Ca samme jeg har betalt for DF250AP hos Keys marineservice Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Nå er dog motoren utenfor garanti/reklamasjon, så det er kanskje på tide å ta verksted-service hver 2-3 år, og heller ta en lett service selv (gearolje). Blir ikke veldig mange timer i løpet av et år, og det føles unødvendig å bytte hele pakka etter å ha kjørt 50t. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 hawthorne skrev for 8 timer siden: Nå er dog motoren utenfor garanti/reklamasjon, så det er kanskje på tide å ta verksted-service hver 2-3 år, og heller ta en lett service selv (gearolje). Blir ikke veldig mange timer i løpet av et år, og det føles unødvendig å bytte hele pakka etter å ha kjørt 50t. Sånn har jeg gjort det på min 2007-modell Suzuki bortsett fra at jeg ikke har byttet girolje hvert år heller, og motoren går fortsatt som en klokke og enda ikke hatt et eneste problem med motoren! Dog nøye med ferskvannskjøring og "lurium" i tanken ved sesongslutt, ellers intet (annet hvert år). Blir ingen service i år og da har jeg spart inn syv servicer på drøye 5.000 hver og i alt cirka 37.000 totalt. Og hva har jeg "tapt"? Trolig ingenting! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.