Jump to content

Suzuki DF200AP - Førstegangs service, pris?

andhaake

Recommended Posts

Hei! Kjøpte ny 200 Suzuki i 2015! Har tatt alle servicer selv. 20 timer service består av bytte av girolje, motorolje, motorolje filter, samt etterstramming av div bolter! Samt et par inspeksjoner. Kan ikke skjønne dette kan koste stort over 3-4 tusen selv på et verksted! Er jo over 8 liter motorolje på denne, det tar de vel fort 1500-2000 for! Anbefaller også å bytte "oljeskrue" pakning hver gang skruene byttes, dette koster ikke mange kronene, vet ikke om verkstedene pleier å gjøre det!? Skulle vel tro det, men ville ha spesefisert at de gjør det!

Redigert av Lenasmartin20 (see edit history)

7-8k høres da ikke så galt ut? Jeg har Yamaha 225, kjøpt inn Olje, oljefilter, girolje, 4x anoder for blokka, sinkanode for tilt (den lange under), tennplugger bensinfilter motor og vannutskillefilter båt. Jeg gjør det selv og dette kom på 4200.- kun i deler hos Yamaha forhandler.... Og da har jeg gris osv hjemme selv.. så at de tar 7-8 kan da ikke være sååå heftig, alt er jo svindyrt til disse motorene.

Ja jeg vet ikke hvilken fortjeneste forhandler får. Regner med delene koster det samme uansett om mann gjør det selv eller om forhandler gjør det under service.

Alt dette var originale yamaha deler da, og de er mildt sagt dyre. Kjenner ikke prisene til Suzuki.

Ja, jeg har byttet pluggene vært år på denne.

Hadde en Optimax for 3 år siden(ja jeg vet det er en totakt og annerledes) og der droppet jeg pluggskifte en sesong og det err også eneste sesongen en motor noensinne har plaget meg med fjusking - inntil jeg tok den opp midt i sesongen for å bytte plugger.

Solgte nylig en Honda (bil), og den hadde fortsatt originale tennplugger etter tolv år. Hvorfor skal man da bytte tennplugger på en bilmotor som er marinisert og som kjører 30-50 timer i året? Ser faktisk heller ingen grunn til å bytte motorolje hvert år heller hvis kjøretiden er så liten.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

hawthorne skrev for 8 timer siden:

Nå er dog motoren utenfor garanti/reklamasjon, så det er kanskje på tide å ta verksted-service hver 2-3 år, og heller ta en lett service selv (gearolje). Blir ikke veldig mange timer i løpet av et år, og det føles unødvendig å bytte hele pakka etter å ha kjørt 50t.

Sånn har jeg gjort det på min 2007-modell Suzuki bortsett fra at jeg ikke har byttet girolje hvert år heller, og motoren går fortsatt som en klokke og enda ikke hatt et eneste problem med motoren! Dog nøye med ferskvannskjøring og "lurium" i tanken ved sesongslutt, ellers intet (annet hvert år). Blir ingen service i år og da har jeg spart inn syv servicer på drøye 5.000 hver og i alt cirka 37.000 totalt. Og hva har jeg "tapt"? Trolig ingenting!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...